به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، نشست«شکست یا پیروزی کمپین خودروی داخلی» دیروز با حضور فیروز ابراهیمی، دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارات خراسان رضوی، محسن شرکا، دبیرکل سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، ابوالقاسم آروند، رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی، امیر شهلا، مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی و داورپناه، استاد دانشگاه و فعال بخش صنعت امروز در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
فیروز ابراهیمی گفت: خراسان رضوی دارای ۸۳۰ کیلومتر مرز زمینی با کشور افغانستان است؛ همچنین در این استان ۵۷۴۷ واحد صنعتی مشغول کار است که ۱۱هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را از آن خود کرده و ۱۸۴ هزار نفر را به کار گمارده است.
وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای ۶۹۵ واحد معدنی با ۳۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۹۰۰۰ نفر اشتغالزایی است؛ بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه میشوید که ۳۵درصد از اشتغال استان را بخش صنعت، معدن و تجارت در دست دارد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به لحاظ اشتغال صنعتی دارای رتبه سوم در کشور و به لحاظ سرمایه گذاری در بخش صنعت دارای رتبه ششم هستیم.
ابراهیمی با اشاره به اینکه میانگین سالانه مبادلات غیر نفتی در این استان دو میلیارد دلار است، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی جزو پنج استان برتر در زمینه صادرات غیر نفتی است.
وی با بیان این مطلب که حدود ۶۶ درصد ذخایر معدنی کشور در قسمت شرق کشور است، افزود: خراسان رضوی دارای رتبه هشتم در فضای کسب و کار است که امید است وضعیت بهبود یابد و استان بار دیگر به رتبههای سوم و چهارم سابق باز گردد.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان این نکته که آخرین نرخ بیکاری در خراسان رضوی ۱۴.۲ درصد بوده است، گفت: برای استانی که دارای ۸۳۰ کیلومتر مرز مشترک با دیگر کشورها است و سالانه دارای ۲۵ میلیون نفر زائر میباشد که این نرخ بیکاری جای سوال دارد.
ابراهیمی در ادامه به تاریخچه شرکت ایران خودرو اشاره و تصریح کرد: شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۲۸ توسط برادران خیامی تاسیس شد. برادران خیامی ابتدا کار خود را با ماشین شویی آغاز کردند، پس از مدتی تعمیرات چی شدند و در نهایت در سال ۲۸ شرکت ایران ناسیونال(ایران خودرو) را با سرمایه ۱۰ میلیون تومان تاسیس کردند و در سال ۴۶ نخستین پیکان را ساخت.
وی ادامه داد: در ان دوره شرکت ایران ناسیونال دارای ۱۵ هزار کارگر بود که برای تمامی آنان خانه ساخته شد. این شرکت در فاصله هفت سال یعنی از سال ۴۶ تا ۵۳ توانست با ساخت و فروش پیکان سرمایه خود را از ۱۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان برساند.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تاکید کرد: چگونه شد که شرکت ایران ناسیونال دیروزی و ایران خودروی امروزی طی هفت سال سرمایه خود را ۱۰ برابر کرد؛ اما پس از انقلاب این شرکت وبال گردن دولت شد؟!.
گلایه از نحوه استقبال دانشگاه از بخش خصوصی
حسن حسینی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارات خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق آماری که ارائه شد امروز نباید شاهد بیکاری در استان باشیم در ادامه به انتقاد از نحوه استقبال دانشگاه پرداخت و بیان کرد: چنانچه امروز نمایندهای به طور مثال از حسن آباد سفلا به دانشگاه میآمد تمامی دربهای دانشگاه به روی وی باز میبود؛ اما مشاهده میکنید که نوع استقبال از بخش خصوصی امروز در دانشگاه به گونهای است که نباید باشد.
وی گفت: هنگامی که ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی باشد مشخص است که نمیتوانیم انتظار دیگری داشته باشیم. در تمام دنیا سرمایه انسانی یکی از شاخصههای توسعه یافتگی است؛ اما در ایران بیش از چهار میلیون دانشجو داریم که خود یک سرمایه عظیم است؛ اما نگران آینده آنان هستیم.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارات خراسان رضوی ادامه داد: در حالی که همه دنیا بر روی نیروی انسانی خود حساب ویژه باز کرده ما مدام عنوان میکنیم که با این تعداد دانشجو چه کنیم؟!. ایا این اشکال که این دانشجویان را تهدید میدانیم در نظام سرمایه گذاری ماست یا در دانشگاههای ما؟.
