به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد هادی وکیلی امروز در همایش هویت ملی ایران که توسط کانون ایران شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در دانشکده اقتصاد این دانشگاه برگزار شد خاطر نشان کرد: نخستین مسئله در هویت، پذیرش تنوع مفهوم هویت است به این معنا که هیچ گاه تصور نکنیم که ما تنها یک ساحت هویتی داریم.
وی ادامه داد: بخش هایی از هویت ما با هم، هم پوشانی دارند چنانچه این هم پوشانی را بپذیریم بحث تضاد ملی و دینی حل خواهد شد چرا نپذیریم که یک زن ایرانی هم می تواند مدیر و معلم باشد و هم همسر و مادر باشد، مطمئنا جدا کردن این هویت ها از یکدیگر هنر نیست.
وی با تاکید براینکه ایجاد هم پوشانی بین هویت ها تضادها را رفع خواهد کرد گفت: پیشینه تاریخی ما نشان می دهد که ایرانیان مادامی که یک میکروب خارجی وارد سیستم زندگی شان نشده باشد از یک هویت یک دست دینی و ملی برخوردار بوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: به ندرت مشاهده می کنید که در تاریخ بیش از دو هزار ساله ایران درگیری در این رابطه وجود داشته باشد. هویت ملی در شرایط عادی نرم و آرام زندگی می کند اما هنگامی که دچار تحقیر می شود جامعه ایرانی را وادار به واکنش می کند. ایرانیان در قرن های یک تا 5 با اسلام درگیر نمی شدند و اسلام پذیری روند خود را در جامعه ایرانی ادامه می دهد.
وکیلی با اشاره به اینکه شاهنامه که همزمان اصالت ایرانی را نشان می دهد بین ایرانی و مسلمان بود ناسازگاری نشان نمی دهد، تصریح کرد: بنابراین هر گاه عنصر خارجی درصدد تخریب نظم بود جامعه ایرانی اقدام میکند و واکنش نشان می دهد.
این استاد دانشگاه ضمن تاکید براینکه ما در دوره معاصر نیز هویت ملی و هویت دینی مان کمک کننده یکدیگر هستند و نه درگیر با هم بیان داشت: در دوره صفویه اکثر جامعه ایران مسلمان شیعه بودند و همزمان که صفویان از شیعیان حمایت می کنند طرفدار هویتی آنان نیز هستند. بنابراین در این دوره دین و ملیت یک کارکرد یکسان دارد و آن حفظ ایران می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان خاطر نشان کرد: در دوره معاصر پدیده تلخی وارد جامعه می شود و آن مفهوم مدرن ناسیونالیسم است که درگیر کننده مولفه های درون هویت ملی با یکدیگر می باشد.
در ادامه هما زنجانی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه زنان گفت: از سال 1960 که مسئله آزادی در کشورهای تحت سلطه مطرح می شود مسئله هویت نیز خود را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه داشتن چند فرهنگ قومی منجر به تزلزل نمی شود بیان کرد: هویت تابع فضای مادی است به این معنا که حافظه جمعی است که باعث ایجاد هویت می شود. هنگامی که حافظه جمعی تخریب شود هویت تضعیف می شود و زمانی که هویت تضعیف می شود در حقیقت تضعیف هم بستگی را مشاهده خواهیم کرد.
این جامعه شناس در ادامه زبان مادری را مهمترین عامل هم بستگی خواند و تصریح کرد: براساس اصل اساسی اسلامی آموختن علم فریضه زن و مرد مسلمان است نباید این گونه تصور کنیم که زنان جای مردان را در بازار کار گرفته اند زیرا چنانچه امروز بیش از 60 درصد صندلی های دانشگاه را بانوان به خود اختصاص داده اند در مقابل تنها 12 درصد بازار کار را گرفته اند.
وی با تاکید براینکه نباید نیازهای بانوان را نادیده گرفت یادآور شد: در زنان میل به سنت و هم میل به مدرنیته مشاهده می شود زنان هستند که عامل انتقال تفکر به کودکان می باشند.