به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری که پیرامون قراردادهای جدید نفتی و پرونده کرسنت در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته ای کشورمان اظهار داشت: در موضوع هسته ای همان طور که همه می دانید داریم به زمان توافق شده برای کاهش تحریم های وعده داده شده در برنامه جامع اقدام هسته ای برجام نزدیک می شویم.
وی ادامه داد: خبرهایی رسیده مبنی بر اینکه قلب راکتور کارهایش تقریبا به اتمام رسیده و مراحل بعدی کار در حال انجام است البته ما همیشه هم گفتیم که به طرف غربی اطمینانی نیست شاهد مثال آن نیز بیست تحریم اتفاق افتاده پس از توافق ژنو است و همچنین تحریم هایی که پس از توافق برجام صورت گرفت.
بذرپاش تصریح کرد: همچنین خبرهایی رسیده مبنی بر اینکه یک سلسله تحریم هایی در کنگره متشکل از مجلس نمایندگان و مجلس سنا در حال تدارک است علیه ایران عزیزمان که به بهانه های مختلف آن را اعمال کنند. یکی از ایرادات اساسی که ما همواره داشته ایم آن است که داور طرف مقابل معلوم نیست داور طرف ما آژانس است یعنی اگر ما اقدامی را انجام ندهیم آژانس می تواند آن را به شورای حکام گزارش کند یا حداقل به 1+5 که این اقدام را باید انجام می داده انجام نداده است اما داور طرف مقابل معلوم نیست. مثلا همین قانون ویزایی که علیه ایران وضع کردند و حتی طرف مذاکره کننده نیز به این مسئله حائز بود که این موضوع با روح برجام در تعارض است و برجام به نوعی نقض می شود اما چون داوری برای طرف مقابل قائل نشده اند هیچ گاه قائل به این مسئله نخواهند بود که برجام نقض شده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: موضوع فاجعه بار قرارداد کرسنت که در خصوص اخبارش به مردم و اصحاب رسانه محدودیت هایی انجام شد که به نظر من امر درستی نبود چرا که این حق مردم بود که بدانند که قراردادی که در سال 2001 در کشور منعقد شده با قیمت بعضا در منطقه نصف و در تراز های جهانی بعضا تا یک چهاردهم قیمت جهانی گاز ما معامله ای را انجام داده بودیم و توافقی را کرده بودند در زمان وزارت نفت وقت از طریق شرکت کرسنت در کشور امارات و فارغ از اینکه این قرارداد به لحاظ عددی تعجب همه را برانگیخته بود.
وی ادامه داد: این ادبیات به نحوی بود که صلاح اقتصادی این قرارداد به هیچ وجه برای کشور محرز نشده بود همان موقع بدنه کارشناسی وزارت نفت نیز نسبت به این مسئله اعتراض داشتند حتی برخی از مسئولان دولت فعلی که آن زمان در بدنه وزارت نفت نیز بودند اعتراض خودشان را اعلام کردند و گفته بودند منتهی از آنجایی که چندان گوش شنوایی نبود قرارداد در نهایت منعقد شد.
بذرپاش بیان داشت: ایران نیز اعتراضات خود را انجام داد حتی به دادگاه بین المللی لاهه نیز پرونده ایران مکشوف شد طبیعتا کشورمان اسنادی ارائه داد مبنی بر اینکه در این قرارداد فساد وجود دارد و به نحوی قراردادی که در وزارت نفت وقت منعقد شده بود در دادگاه بین المللی نمی توانست نقض کرد الا اینکه ثابت بشود این قرارداد دارای فساد است بنده و خیلی از دوستان در مجلس هم مخالف وزارت آقای زنگنه بودیم که یکی از دلایل اصلی آن هم همین مسئله بود که با انتصاب مجدد آقای زنگنه در وزارت نفت به نوعی دارای فساد بودن این پرونده زیر سوال می رفت.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: چرا که خود آقای زنگنه در آن مقطع خود متولی منعقد شدن این قرارداد بود و طبیعتا برای دادگاه بین المللی این مسئله سندی می شود که چگونه قرارداد با این میزان ادعا از سوی ایران که دارای فساد است متولی وقت آن مجددا در کشور به منسب وزارت می رسد که این مسئله نوعی نقض آن ادعاهایی بود که پیش از این مطرح می شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز می بینیم همان ادعاهایی آن زمان در خصوص پرونده کرسنت مطرح می شد امروز دادگاه لاهه با انتصاب آقای زنگنه استناد کرده و به نوعی شکایت ایران را رد کرده است که البته ما مجددا نسبت به آن اعتراض کردیم و این اعتراض در حال بررسی مجدد است منتهی از وزارت نفت نیز خواسته شده که اسناد فساد را بفرستند که متاسفانه وزارت نفت همکاری نمی کند و اسنادی را هم ارائه نمی دهد و این عدم همکاری با دادگاه بین المللی به معنای یک زیان سنگین به ملت ایران است که اقلا باید ما ده سال حدودا سالی یک میلیارد دلار غرامت پرداخت کنیم و همچنین خسارت های دیگری که باید بپردازیم.
