به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از زنجان، دکتر رجبی دوانی در همایش اسلام ناب که توسط کانون ثقلین و در سالن سهروردی دانشگاه زنجان برگزار شد، در انتهای برنامه و در قسمت پرسش و پاسخ با دانشجویان این دانشگاه، در پاسخ به سوالی ضمن بیان مفهومی از مذاکره تصریح کرد: مذاکره زمانی است که شما برای طرف مقابل خود شانی قائل باشید و می خواهید با او به یک تفاهمی برسید. در سیره پیغمبر داریم که ایشان با مشرکان مکه نیز مذاکره کردند. البته پیامبر برای ایشان به عنوان یک مشرک شان قائل نبودند، بلکه به عنوان کسانی که مکه را در اختیار دارند، مذاکره کردند.
وی با انتقاد از سخنان رییس جمهور که سال گذشته در زنجان، کربلا را درس مذاکره خواند افزود: این که از امام حسین (ع) مایه گذاشته شود برای مذاکره، جفای بزرگی است که به ایشان شده است؛ ولو این که رییس جمهور مملکت هم اینکار را کرده باشد و وی، آن هم در کسوت روحانیت باید جواب بدهد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: امام حسین (ع) شانی برای حکومت یزید قائل نیست. ایشان فرمودند زمانی که اسلام دست کسی مثل یزید گرفتار شده، باید با اسلام وداع کرد. حال اینجا شان برای یزید قائل است که با وی مذاکره کند که چیزی بدهند و چیزی به دست بیاورند؟
دکتر رجبی دوانی در توضیح چگونگی دیدار امام حسین (ع) و عمرسعد خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) وقتی به عمرسعد پیغام می دهند، نمی گویند که بیا مذاکره کنیم تا به یک تفاهمی برسیم، بلکه می فرمایند که بیا دیدار کنیم و کلامی رد و بدل کنیم و لذا چون شان قائل نیست اصلا دست هم داده نشده است. متاسفانه این دروغی است که نقویان می گویند. در هیچ کدام از منابع معتبر دست دادن نیامده است.
وی افزود: امام (ع) حتی سلام هم نکرده است، چه برسد به دست دادن. زیرا آن ها دشمن اند و به دنبال نابودی اند. دست دادن بعد از سلام دادن است، زیرا سلام نشانه صلح و دوستی با طرف مقابل است.
محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: درست که امام سخن گفته اند ولی به عمر سعد فرمودند که وای بر تو ای عمر، می دانی چه می کنی؟ این لشگر انبوه را رها کن و به من بپیوند و امام همین کار را با زهیر و دیگران نیز کرده است. امام می خواهد که عمرسعد را نجات دهد و به دنبال هدایت و جذب اوست. محتوای مذاکره امام حسین و عمر سعد بازداشتن او و افراد تحت امرش از ایستادن در مقابل امام حسین(ع) و در نتیجه سعادت آن هاست.
رجبی دوانی ادامه داد: من زمانی هم این جمله رییس جمهور را در دانشگاه تهران نقد کردم؛ که اگر می خواهید، مذاکره کنید، ولی حق ندارید از امام حسین (ع) مایه گذاشته و چیزی که در سیره آن حضرت نیست را به ایشان نسبت دهید. رهبر انقلاب نیز در رد این نظریه غلط فرمودند که تاریخ را این گونه ساده لوحانه و ساده اندیشانه می فهمید؟
وی در ادامه با نقد مقایسه زمان حال و زمان امام حسن(ع) توسط دولتی ها تصریح کرد: بعدا هم آمدند و با امام حسن (ع) مقایسه کردند که این هم جفای بزرگی به این امام و همچنین به نظام جمهوری اسلامی و رهبری و مردم خوب نظام است. امام حسن (ع) مورد خیانت قرار گرفتند؛ در حالی که امام به آنان فرمودند اگر رضای خدا و پیغمبرش را می خواهید، اگر معاویه را بر فراز منبر پیغمبر دیدید، پایین بیاورید؛ و فرمودند که جز شمشیر نباید بین من و معاویه حکم کند.
