به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سردار سرتیپ «اسکندر مومنی» روز یکشنبه در همایش «دوباره آسمان آبی» که به مناسبت 29 دی ماه روز ملی هوای پاک برگزار شد، اظهار کرد:از ابتدای ورود خودرو به کشور تا سال 80 کل خودروهای شماره گذاری شده چهار میلیون دستگاه بود که در اواسط دهه 80 به هفت میلیون دستگاه رسید.
وی افزود:اکنون 17.5 میلیون خودرو در کشور تردد می کند که براساس پیش بینی های صورت گرفته تا پایان دهه 90 به 30 میلیون دستگاه خواهد رسید زیرا سرانه خودرو در کشور ما نسبت به دنیا پایین تر است.
وی گفت:خودرو و سوخت دو منشا آلودگی هوا هستند از این رو برای داشتن هوای پاک علت باید از منشا برطرف شود که برای رسیدن به این منظور سه عامل در کنار هم قرار می گیرند.
سردار مومنی ادامه داد: تولید خودروهای بدون آلودگی، مراجعه مصرف کنندگان در زمان های تعیین شده به تعمیرگاه ها و انجام معاینه فنی سه مولفه است که باید برای کاهش آلودگی هوا با جدیت مد نظر قرار گیرد.
وی تاکید کرد:جای خالی داشتن ساختار یکپارچه معاینه فنی با نظارت متمرکز بر کشور احساس می شود که باید این مساله مورد توجه دستگاه های ذیربط قرار گیرد.
وی تصریح کرد: نمی شود اجازه دهیم خودرو با آلایندگی بالا تولید شود و در اختیار مردم قرار گیرد و بعد مردم را ملزم به انجام معاینه فنی کنیم، قطعا تنها راه حل پلیسی و انتظامی جواب نمی دهد و هم تولید کننده و هم مصرف کننده باید عملکرد درستی داشته باشند.
وی به خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم تا پایان این برنامه باید تمام خودروهای فرسوده از رده خارج شوند، اکنون بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در چرخه حمل و نقل قرار دارد که آلودگی آنها چند برابر خودروهای استاندارد است.
وی ادامه داد: نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد عدم تولید خودروهای آلاینده و پرمصرف است که در این راستا از تصمیمات سازمان حفاظت محیط زیست برای متوقف کردن خودروهای آلاینده استقبال می کنیم.
رییس پلیس راهور کشور گفت: اکنون خودرویی در کشور تولید می شود که به ازای هر 100 کیلومتر 20 لیتر سوخت مصرف می کند به طور میانگین اگر 300 کیلومتر در روز پیمایش داشته باشد مصرف مازاد آن 36 لیتر است بر این اساس این خودرو سالانه 13 هزار لیتر مازاد سوخت مصرف می کند.
وی ادامه داد: این خودرو که در تیراژ 500 هزار در سال تولید می شود، اگر استاندارهای لازم در آن رعایت شود سالانه حدود 20 درصد در سوخت کشور صرفه جویی خواهد شد.
سردار مومنی گفت: از سال 84 تا 88 از خودروهای پرتیراژ کنیستر حذف شد که این موجب افزایش آلودگی این خودروها شد در حالی که در سال 88 خودروسازان دوباره ملزم به نصب این قطعه بر روی خودروی مذکور شدند.
وی ادامه داد: اکنون حدود یک میلیون خودرو بدون کنیستر در چرخه حمل و نقل عمومی قرار دارد که خودروسازان باید تمام آنها را فراخوان کرده و این قطعه را بر روی آنها نصب کنند.
وی به تعویض کاتالیست اشاره کرد و گفت: هر خودرو با طی کردن حدود 70 تا 80 کیلومتر نیازمند تعویض کاتالیست است که این مساله نیز باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
سردار مومنی گفت: از رییس سازمان حفاظت محیط زیست می خواهیم که تا پایان سال 93 رعایت استاندارد یورو5 را در تولید خودروها اجباری کند.
به گفته وی پیکان وانت تا پایان سال جاری شماره گذاری می شود و بعد از آن روانه موزه خواهد شد که امیدواریم خروج خوردوهای پرمصرف از چرخه حمل و نقل همچنان ادامه داشته باشد.
سردار مومنی ادامه داد: داشتن ساختار مدیریتی یکپارچه در معاینه فنی را از هیات دولت خواستار شدیم و بر این اساس این ساختار با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست و نظارت آن در صدور مجوز، فعالیت و استقرار مراکز معاینه فنی در سراسر کشور شکل گرفت.
سردار مومنی اضافه کرد:کاهش تقاضای سفر با هدف کاهش آلودگی هوا نیز باید جدی گرفته شود و تلاش کنیم تقاضای سفر برای مردم به حداقل برسد و این امکان فراهم شود که شهروندان غیرحضوری کارهای خود را در سطح شهر انجام دهند.
وی گفت: در تمام دنیا خودرو با کیفیت بالا و ارزان عرضه می شود اما در کشور ما خودرو با کیفیت پایین و بسیار گران در اختیار شهروندان قرار می گیرد که این مساله خودرو را به سرمایه برای فرد تبدیل کرده است از این رو طول عمر خودرو در کشور افزایش یافته است که باید تلاش کنیم خودرو با کیفیت بالا و قیمت پایین در اختیار شهروندان قرار گیرد.