بذرپاش افزود: از جمله ابهامی که این قرارداد دارد یک آن است که این قرارداد در شورای وقت اقتصاد تصویب نشده بود همچنین ابهامی که در قیمت گاز در قرارداد وجود داشت و ... می توان اشاره کرد. فروش گاز معمولا به دلیل حساسیت هایی که دارد بین دولت ها بسته می شود و شرکت واسطی قرار نیست این وسط کاری انجام دهد نمونه متعدد آن می توان فروش گاز بین ایران و ترکیه، ایران و ترکمنستان و ... اشاره کرد که البته این اتفاق هم نیفتاد و ابهاماتی دیگری که در این پرونده وجود داردکه باید به نظرم دادگاه های صالحه در داخل آن را بررسی کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: ما در مجلس اعتراضات زیادی داشتیم مبنی بر اینکه انتصاب افرادی که متهم هستند به عنوان مسئولان ارشد وزارتخانه طبیعتا پرونده را مدام به ضرر ایران جلو برده و الان در جامعه بین المللی این اتفاقات سرجمع به ضرر جمهوری اسلامی است.
برخی با برجسته کردن پرونده های فساد قصد لاپوشانی پرونده کرسنت را دارند
وی با بیان اینکه رویکرد برخی افراد نسبت به برخی از پرونده های خاص بیشتر یک رویکرد سیاسی است تصریح کرد: برجسته کردن برخی از پرونده های فساد با هدف فروکش کردن بررسی پرونده کرسنت صورت می گیرد حتی این مسئله برای ما و برخی از دوستان مان مسجل شده که هرگاه بحث از کرسنت مطرح می شود هزار و یک مجموعه در زمین و هوا فعال می شوند تا کسی درباره کرسنت صحبت نکند.
بذرپاش بیان داشت: هر پرونده فسادی چه در کمترین مبلغ و چه در بیشترین مبلغ توسط هر شخص و هر زمانی که انجام بشود در همه ابعادش بد است و باید به صورت دقیق بررسی شود نمی توان با یک نگاه سیاسی گفت برخی از فسادها خوب برخی از آنها بد است فساد بابک زنجانی اگر رخ داده حتما بد است فساد کرسنت نیز اگر رخ داده آن هم بد است که باید توسط دادگاه های صالحه فورا بررسی شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: بنابراین نباید به جای بررسی قرار دادن این پرونده فساد طرف ها پاداش بگیرند و به سمت وزارت و مسئولان ارشد منصوب شوند که معلوم نیست در آینده چه اتفاق رخ خواهد داد.
وی با اشاره به قراردادهای جدید نفتی بیان داشت: اخیرا قراردادهای جدید نفتی تحت عنوان IPC رونمایی شده آن هم توسط کسانی که تمام هنرشان قرارداد کرسنت بوده که برایمان بسیار جای تعجب است.