حسینی با طرح این پرسش که چند درصد از پایان نامههایی که با زحمت در دانشگاهها نوشته میشود تجاری میشوند، گفت: تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی توانمند کردن بخش خصوصی است و این مسئله را تنها من نمیگویم؛ بلکه رهبر معظم انقلاب نیر بارها سخن از تونمند سازی بخش خصوصی زدهاند.
توسعه در تشکیلات اقتصادی دولتی رخ نمیدهد
وی در ادامه مهمترین دلیل صنعت خودروسازی را گرفتن این صنعت از بخش خصوصی و دادن آن به بخش دولتی دانست و تصریح کرد: شما نمیتوانید توسعه را در تشکیلات اقتصادی دولتی ببینید چنین اتفاقی رخ نمیدهد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارات خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه امروز تمام اتکای دولت ما به پول نفت است، بیان داشت: به عبارتی پول فروش نفت از سال ۸۴ تا ۹۲ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان و به عبارتی دیگر ۹۶۰هزار میلیارد تومان بود. با این حجم بالای پول دولت چه میزان اشتغالزایی کرد؟.
حسینی افزود: نتیجه این میزان پول اختصاص یارانه به تمامی مردم شد، یارانهای که بدون در نظر گرفتن عواقب آن و اینکه پس از این باید از کدام محل درآمد یارانه را به مردم بپردازیم، امروز به یکی از مشکلات دولت تبدیل شده است.
وی در ادامه در رابطه با صنعت خودروسازی در ایران خاطرنشان کرد: با اینکه شاهد حضور حدود نیم قرن از صنعت خودرو در ایران هستیم؛ اما آن رشدی که بخش اقتصادی خودرو مد نظر بود محقق نشد. حدود ۴۰ سال بود که در ایران پیکان تولید میشد؛ اما در بحث افزایش کیفیت و بهسازی آن هیچ اتفاقی رخ نداد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارات خراسان رضوی یادآور شد: امروز در دنیا خودروهایی با حجم موتور ۳۰۰۰ سی سی با سوخت حدود پنج لیتر در حال ساخت است؛ اما این امر در ایران مورد توجه قرار نگرفته و چنانچه به آن توجه میشد امروز خودروسازی ما باید حرف اول را میزد.
حسینی در پایان به وام دولت جهت خرید خودرو داخلی اشاره کرد و گفت: در تمام دنیا دولت در قالب لیزنگ وامهایی را جهت خرید خودرو به مصرف کننده میدهند؛ بنابراین مسئله جدیدی نیست هر چند که امید است خودرو سازی در جهت ارتقاء کیفی خودروها گام بردارد و آن خودرویی را که در شان مردم ایران است به آنان تحویل دهد.
در ادامه داورپناه، فعال بخش صنعت به مشکلات موجود در صنعت خودرو اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه امروز خودرو تبدیل به یک کالای مصرفی شده است و شاید بتوان گفت میزان استفاده ما از خودرو از میزان استفاده یک خانم از ماشین لباس شویی بیشتر است؛ بنابراین میطلبد که بیشتر به این بحث بپردازیم.
وی ادامه داد: در کره کنفرانسی برگزار شد و یکی از برگزار کنندگان از من پرسید شما ایرانی هستید؟ پس از پاسخ مثبت من، این فرد گفت: پدر من سالها پیش در کشور شما رانندگی کرده بود و به ما میگفت در ایران، ایرانیان آب سرد میخورند و یخچال دارند. حال چه شده که آن روزگاری که صنایع ال جی و سامسونگ وجود نداشتند و شما آب سرد میخوردید، امروز این صنایع به وفور در کشور شما یافت میشود؟!.
داور پناه در بخش دیگری از سخنان خود صنعت خودرو سازی را لکوموتیو دیگر صنایع دانست و تصریح کرد: چنانچه صنعت خود را با دانش بالا ارتقا دهیم خواهیم توانست از این صنعت در دیگر صنایع حتی صنایع دفاعی بهره گیریم.
مشکل این کشور خودرو نیست، مشکل این کشور نفت است
امیر شهلا، مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان و دانشگاهیان، بیان داشت: مشکل این کشور خودرو نیست، مشکل این کشور نفت است. تا زمانی که بشکه بشکه از زمین نفت استخراج و آن را خرج بیکفایتی خود کنیم نه خودرو که هیچ صنعت دیگری پا نخواهد گرفت.
