به گزارش خبرنگار اقتصاادی «خبرگزاری دانشجو»، گازوئیل یکی از مهمترین و پرمصرف ترین فرآورده های نفتی کشور است که در بخش حمل و نقل باری و در تامین سوخت نیروگاههای برق کشور بخصوص در ماههای سرد سال، نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
آمارهای وزارت نفت نشان می دهد که حدود 55 درصد گازوئیل در بخش حمل و نقل مصرف میشود و روند فزاینده مصرف این فرآورده نفتی در این بخش موجب شد که مصرف گازوئیل برخلاف سایر فرآوردههای نفتی از سال 88 تاکنون عموماً روندی صعودی داشته باشد و از 93.2 میلیون لیتر در سال 88 به 101 میلیون لیتر در سال 93 برسد.
با اجرای طرح هدفمندی یارانهها و تاثیر آن در افزایش قیمت حاملهای انرژی تصور می شد میزان قاچاق این فرآوردهها کاهش پیدا کند اما آمارها نشان می دهد که حتی افزایش شدید قیمت گازوئیل در فاز اول هدفمندی یارانهها (بیش از 800 درصد برای گازوئیل سهمیه ای و بیش از 2000 درصد برای گازوئیل آزاد) نیز بر مصرف این فرآورده تاثیر چندانی نداشته است و قاچاق گسترده گازوئیل به کشورهای همسایه نیز در این سالها همچنان ادامه داشته است. این در حالی است که اعمال سیاست سهمیهبندی و افزایش قابل توجه قیمت بر روی کنترل مصرف و کاهش قاچاق سایر فرآوردههای نفتی کشور بخصوص بنزین در سال های اخیر، تاثیر چشمگیری داشته و باعث شده است قاچاق سوخت از بنزین به گازوئیل منتقل شود.
اختصاص گازوییل به ازای پیمایش از امروز کلید می خورد
حال بر مبنای مصوبه زمستان سال گذشته هیئت دولت اجرایی قرار بر این است که امروز اول اردیبهشت ماه، فاز اول طرح تخصیص گازوئیل بر مبنای پیمایش در کشور اجرایی شود.
بر اساس این مصوبه دولت با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با توجه به نرخ بالای قاچاق گازوییل تصمیم گرفت ابتدا در طول یک ماه آینده پیمایش خودروهای سنگین را ثبت کرده و پس از آن از ابتدای خرداد ماه سهمیه خودروهای گازوئیلسوز بر اساس پیمایش ثبت شده در اردیبهشت ماه و بارنامههای آنها اختصاص یابد.
با اجرای طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش، واریز سهمیه ثابت سوخت به کارت سوخت خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی متوقف شده و میزان سهمیه براساس بارنامه و مسافت طی شده، محاسبه خواهد شد.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، در حال حاضر به همه خودروهای عمومی دیزلی، سهمیه گازوییل یکسانی واریز می شود که این امر باعث دامن زدن به قاچاق این نوع سوخت شده است چرا که برخی دارندگان خودروهای دیزلی از این موضوع سوءاستفاده کرده و بدون اینکه خودروی خود را حرکت دهند، سهمیه سوخت آن را به فروش می رسانند.
طبق این طرح، میزان پیمایش وسیله نقلیه در پایان هر ماه به صورت مکانیزه محاسبه می شود و براساس آن، شرکت پخش فرآورده های نفتی، سوخت را اختصاص می دهد.
در گام دوم این طرح که از سال آینده اجرایی می شود، میزان پیمایش براساس جی.پی.اس و ردیابی ماهواره ای کنترل خواهد شد.
این طرح با هماهنگی وزارت کشور، راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت ملی پالایش و پخش اجرایی می شود.
کارشناسان امر، جلوگیری از خسارت سالانه 1.1 تا 2.6 میلیارد دلاری کشور از محل قاچاق گازوئیل، تبدیل شدن ایران به صادرکننده بزرگ گازوئیل منطقه، افزایش شفافیت نظام توزیع بار در کشور و کاهش قابل توجه قاچاق کالا را از مهمترین دستاوردهای اجرای موفق طرح توزیع این فرآورده نفتی بر مبنای پیمایش میدانند.