بسیاری از معاونین رئیس جمهور و وزرا عضو باشگاه نفتی تازه تاسیس هستند
بذرپاش همچنین در خصوص باشگاه تازه تاسیس نفتی یادآور شد: اخیرا باشگاهی راه اندازی شده تحت عنوان باشگاه اندیشه ورزان نفت و نیروی ایرانیان که مدیران ارشد دولت کنونی عضو هیئت امنا و هیئت مدیره این باشگاه هستند؛ این باشگاه با هدف تسهیل انعقاد قراردادهای نفتی ایجاد شده که بسیاری از وزرا و معاونین رئیس جمهور رسما عضو آن هستند اما در اینجا فارغ از هیچ گونه نکته ای این شائبه و سوء ظن برای مردم ایجاد می شود که چگونه افرادی که در مصادر بالای دولتی قرار دارند امروز به راه اندازی این گونه نهادهای خصوصی آن هم در قراردادهای بزرگ نفتی اقدام می کنند.
متاسفانه با یک دولت پرخرج و کم بازدهی طرفیم
عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص عملکرد دولت در عرصه اقتصادی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما با یک دولت پرخرج و کم بازدهی طرف هستیم اگر در ابتدای دولت این مسئله را مطرح می کردیم ما متهم به بسیاری از عناوین و القاب خاص می شدیم اما در حال حاضر که نزدیک به سه سال از عمر دولت می گذرد این سخن را مطرح می کنند.
170 هزار میلیارد تومان هزینه دولت تدبیر و امید در طول مدت فعالیتش
وی افزود: سال 91 هزینه جاری دولت نزدیک به 89 هزار میلیارد تومان، سال 93 این عدد به 143 هزار میلیارد تومان رسیده و سال 94 تا به امروز که در خدمت شما هستیم هزینه های دولت به رقم 170 هزار میلیارد تومان رسیده است که این نشان می دهد ما با یک رشد فزاینده ای طرف هستیم.
بذرپاش تصریح کرد: ممکن است این سوال پیش بیاید که عدد هزینه های جاری نسبتی با نرخ تورم دارد که این سوال درستی است یعنی از آنجایی که نرخ تورم افزایش می یابد هزینه های جاری نیز می تواند بالا برود.
وی با اشاره به اظهارات دولت مبنی بر اینکه نرخ تورم را پایین آوردیم افزود: به طور متوسط سالی 30 درصد هزینه های جاری دولت رشد پیدا کرده است اگر تورم 15 و 16 درصدی بپذیریم یعنی 15 درصد بیش از تورم هزینه های جاری دولت رشد پیدا کرده است که اگر بخواهیم مقایسه کنیم رشد هزینه های جاری در دولت قبل متوسط سالانه 19 درصد بوده و در این دولت متوسط سالانه 28 درصد بوده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: رشد هزینه های جاری دولت تدبیر و امید نسبت به زمانی که سکان را به دست گرفته چیزی در حدود 90 درصد بوده است و این در شرایطی که کشور در رکود به سر می برد و از دولت توقع می رود که هزینه های جاری اش را کم کند نه تنها این امر صورت نمی گیرد بلکه روز به روز این هزینه ها افزایش می یابد و طبیعتا هر چه بر آن افزوده شود هزینه های عمرانی و آبادانی کشور کاهش خواهد یافت.
وی همچنین در خصوص رشد نقدینگی کشور بیان داشت: رشد نقدینگی یک شاخصی است که بسیاری از مولفه های اقتصادی را با آن تطبیق داده و می سنجند در سال 91 نقدینگی کشور 460 هزار میلیارد تومان بوده است و امروز این عدد به 910 هزار میلیارد تومان رسیده است که این عدد، عدد رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
بذرپاش تاکید کرد: یعنی حدودا یک رشد صددرصدی نقدینگی را در طی دو سال و نیم از سوی دولت شاهد بودیم آن هم در شرایط رکودی کشور که هم تعجب برانگیز است و هم باید علت های آن را پیدا کرد که دلیل اصلی آن رشد پایه پولی کشور ناشی از تبدیل ارزهای بلوکه شده ما در خارج از کشور و تبدیل آن به ریال بدون آنکه ارزی وارد کشور شودو تزریق آن به خزانه کل کشور است.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: یعنی در سال 93 ما با 782 هزار میلیارد تومان نقدینگی رسیدیم و تا امروز در سال 94 که دو ماهه پایانی سال به سر می بریم این رقم به بیش از 910 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه دولت موفقیت های قابل تقدیری در حوزه تورم داشته است بیان داشت: باید از دولت تقدیر کرد که مکانیزم های کنترل تورم خوب بوده است که جای دارد از دولت تشکر کنیم به خاطر این امر اما دلیل اصلی کاهش نقطه به نقطه تورم ناشی از شوک ارزی اتفاق افتاده در سال 91 بوده است.
