به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، به مناسبت هفته معلم برنامهای به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی ظهر امروز با حضور حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن اجتماعات دانشکده پایه برگزار شد.
رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شهادت استاد مطهری و سالروز روز معلم گفت: سئوالی مطرح میشود که چرا در حوزه تعلیم و تربیت مکاتب متعددی وجود دارد؟ در تمام رشتههای علوم انسانی از بدو ورود به این رشته با مکاتب متعددی روبرو میشویم و این مورد در دیگر رشتهها همچون شیمی و فیزیک وجود ندارد.
وی تصریح کرد: اگر اختلاف تعلیم و تربیت معناء دارد ریشه آن کجاست؟ باید گفت یکی از ریشهها علم است و علم نیز در نزد افراد معنای متفاوتی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مکاتب گوناگون منجر به تعریف متفاوت در علم میشوند، اظهار داشت: مکاتب گوناگون میتواند بر روال تعلیم و آموزش نیز تاثیر بگذارد.
وی افزود: تربیت یعنی حرکت دادن شخصیت انسان از نقطهای به نقطهای دیگر، حال تربیت بدون ارزش گذاری بی سمت و سو معنی ندارد. حال میتوان گفت که حالات انسانی خوب و بد ندارد ولی تربیت معنا دارد؟ مسلم است خیر.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه آیا کسی میتواند از پرورش تربیت سخن بگوید ولی معتقد باشد که خوب و بد رفتار انسانی بیمعنی بوده ولی تربیت معنا دارد، ادامه داد: پس پذیرفتیم در حوزه آموزش و پرورش مکاتب متفاوتی وجود دارد در همه علوم نیز به همین شکل موجود است، اسلام به عنوان دین، دیدگاه خاصی در بحث آموزش و پرورش، تربیت، رشد و سقوط دارد پس دیگر نمیتوانیم مدعی باشیم که مکاتب آموزش و پرورش با اسلام رابطهای ندارند.
وی اضافه کرد: آیا میتوان تعریفی از انسان ارائه نشود ولی درباره تربیت انسان نظریهپردازی کرد، در این حوزه نمیتوان نظری داد باید دید که ملاک ارزش گذاری تربیت انسان چیست و از آن تعریفی علمی ارائه داد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه حتی مادیترین مکتبها در عمل پس ذهن قائل به جدول ارزشی است، بیان داشت: تربیت یعنی چیزی وجود دارد و باید از آن چیز دیگری ساخت، اگر مفهومی به نام ظرفیت تکامل در انسان را نپذیریم هیچ مکتب تعلیم و تربیت را نخواهیم یافت؛ چرا که هدف تربیت تکامل انسان هاست.
وی افزود: تنها مکتبی که دارای مفهوم تکاملی است در بحث تعلیم و تربیت توحید و اسلام میباشد. تمام کسانی که تعریفی از انسان دارند حقیقتاً به تکامل انسانها پایبند نخواهند بود چرا که تفسیر مادهای انسانها با تکامل آن تعارض دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تنها مکاتب اسلام دارای ارزش هستند که میتوانند جایگاه او را در جهان شناسانده و بگویند او اشرف مخلوقات است، اضافه کرد: تربیت با بیهدفی قابل جمع نیست برای مثال میتوان گفت که سگی را تربیت کنیم که برای تربیتش دارای هدفی باشیم ولی از نظر عقلی ماهیت سگ تغییری نمیکند.
وی ادامه داد: باید پرسید که بعد از تربیت انسان هدفمان چیست، چرا که انسان بدون هدف خلق نشده است و باید ارزش آن را ملاک قرار دهیم.
رحیم پور با بیان اینکه معانی علم جزء نادانستنی هاست، گفت: هنوز در عصر حاضر نمیتوانیم به معنای واحدی از علم دست پیدا کنیم چرا که معانی علم جزء نادانستنی هاست امثال شهید مطهری در حوزه تربیت، پرسشهای را مطرح کردهاند که بدون پاسخگویی به این سئوالات نمیتوان کسی را تربیت کرد.