وی تاکید کرد: متاسفانه شاهدیم که مسئولان کشور به سمت بهره گیری از نیروهای انسانی پر توان خود نمیرود و تنها به ذخایر زمینی خود میاندیشد و این میشود که امروز حدود دو تا سه هزار نفر از ایرانیان در ناسا کار میکنند. ما باید تغییر رویه دهیم.
مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی در ادامه اقتصاد مقاومتی را تنها راه حل وضعیت فعلی اقتصاد کشور دانست و گفت: تا زمانی که به سمت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا حرکت نکنیم و تا زمانی که سرمایه گذاری را از نفت به سمت مقاومت نبریم حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
در دولت سابق تحقیق و توسعه در بخش خودرو سازی به کما رفت
ابوالقاسم آروند، رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی با تاکید بر این نکته که دولت وبال گردن خودروسازان است و نه خودروسازی وبال گردن دولت، خاطرنشان کرد: چنانچه روزی پیکان تولید میکردیم امروز با همان کیفیت ویتارا تولید میکنیم.
وی با اشاره به اینکه از سال ۷۶ قطعه سازی خصوصی شکل گرفت، ادامه داد: خودرو سازی طی پنج سال از سالهای ۷۶ تا ۸۱ توانست نخستین خودروی ملی خود را با کیفیتی بالا بسازد؛ اما از سال ۸۲ به بعد صنعت خودرو سازی در کشور به کما رفت و ما هیچ تحقیق و توسعهای در این رابطه نداشتیم و از سال ۹۲ بار دیگر دست به کار شدیم.
رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی یادآور شد: در حال حاضر ۱۵ درصد از سهام ایران خودرو از آن بخش خصوصی، ۲۰ درصد در بورس، ۴۰ درصد در دست مجموعههای عمومی مانند سازمان تامین اجتماعی و ۳۰ درصد از آن در دست سازمان گسترش است؛ بنابراین چه کسی گفته بازار خودرو تنها در دست بخش دولتی است؟.
در ادامه یکی از دانشجویان به کمپین خودرو نخرید اشاره کرد و گفت: چرا مسئولان در آن برهه هیچ اقدامی نکردند و با بحث منطقی و علمی وارد میدان نشدند و به طور مثال نگفتند چنانچه خودرو نخرید جمع بسیاری از جوانان بیکار خواهند شد؟.
نیازمند دپارتمان صنعت خودرو هستیم
داورپناه در پاسخ به این پرسش گفت: شاید این کمپین به دو دلیل سیاسی و فرهنگی جلوه ندادن آن و اینکه این کمپین به دنبال بالا بردن کیفیت در خودرو نبود؛ بلکه به دنبال رکود اقتصادی بود، مورد توجه قرار نگرفت.
وی افزود: مشاهده میکنید که پس از اختصاص وام ۲۵ میلیون تومانی بانکها جهت خرید خودرو طی پنج روز ۱۱۰ هزار خودرو فروش رفت که ما شاهد این میزان خرید خودرو طی پنج روز در هیچ کجای دنیا نیستیم.
این فعال بخش صنعت و استاد دانشگاه گفت: چنانچه درصددیم کمپینی راه اندازی کنیم باید به طور مثال بر مسئله کیفیت تاکید کنیم و بگوییم خودروی میخواهیم که چنین ویژگیهایی داشته باشد.
داورپناه به ایجاد دپارتمان صنعت خودرو تاکید و تصریح کرد: باید چنین دپارتمانی را بسازیم تا در آن اساتید و دانشجویان و صنعتگران حضور یابند و یکدیگر را به چالش بکشانند تا وضعیت صنعت خودرو بهبود یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت باید عذرخواهی میکرد
شرکا، دبیرکل سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این پرسش گفت: این کمپین یک کمپین مردمی بود؛ بنابراین یک کمپین اجتماعی بود و نه علمی. در دیگر نقاط دنیا نیز کمپینهایی مشابه تشکیل میشود؛ اما مهم نحوه برخورد منطقی و علمی مسئولان با آن است.
وی افزود: این کمپین با هر نگاهی که ایجاد شد باید بدانیم که وزیر صنعت و معدن و مسئولان ذی ربط باید از مردم عذرخواهی میکردند و از مردم فرصت میخواستند و چنانچه پس از فرصت مقرر وعده خود را عملیاتی نمیکرد استعفا میداد. چنانچه من جای وزیر صنعت بود این کار را میکردم.
