به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، تولید بنزین به خصوص بنزین باکیفیت موضوعی است که با توجه به افزایش تحریم ها در سالهای گذشته و توقف تولید بنزین پتروشیمی ها با وجود تمامی این مشکلات بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
باید توجه داشت که خودکفایی در تولید بنزین و عدم وابستگی به این فرآورده که در حال حاضر به نقطه ضعف ایران در مقابل تهدیدات دشمن مبدل شده است، حائز اهمیت می باشد.
پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند روزانه 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید میکند که حجم زیادی از این بنزین در پایتخت توزیع میشود اما تولید واحد آر.اف.سی.سی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک از اردیبهشت امسال دائماً دچار اخلال شده است و در برخی مواقع تولید بنزین یورو4 آن به نصف کاهش یافته است.
تا آنجا که گفته می شود خسارت توقف هر روز تولید این واحد برابر با 1.5 میلیون دلار است. علاوه بر این حوادث رخ داده موجب هدر روی 450 تن کاتالیست شده است که در این بخش هم هزینهای حدود شش تا هفت میلیارد تومان به کشور تحمیل شده است.
از سوی دیگر گفته میشود طبق دستورالعمل باید گردش کاتالیست در ۶۰۰ درجه سانتیگراد انجام میگرفت اما این کار در ۳۰۰ درجه سانتیگراد صورت گرفت که همین موجب هدر روی ۴۵۰ تن کاتالیست شده است که در این بخش هم هزینهای حدود شش تا هفت میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل شده است.
امروز نیز محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امینیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگ با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسهای با قائم مقام شرکت مل پالایش و پخش درباره توقف مکرر تولید در واحد آر.اف.سی.سی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند داشته است گفت: در حال حاضر نمیتوان علتی را برای اتفاقات رخ داده اعلام کرد.
وی افزود: در هفته جاری بعد از بررسیهای مورد نیاز در این زمینه علت توقف در واحد آر.اف.سی.سی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند مشخص خواهد شد.
در اینکه توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها یک بازی سیاسی بود، هیچ تردیدی نیست و به نطر می رسد بار دیگر رانت قوی وارد کنندگان بنزین در مجموعه دولت و وزارت نفت قویتر شده و این افراد تمام تلاش خود را برای فلج کردن بازوهای تولیدی کشور به کار گرفته تا بر میزان وابستگی بنزینی ایران افزوده شود.