به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبر گزاری دانشجو»؛ شاید تا دیروز، کسانی که به مشاور یا روانشناس مراجعه میکردند برچسبهای نامناسبی از طرف اعضای خانواده و جامعه میخوردند و به آنها به چشم یک بیمار نگاه میشد اما امروز با توجه به اطلاع رسانی گسترده و مشکلات جامعه کنونی ضرورت واهمیت مشاوره بر هیچ کس پوشیده نیست.
امروز نسل جوان با بهره گیری از مطالعات و تعلیمات آموزشی به اهمیت و مزایای مشورت با متخصصین واقف شدهاند وبرای مسائل و مشکلات خود درحوزههای مختلف مانند اقتصادی، خانوادگی، زناشویی، ارتباطات و مشکلات روحی و روانی به مراکز مشاوره مراجعه میکنند.
نهادینه سازی فرهنگ مشاوره در دانشگاه
یکی از مهمترین مسائل در حوزه مشاوره، اطلاع رسانی صحیح و نهادینه سازی فرهنگ لزوم مشورت از دوران کودکی است. آنچه که در حال حاضر انتظار میرود این است که اگرچه در مسئله نهادینه کردن مشاوره ضعف شاخصی وجود دارد اما این مسئله باید در دانشگاهها بیشتر اهمیت داده شود.
دانشگاهها و محیطهای دانشجویی نیز که در برگیرنده بخش قابل ملاحظهای از نخبگان و فرهیختگان جوان جامعه میباشند همسو با فضای در حال گذار موجود، درگیر چالشها و دگرگونیهایی شدهاند. از اینرو تغذیه و حمایت ذهنی، روانی و اجتماعی دانشجویان و دانشگاهیان نیازمند آموزش فرهنگ گفتگو، تفکر انتقادی و ایجاد مهارتها و توانمندیهایی برای تصمیمگیری آگاهانه، مقابله با استرسها و هیجانهای روزمره، افزایش خودکارآمدی، برقراری ارتباط مؤثر و سایر تواناییهای روانی اجتماعی میباشد.
بنابراین لازم است در کنار پیشگیری از آسیبهای احتمالی، در جهت ارتقای سطح بهداشت روان فردی و اجتماعی دانشجویان و سایر دانشگاهیان که در تعامل و ارتباط متقابل با دانشجویان قرار دارند گامهای مؤثری برداشته شود.
دانشجویان دانشگاهها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحویل خود و شرایط بحرانی این برهه از زندگی، به ویژه در سالهای اول ورود به دانشگاه، فشارها و ناراحتیهای بیشتری را تجربه میکنند. جداشدن از زندگی قبلی در خانواده، ورود به زندگی دانشجویی و نیاز به سازگاری با محیط دانشگاه و خوابگاه، مدیریت مسائل معیشتی، تحصیلی و عاطفی از جمله مسائلی است که دانشجویان با آن در گیرند.
نگاهی به آیین نامه مراکز مشاوره دانشگاه
در ماده ۲ اساسنامه تشکیل مراکز مشاوره دانشجویی که به تمامی دانشگاههای کشور ابلاغ شد، وظایف مراکز مشاوره به شرح زیر آمده است:
۱- بررسی و شناخت استعدادها و علایق دانشجویان و برنامهریزی و تلاش در جهت شکوفایی استعدادها، هدایت تحصیلی و حرفهای دانشجویان
۲-برگزاری جلسات با دانشجویان و پاسخگویی به پرسشهای آنان در مورد مسائل روانی – اجتماعی به کمک کارشناسان و افراد متخصص و صاحبنظر در مسائل روانشناسی، مشاوره، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی
۳- تحقیق درباره مسائل و مشکلات دانشجویان دانشگاه برای شناخت عوامل آسیبزا
۴- ارائه خدمات برای حل مشکلات مربوط به تحصیل، خانواده، ازدواج، شغل و اختلالات رفتاری و روانی دانشجویان
۵- برقراری ارتباط مؤثر با سایر واحدهای دانشگاهی به منظور کمک به حل مشکلات دانشجویان
۶- مشاوره با دانشجویان در جهت کمک به پیشرفت تحصیلی، بهبود روابط اجتماعی و ارائه گزارش همراه با فعالیتهای انجام شده به مسئولان دانشگاه و دفتر مرکزی مشاوره در هر سال تحصیلی
۷- جمعبندی مسائل و مشکلات دانشجویان دانشگاه در ابعاد روانی – اجتماعی و ارائه گزارش همراه با فعالیتهای انجامشده به مسئولان دانشگاه و دفتر مرکزی مشاوره در هر سال تحصیلی
۸- برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی برای دانشجویان و دانشگاهیان با هدف ارتقاء بهداشت روانی آنها
۹- ارائه نظرات کارشناسی درباره مسائل و مشکلات دانشجویان به مسئولان دانشگاه و وزارت متبوع
۱۰- شناسایی منابع حمایتی موجود در جامعه و ارجاع دانشجویان به آنها بر حسب ضرورت
۱۱-جلب مشارکت دانشجویان در زمینه فعالیتهای بهداشت روانی
از قانون تا عمل
در ادامه نگاهی اجمالی به فعالیت مراکز مشاوره دانشگاهها داریم که تا چه حد در زمینه وظایف خود موفق بودهاند؟
فعالیتهای مراکز دانشجویی در یک نگاه:
برگزاری کارگاه مهار اضطراب در خوابگاه دانشگاه علامه طباطبایی/ ارائه خدمات مشاوره ای به دانشجویان
درپایان باید گفت که مراکز مشاوره در دانشگاهها بایدعلاوه بر فعالیتهای فعلی، تمرکز خود را بر روی سایر فعالیتها از جمله طرح نشاط سازی فضای دانشگاه و مواردی که موجب تقویت بیشتر فضای علمی، فرهنگی و ... میشود داشته باشد.