پژوهشگر تاریخ اسلام افزود: وقتی مردم گفتند که با امام نبودند و به دنبال معاویه رفتند، امام مجبور به صلح شدند، در حالی که تا به امروز هیچ فردی نه از ارتش نه از سپاه و ارگان های دیگر و مردممان خیانت نکردند و حتی یکبار با دشمن نبودند، که اگر این گونه بود، نمی توانستیم ۳۶ سال ایستادگی کنیم.
رجبی دوانی ادامه داد: مسئولان و دولت های ما دیدگاه رهبر انقلاب را باور ندارند و باید بدانند که ما مثل دوره بدر و خیبر هستیم و همان گونه که پیامبر از پس آمریکا و صهیونیسم زمانه اش قریش و خیبر برآمد، ما هم اگر پای درگیری پیش بیاید، بر طیق وعده خداوند پیروز هستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال بوجود آمدن فرقه ای جدید در اسلام خاطرنشان کرد: هر چیزی که مقدسات ما را انکار کند منحرف است. در دولت قبلی یک طرز تفکر و برداشت غلطی راجب امام زمان(ع) به وجود آمده بود که گر چه یک فرقه نبود و به صورت جزئی بود، ولی زمانی که اصل قرار گرفت، علمای ما نیز با آن مقابله کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) تصریح کرد: در این دولت هم جریانی خود را اصلاحات می خواند و افراد شاخص آن ها یک فرقه منحرف اعتقادی اند نه سیاسی.
رجبی دوانی افزود: در روزنامه بهار در آستانه عید غدیر دو سال پیش شیعه به شدت مورد حمله قرار گرفت و ولایت علی (ع) مورد انکار قرار گرفت و هیچ کدام از این افراد هم موضع نگرفت. آقای عارف هم که ابتدا ترسید که علما واکنش نشان دهند، عنوان کرد که نباید اصلاح طلبان با توهین به مقدسات شیعه باعث سوء استفاده دشمنان اصلاحات شوند. آیا ارزش دارد که شما ولایت امیرالمومنین (ع) را زیر سوال ببرید و بعدا بگویید دشمنان اصلاحات سو استفاده می کنند؟
وی با انتقاد شدید از عارف که روزنامه بهار وابسته به اوست، خاطرنشان کرد: آقای عارف اعلام کرد که نباید به خاطر خطای احتمالی یک روزنامه درب آن بسته شود. جالب است که طلبکار هم می شوند.
این پژوهشگر جریان اصلاحات را از لحاظ اعتقادی منحرف خواند و تصریح کرد: وقتی سروش وحیانیت قرآن را زیر سوال می برد، و قرآن را تراوشات ذهنی پیامبر می داند، وقتی اکبر گنجی امام زمان(ع) را منکر می شود و وقتی داوودی مهاجر در برنامه زنده، کشف حجاب می کند، یک نفر از اصلاح طلبان حتی از آخوندهایشان محکوم نکرد و این ناشی از انحراف کامل اصلاحات است. این ها از لحاظ اعتقادی انحراف دارند و خودمان را گول زده ایم که این اختلاف، سیاسی است.
رجبی دوانی با ابراز تعجب از چرایی تایید صلاحیت رئیس دولت اصلاحات در سال ۸۰ گفت: شورای نگهبان در پیش خداوند مسئول است؛ که چرا صلاحیت رییس دولت اصلاحات را در سال ۸۰ تایید کرد، زیرا وی در نامه به آقای صانعی گفت من کنت مولا فهذا علی مولا محبت و دوستی است و ولایت علی(ع) را انکار کرد؛ در حالی که رییس جمهور طبق قانون اساسی باید پاسدار مذهب رسمی مملکت باشد و وی زیرآب این مذهب را زد.