بذرپاش با بیان اینکه در سال 91 به دلیل تحریم های یک شوک ارزی به کشور وارد شد افزود: از میان 12 رقم کالایی برای محاسبه تورم 5 کالا بیشتر از دیگر کالاها اهمیت دارد که مربوط به اقلام آشامیدنی و خوراکی است اگر مردم کاهش نرخ تورم را احساس نمیکنند به این دلیل است که قیمت این 5 قلم به طور متوسط سالانه 34 تا 35 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به موضوع سرمایه گذاری خارجی در کشور بیان داشت: جذب سرمایه خارجی در دو سال و نیم گذشته شرایط خوبی نداشت؛ تمام هنر دیپلماسی مطلوب این است که اثرش را بر سفره مردم ببینیم و منجر به کوچک شدن آن نشود؛ دیپلماسی مطلوب دیپلماسی نیست که منتزع از عالم واقع باشد.
بذرپاش بیان داشت: از توافق نامه ژنو تاکنون جذب سرمایه گذاری خارجی 50 درصد کاهش یافته این درحالی است که دائما شاهد تردد هیئت های اقتصادی خارجی هستیم مذاکراتی که تاکنون منجر به قرارداد نشده است.
وی در خصوص فعالیت های بورسی در کشور نیز خاطرنشان کرأ: یکی از نشانه های سلامت اقتصاد کشور را فعالیت های بورس است این در حالی است که علائم حیاتی بورس در کشور خوب نیست؛ طی دو سال اخیر 28 هزار واحد شاخص بورس کاهش یافته و از 89.5 هزار واحد به 62 هزار واحد رسیده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در واقع دارایی های مردم در بورس 180 هزار میلیارد تومان کسر شده است.
وی با تاکید بر اینکه مجلس نیز در این شرایط مقصر است بیان داشت: زمانی که قیمت نفت کاهش می یابد دولت به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی است اگرچه در حال حاضر دولت در پی آن است که قیمت بنزین را افزایش دهد اما این مسئله از سوی مجلس پذیرفته شده نبوده و قطعا در بودجه سال آینده آن را لحاظ خواهیم کرد.
بذرپاش تاکید کرد: طبق قانون باید 50 درصد درآمدهای حاصل از آزادسازی قیمت به مردم داده شود اما وزارت نفت به بهانه طبقه بندی جایگاه ها به دنبال گران کردن بنزین است که البته مجلس مخالفت خود را با آن اعلام می کند.
وی تصریح کرد: ضررهای زیادی از نقشه دوم طرف آمریکایی به اقتصاد کشور وارد شد به طوری که در اثر کاهش قیمت نفت 54.7 میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور کاهش یافت.
عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: این مسئله ناشی از دیپلماسی ضعیف انرژی ایران است چرا که وزارت نفت می توانست با هماهنگی برخی اعضای اوپک با افت قیمت نفت مقابله کند.
وی با اشاره به اظهارات دولت مبنی بر اینکه اتکای بودجه به نفت 25 درصد شده است بیان داشت: عدم اتکای بودجه به درآمدهای نفتی زمانی هنر محسوب می شود که پول وجود داشته باشد نه اینکه به دلیل کاهش قیمت ها و کاهش درآمدهای نفتی مجبور به کاهش حجم درآمدهای نفتی در بودجه شویم.
بذرپاش با اشاره به واردات محصولات چینی در کشور خاطرنشان کرد: واردات ما از چین در 2.5 سال گذشته برابر با کل واردات در دولت سابق بوده است. ما نرخ بیکاری در کشور خودمان را کاهش ندادیم بلکه نرخ بیکاری در چین را کاهش داده ایم و چینی ها به ما می گویند مچکریم.