وی افزود: یکی از مشکلات آموزش و پرورش کشورمان این است که اخلاق درست اسلامی را آموزش نمیدهد، اظهار داشت: تعلیم و تربیت قابل تفکیک از اخلاق اسلامی نیست، تعجب میکنم که برخی در آموزش و پرورش مسئولند که معتقدند که آموزش امری سکولار است و ربطی به دین ندارد چرا که آنان یا نمیدانند که معانی دین چیست یا به اشتباه برای تعلیم و تربیت به آموزش و پرورش رفتهاند.پایه اصلی دین بر مبنای تعلیم و تربیت است، قرآن میفرماید که پیامبران ما برای تعلیم و تربیت فرستاده شدهاند و دیگر نمیتوان مدعی باشیم که به تعریف انسان کاری نداریم و از نظر مادی آن را بررسی کنیم.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه باید بررسی شود که نگاه مادی به ارزش انسان چقدر به نفع اوست، اظهار داشت: یکی از مشکلات تعلیم و تربیت این است که تفاوتی بین انسان و اسلام قائل است و این میتواند به آموزش و پرورش ضربه بزند.خداوند به ریشه الهی علم اشاره میکند و شما دانشجویان میتوانید در این راستا پایان نامه بنویسد چرا که خداوند تعلیم را به خود نسبت میدهد نگویید علم بشری و فرابشری، همه علوم ریشه الهی دارند.
وی افزود: خداوند در قرآن میگوید انسان نمیدانست و این من بودم که به او آموزش دادم قبل از حکمت انسان در گمراهی واضح بود، کسانی که میدانند و نمیدانند با هم از لحاظ ارزش گذاری مساوی نیستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ با اشاره به سخن حضرت امیر در مورد اهمیت شناخت گفت: هیچ تلاش علمی و سیاسی در عالم نیست مگر اینکه به شناخت و معرفت احتیاج دارد و بدون این دو نباید اقدامی صورت بگیرد، آموزش و پرورش موظف است نسلمان را در همه عرصهها با معرفت و آگاهی رشد دهد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه آموزش و پرورش انسانهای داریم که بدون آگاهی از موضوعات حرف میزنند، اظهار داشت: در رسانههایمان نیز به همین روال است و تنها کارشان نقل قول کردن است در علوم انسانی نیز مشکل بزرگ این است که علوم را نقلی تلقی میکنند و تدبر را جدا میدانند.
وی با اشاره به اینکه یک دانشجو میتواند فیلسوف عصر خود باشد، اظهار داشت: نباید تنها دانشجویانمان بر نقل قول پیشینیان تکیه کنند چرا که آنان نیز میتوانند در جامعه فعلی یک فیلسوف شناخته شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با پرسش این سئوال که آیا نسبتی بین علم و خیر وجود دارد، پاسخ داد: خیر بدون علم تحقق پیدا نمیکند باید بتوانیم بین علم و خیر که منشاء تمام خوبی هاست رابطه برقرار کنیم.
وی ادامه داد: به هر انسانی که میخواهید احترام کنید و اگر خواستید به فردی احترام بیشتری بگذارید باید آگاهی آن بیشتر از دیگران باشد تا کشف نگردید میزان فهم و شعور افراد بیشتر است به آنان تکریم اضافه نکنید.
رحیم پور با اشاره به اینکه نگاه جهادی نیز یکی دیگر از محورهایی است که باید در عرصه علم داشته باشیم، تصریح کرد: باید درمدارسمان نگاه جهادی را تعریف کنیم، شهید شهریاری تمام کارهایشان را بدون درخواست ذرهای پول انجام میدادند این در صورتی بود که وی استاد فیزیک بود با آیه و حدیث غرابتی نداشت.
وی ادامه داد: میتوان مهندس، پزشک و معلم بود ولی جهادی کار کرد، هرکسی در این دنیا برای خداوند کسب علم کرد و آن را ترویج داد قطعاً موفق شد ما باید بتوانیم شاخص علم جهادی را به دیگران یاد بدهیم.
رحیمپور ازغدی با اشاره به سخن حضرت امیر مبنی بر اینکه یا دانا باش یا در حال جوئیدن علم باش، گفت: جامعهای که علم محور نیست نابود میشود محورمان باید کسب علم و آموزش باشد.
وی ادامه داد: یقین داشته باشید زمانی که مشکل کسی را حل میکنید خدا شما را نگاه میکند، بحث و تبادل علمی مانند جهاد فی سبیل الله است، تعلیم علم به فرد دیگری که علم ندارد صدقه محسوب میشود، معلمی نوعی صدقه دادن است.
رحیم پور با بیان اینکه کسی که عالم است میتواند تنها باشد و وحشتی به همراهش نباشد، اظهارداشت: عالم علم خود را دوست خود قرار میدهد، علم میتواند بهترین سلاح در مقابل دشمنان باشد اگر علوم طبیعی پایه و انسانی کسب کنیم قطعاً توانسته در مقابل هجمههای دشمن موفق عمل کنیم.