شرکا تاکید کرد: من معتقدم صنعت خودرو سازی در ایران دولتی و انحصاری است به طور کلی هنگامی که مدیر از منظر دولت انتخاب میشود صنعت دولتی میشود.
دبیرکل سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان داشت: البته فروش ۱۱۰ هزار خودرو در پنج روز نیز باید عارضه یابی شود زیرا ممکن است تمامی افرادی که این خودروها را خریده باشند مصرف کننده نباشند.
من این کمپین خودروی ایرانی نخرید را یک کمپین مردمی نمیدانم؛ دستهایی پشت پرده بود
در ادامه امیر شهلا، مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی با تاکید بر اینکه من این کمپین خودروی ایرانی نخرید را یک کمپین مردمی نمیدانم، گفت: روزگاری گاندی گفت تا زمانی که نخ لباس من از انگلستان میآید من لباس دوخته شده استفاده نمیکنم، نگفت کالای ساخت داخل را استفاده نمیکنم.
وی تاکید کرد: مردم صنعت خودرو را تحریم نمیکنند؛ بلکه افرادی در داخل درصدد بودند بر اساس منافع سیاسی خود و با بهره گیری از عواطف مردمی به صنعت داخلی ضربه وارد کنند.
مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی ادامه داد: افرادی که گفتند خودروی داخلی نخرید باید میگفتند پس مردم چه خودرویی بخرند.
شهلا گفت: سالانه یک میلیون تقاضای خرید خودرو در کشور وجود دارد. افرادی که گفتند خودرو داخلی نخرید نمیتوانند تقاضا را معدوم کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروز مردم با ۳۵ میلیون تومان صاحب خودرو میشوند آیا با این مبلغ میتوان یک خودرو از شرکت به طور مثال هیوندا خرید؟ خیر. چنانچه خودروی داخلی نخریم بنابراین باید بازار خود را با خوردوی چینی پر کنیم.
مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی ادامه داد: چنانچه این اتفاق رخ دهد و بازار را با خودروی چینی پر کنیم پس از چند سال با انبوهی از خودروهای چینی فرسوده مواجه میشویم که نیازمند قطعه هستند و با توجه به اینکه هیچ قطعه سازی توان تغییر خط تولید خود به قطعههای چینی را ندارد؛ بنابراین با گورستانی از خودروهای چینی مواجه خواهیم شد.
شهلا ادامه داد: روزی وزیر کشور از پولهای کثیف در این کشور سخن گفت. در دولت سابق حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نفت فروخته شد و مشخص نشده که عدد قابل توجهی از این پولها چه شده است. در سال دوم ریاست جمهوری احمدینژاد ۱۰۰۰ میلیارد تومان پول گم شد این مقدار وارد هر صنعتی شود آن را نابود خواهد کرد.
وی در ادامه گفت: هشت سال مرکز تحقیقاتی خودروسازی در کشور تعطیل شد و هشت سال خودروسازی ما با دستور سیاسی و حکومتی در دیگر کشورها ۱۰ سایت احداث کرد که هزینه تاسیس هر سایت ۱۰۰۰ میلیارد تومان بود و حالا امروز این سایتها در این کشورها تبدیل به دامداری شده است.
مدیر امور بینالملل ایران خودرو در خراسان رضوی گفت: دولت سابق ۸۰ میلیون دلار به کشور ونزوئلا خودرو فرخت و امروز ما ۸۰ میلیون تومان از آنان طلب داریم که به ما نمیدهند.
شهلا تصریح کرد: با این اقدامات خودروساز را ضعیف کردند و حالا کمپین خوردوی ایرانی نخرید را راه انداختند. دستهایی پشت پرده این کمپین است که درصدد است دولت را زمین گیر کند. چنانچه این کمپین مردمی بود طی پنج روز ۱۱۰ هزار خوردو خریداری نمیشد.
انداختن توپ به زمین یکدیگر مشکلی را حل نمیکند
در ادامه شرکا گفت: توپ را نباید به زمین یکدیگر انداخت. انداختن توپ به زمین یکدیگر مشکلی را حل نمیکند. این کمپین با هر نیتی که برپا شد پاسخ منطقی مسئولان را میخواست.
دبیرکل سابق خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: من نیز از مخالفین دولت احمدینژاد هستم؛ اما باید به این نکته توجه کنیم که در این کشور ۲۵ میلیارد تومان قاچاق وجود دارد که نیازمند پاسخ علمی است.