وی تاکید کرد: مجلس در بخش نظارت نمره قابل قبولی نمی گیرد چرا که علی رغم تصویب قوانین مناسب نتوانست بر اجرای این قوانین نظارت مناسبی داشته باشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: قانون مبارزه با قاچاق و ارز قانونی که در دو مجلس و با نظر دو دولت تدوین شد، اما به دلیل اینکه زور دولت به دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت معدن و تجارت نمی رسید عملا این قانون بلااستفاده شد؛ در حال حاضر سالانه 25 میلیارد دلار کالا به کشور قاچاق می شود علاوه براینکه این حجم از قاچاق درآمدهای دولت را کاهش می دهد موجب کاهش اشتغال و به خطر افتادن سلامت مردم می شود.
بذرپاش همچنین در خصوص یارانه ها خاطرنشان کرد: طبق قانون باید 50 درصد درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه ها به مردم داده شود در غیر این صورت دولت تخلف کرده است؛ در حال حاضر ارزش یارانه های نقدی از 45 هزار تومان به کمتر از 15 هزار تومان رسیده این درحالی است که دولت در این شرایط قیمت بنزین و حامل های انرژی را افزایش داده و سهمیه بنزین را حذف کرده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: در شان مردم نیست که برخی از وزرا پرداخت یارانه نقدی به مردم را عذاب الیم بدانند ثروت برخی از مسئولان دولتی در حدی است که می توان یک سوم یارانه ها را با آن پرداخت کرد اما برخی مردم با همین مقدار اندک یارانه روزگار خود را می گذرانند.
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده کرسنت بیان داشت: در این پرونده دو طرح دعوی مطرح است که یکی علیه ایران است که اگر دادگاه علیه کشور حکم دهد و جریمه توسط ایران پرداخت نشود پول مورد نظر از املاک بلوکه شده پرداخت می شود.
وی افزود: پرونده دوم مربوط به افرادی است که در این قرارداد نقش داشته اند که حکم آنها صادر شد و اعتراض به حکم به دیوان عالی ارسال شد و در حال حاضر روند آن ادامه دارد؛ قرارداد کرسنت حربه ای بود تا دارایی های بلوکه ایران از ابتدای انقلاب تاکنون توسط دادگاه های بین المللی برای غرامت های ساختگی پرداخت شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: در واقع این گونه پرونده ها دام هایی هستند در مقابل شرکت های ایرانی که بعد از قرارداد طرف مقابل به گونه ای عمل می کند تا با شکایت به دادگاه های بین المللی از ایران غرامت دریافت کند این غرامت نیز از اموال بلوکه شده ایران پرداخت می شود.
وی تاکید کرد که حکم دادگاه بین المللی درباره کرسنت قطعی و لازم الاجرا است.
بذرپاش تصریح کرد: طبق این حکم ایران باید از سال 2005 هر سال یک میلیارد دلار به شرکت عربی پرداخت کند ما منتظر بودیم که وزیر نفت در این زمینه اقدام مناسبی انجام دهد اما انگار این امید واهی بود کسانی که برای انتخاب زنگنه به وزارت نفت از وی حمایت می کردند امروز باید پاسخگو باشند.
اگر مدیریت ژنرالی این باشد ترجیح می دهیم که سرباز باشیم
وی تصریح کرد: تاکنون بر اثر حضور زنگنه در صنعت نفت یک بار ضرر 18 میلیارد دلاری به کشور وارد شد و یک بار ضرر 54 میلیارد دلاری اگر مدیریت ژنرالی این است ما همه ترجیح می دهیم که سرباز باشیم.
بذرپاش با بیان اینکه نیازی به تصویب متن جدید قراردادها در صحن علنی مجلس نیست ادامه داد: در واقع این موضوع باید در شورای اقتصاد تصویب می شد اما دولت ترجیح داد که هیئت دولت آن را تصویب کند به همین دلیل امروز نیاز است آنچه را هیئت دولت تصویب کرده توسط هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس بررسی شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا وزارت نفت تلاش می کند متن جدید قراردادهای نفتی را از مجلس مخفی نگه دارد بیان داشت: در برجام هم همین تجربه را داشتیم؛ وقتی که متن نهایی شد در دسترس ما قرار گرفت این در حالی است که اگر به تدریج متن برجام اصلاح می شد امروز دچار این مشکلات نمی شدیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: وزارت نفت معتقد است در دقیقه 90 متن جدید قراردادهای نفتی را منتشر کند مانند آنچه در مورد برجام عمل شد؛ که البته این روش برخورد خوبی با مجلس نیست.
