به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، مهندس مرتضی خشایی پور گفت: برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی، سیاستگذاران شهر همواره با موضوع تصمیمگیری هوشمندانه و انتخاب بخردانه میان بخشهای متفاوت اقتصادی و اجتماعی، به نحوی که بیشترین فایده عاید شهر و شهروندان شود، روبهرو هستند و این مهم نیازمند برنامهریزی سنجیده در بخشهای گوناگون است و از این رو، طرحهای حمل و نقلی نیز باید در چارچوب برنامههای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت مورد بررسی و تصمیمگیری قرار گیرد.
وی با اعلام این که حمل و نقل به عنوان صنعتی فراگیر، در تمام مراحل تولید و توزیع کالاها و جابهجایی افراد نقش دارد، تأکید کرد: در کشورهای در حال توسعه، هزینههای حمل و نقل 20 تا 40 درصد از هزینههای عمرانی را تشکیل میدهد و از این رو سرمایهگذاری در این بخش باید با دقت فراوان انجام شده و اطمینان حاصل شود که منابع مورد استفاده در بخش حمل و نقل سودمند است و میتواند موجبات توسعه اقتصادی و اجتماعی را فراهم آورد.
حمل و نقل پیش نیاز توسعه اقتصادی است
معاون مطالعات سازمان ترافیک با اشاره به این که جابهجایی، پیشنیاز اساسی تحقق تمام وجوه توسعه اقتصادی و نشان دهنده اهمیت بخش حمل و نقل در زندگی عادی مردم و توسعه اجتماعی کشورهاست، اظهار کرد: بخش حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه پایدار داشته و در تحقق اهداف اجتماعی، برنامههای آموزشی و مبادلات فرهنگی نیز نقش دارد.
خشاییپور با بیان این که تعیین سهم بخش حمل و نقل از کل منابع فیزیکی، مالی، اقتصادی و انسانی و نیز تعیین مناسبترین تکنولوژی برای انجام خدمات مربوطه باید به دقت انجام گیرد، تصریح کرد: اعتقاد به این اصل که سرمایهگذاری در زیرساختها، رشد اقتصادی را به همراه دارد، از دیرباز باعث گردید تا تخصیص منابع به بخش حمل و نقل مورد توجه دولت قرار گیرد و در همین راستا سیستم حمل و نقل شهری از زیرساختهای اصلی در هر شهر محسوب شده و سهم زیادی از منابع مالی و انسانی را به خود اختصاص میدهد.
وی با تأکید بر این که این هزینهها از یک سو توسط شهروندان به عنوان استفادهکنندگان از سیستم حمل و نقل و از سوی دیگر توسط دولت به عنوان گرداننده و متولی این سیستم پرداخت میگردد، اضافه کرد: خروج سیستمهای حمل و نقلی در شهرها از حالت تک وسیلهای و تبدیل شدن آنها به حالت چند وسیلهای، باعث شده استفادهکننده و متولی سیستم، هر دو به دنبال شناسایی وسیله یا مُد برتر حمل و نقلی یا ترکیبی از آنها به منظور کاهش هزینه های سفر باشند.
حمل و نقل در پیشرفت اقتصادی جامعه مؤثر است
معاون مطالعات سازمان ترافیک با اشاره به این که این هزینهها علاوه بر آن که طیف گستردهای میشوند و میتوانند به نحو مؤثری در اتخاذ تصمیمات مناسب جهت بهبود کارآیی سیستم تأثیر به سزایی داشته باشند، اظهار کرد: لازم است مطالعات اقتصادی در خصوص محاسبه هزینههای وارد بر استفادهکنندگان و بهرهبرداران از مُدهای مختلف حمل و نقل انجام گیرد.
خشاییپور در پایان با بیان این که تعیین هزینه سفر در راستای ارائه اطلاعات جامعی که تمامی مُدهای حمل و نقل موجود در شهر را شامل شده و هزینه هر کیلومتر – سفر در شبکه را به تفکیک هر مُد در اختیار سیاستگذاران و برنامهریزان قرار دهد، انجام میپذیرد، تصریح کرد: از آنجا که این موضوع بر بخشهای زیادی از مدیریت تقاضای حمل و نقل تا پیشرفت اقتصادی جامعه تأثیرگذار است، تلاش کردهایم تا در قالب یک تحقیق علمی، نتایج آن را در کتاب «تعیین هزینه سفر با هر یک از مُدهای حمل و نقل در تهران» منتشر کنیم.
گفتنی است این کتاب در هفتمین جشنواره بینالمللی برترینهای پژوهش و نوآوری و کنفراس علمی مدیریت شهری موسوم به «جایزه جهانی تهران» که طی روزهای چهاردهم و پانزدهم دی ماه در دانشگاه تهران برگزار شد، به عنوان برترین کتاب انتخاب و موفق به دریافت لوح تقدیر از جانب شهردار تهران شد.