وی یکی از ایرادات اصلی قراردادهای جدید نفتی را واگذار کردن انفال به شرکتهای خارجی دانست و تاکید کرد: در واقع انتخاب شرکت های پیمانکار از طریق باشگاه نفت و نیرو انجام می شود باشگاهی که هویت آن نامشخص بوده و معلوم نیست شرکت های پیمانکار ایرانی و خارجی چگونه توسط این باشگاه انتخاب می شوند و البته وظایف شرکت ها مبهم است.
وی همچنین در خصوص رونمایی از قراردادهای نفتی جدید اظهار داشت: بخش خصوصی این باشگاه که مدیرعامل آن یکی از نزدیکان وزیر است و اعضای آن را دولتی ها تشکیل می دهند و از طریق شرکت های خارجی انتخاب شدهاند در واقع کانال ورود شرکت های خارجی به صنعت نفت طی 25 سال آینده شده است که باید حق بدهند ما نگاه بدبینانه ای به این مسئله داشته باشیم.
بذرپاش با بیان اینکه حضور مسئولان دولتی کنونی و سابق در باشگاه نفت منشا رانت خواهد شد، ادامه داد: دولت موظف بود با ارائه برنامه پنج ساله ششم توسعه بودجه سال 95 را تنظیم کند اما این برنامه تاکنون ارائه نشده است.
وی افزود: یکی از علت های تاخیر دولت در ارائه بودجه سال 95 مشخص نبودن نرخ نفت است آنها در ابتدا متوسط 40 دلار را برای نفت در نظر گرفته بودند اما با کاهش مجدد قیمت ها این تصمیم گیری فعلا انجام نشده است، البته تاخیر در ارائه بودجه به دلیل قیمت نفت توجیه پذیر است.
وی تاکید کرد: سقف بودجه سال آینده 260هزار میلیارد تومان است که از این رقم 60هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای نفتی است البته این رقم به دلیل کاهش قیمت نفت محقق نمی شود.
وی بیان داشت:از سوی دیگر 200هزار میلیارد تومان باقی مانده باید از طریق وضع مالیات و فروش اموال دولتی انجام شود که ما نگرانیم این 200هزار میلیارد هم محقق نشود مگر اینکه پایه مالیاتی افزایش یابد.
عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: البته افزایش نرخ مالیاتی موجب می شود فشار روی افرادی آورده شود که همیشه مالیات پرداخت کردهاند بنده تأکید می کنم باید درآمدهای مالیاتی به گونه ای تصحیح شود که به مردم فشار نیاید چرا که دولت در صورت افزایش مالیات ها تنها به دنبال کسانی می رود که همیشه مالیات خود را به موقع پرداخت کرده اند که همین امر موجب شد در سال های اخیر صدای برخی اصناف به اعتراض بلند شود.
وی تاکید کرد: رئیس جمهور معتقد است که اقتصاد کشور از رکود عبور کرده است اما ما می گوییم باید از رکود عبور کنیم.
وی تصریح کرد: مجلس برای نظارت بر برخی قوانین دچار خلا قانونی است البته در بحث قراردادهای نفتی می توان از طریق سوال استیضاح وزیر و انجام تحقیق و تفحص مشکلات مربوط به قراردادهای جدید نفتی را برطرف کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نظر شما در مورد اینکه وزیر نفت انتقادات وارده به مدل جدید قراردادهای نفتی را فحاشی خوانده است، چیست؟، خاطرنشان کرد: بهتر است وی پاسخگوی زیانی باشند که در دوره قبلی و دوره فعلی به کشور تحمیل کرده است.
وی در پایان با تاکید براینکه انتقادات فحاشی نیست، خاطرنشان کرد: برای مردم سؤال است چرا وقتی وی وزیر می شود قیمت نفت به پایین ترین حد ممکن سقوط می کند ما مسئول شده ایم و باید در مقابل کار خود پاسخگوی مردم باشیم مردم نگران هستند که دوباره قراردادی مثل کرسنت به کشور تحمیل نشود.
چرا اقدامی نمیشه علیه ش؟