گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از کرمان، عجت الاسلام علی عارفی، نامی آشنا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، فردی که با عنوان حلال مشکلات در این دانشگاه شناخته می شود و هرکس چه دانشجو و چه استاد با مشکلی برخورد می کند، به سراغ او می رود.
با وجود دغدغههای فراوان پیشنهاد ما برای گفتگو را پذیرفت؛ گفتوگویی که قرار بود نیم ساعت انجام شود؛ اما یک ساعت و نیم طول کشید؛ مردی خنده روی با محاسنی کاملا سفید، در اطاقی کوچک و اما دلباز.
آنچه که در ادامه می خوایند بخش اول گفتگوی خبرنگار خبرگزاری دانشجو در استان کرمان با حجت الاسلام علی عارفی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان است:
خودتان را معرفی کنید و از مسئولیت هایتان در دانشگاه علوم پزشکی کرمان بگویید؟
بنده علی عارفی هستم و عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بخش حقوق و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان. تحصیلات بنده تحصیلات مبانی حقوق حوزوی است.
حدود یک سال که عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان بودم و در تلاش برای عدم قبول مسئولیت های اجرایی، آن هم به دلیل رسیدن به کارهای علمی و تحقیقاتی خودم؛ در خیلی محفل ها و جلسات هم مطالبی مطرح می شد و من زیر بار مسئولیت های اجرایی نمی رفتم؛ بخاطر اینکه کار علمی در دانشگاه خیلی وسیع است و برای آینده خودم و دانشجویان خیلی بهتر بود.
دوستانی که در نهاد رهبری بودند از جمله حاج آقای تقوی پیشنهاد دادند، از قم نیز آقای مستشاری که آن زمان مسئول امور نهادها بودند هم پیشنهاداتی را بیان کردند؛ که بعدا هم بنده به تهران و شورای عالی دعوت شدم و به عنوان مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان معرفی شدم.
البته همان موقع هم به دوستان گفتم که به شرطی من این سمت را می پذیرم که منافاتی با کارهای علمی و تحقیقاتی من نداشته باشد و آن بزرگواران هم فرمودند که زیاد منافاتی ندارد و شما می توانید کارهای علمیتان را انجام دهید؛ اما زمانی که آمدم دیدم که خیلی منافات دارد یعنی واقعا خیلی از وقت ما را می گیرد یعنی اینگونه نیست که شما فرض کنید، ساعت 7:30 می آییم سرکار و ساعت 3 می رویم؛ نه اینگونه نیست وقت ما را حسابی پر می کند.
گاهی شب ها تا ساعت های 11 و 12 دانشجویان وقت ما را می گیرند؛ جلسات وقت ما را می گیرد و گاهی اوقات صبح و گاهی یکی دو روز در ماموریت ها حضور داریم، لذا واقعا وقت گیری شد ؛ من الان 4 سال است در این نهاد در خدمت دوستان هستم.
حوزه فعالیت های کلی که در نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام می شود، چگونه است؟
طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون و مجموعه قوانین نهاد مقام معظم رهبری ما وظایفمان تقریبا مشخص شده است، برخی وظایف ما حضور معنوی یک روحانی در دانشگاه است و نظارت بر امور معنوی و مذهبی دانشگاست ، بعضی از وظایف مسائل اجرایی مذهبی است و همچنینی کارهای فرهنگی که در حوزه ی دانشگاه تعریف شده است، در بحث مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کاری وجود ندارد که در سطح دانشگاه در تعریف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نباشد.
مثلا خطاطی ، شاید یک نفر سوال کند و تعجب کند که خطاطی چه ربطی به نهاد رهبری دارد ؛ اما عرض می شود در متن مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی در قوانین و وظایف نهاد های رهبری در دانشگاه ها که به چاپ رسیده آمده است کارهای هنری ای که جنبه ی مذهبی دارند در نهاد های رهبری می توانند انجام شوند. ما آمده ایم خطاطی را در جنبه مذهبی آن آموزش می دهیم؛ مثلا قرآن نویسی، شعارهای دینی، حدیث نویسی و امثال اینها را انتخاب کرده ایم، یعنی در عین اینکه خطاطی یک کار هنری است جنبه مذهبی آن را هم در نظر می گیریم. فعالیتهای فراوانی را در دانشگاه انجام می دهیم از جنبه هایی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
مسئول نهاد رهبری پدر معنوی دانشگاه است
حضور یک روحانی در دانشگاه ها و حضور نهاد رهبری در دانشگاه ها به چه معنی است؟
یکی از نقش هایی که مسئولین نهاد انجام می دهند پدر معنوی دانشگاه است، یعنی نگاهی است که اگر جایی تضادی بین مسلولان پیش آمد یا بین دانشجویان مشکلی ایجا شد، برای حل آن این کار روحانی است؛ اما بخش های فرهنگی وسیعی داریم در حوزه معاونت درمان در بیمارستان ها فعالیت داریم در حوزه معاون بهداشت در مراکز بهداشتی برنامه و حضور داریم در حوزه ی معارف که در ارتباط با ماست حضور داریم در دانشجویی و فرهنگی حضوری جدی و بیش از همه جا داریم.
فرهنگ سرا تاسیس کرده ایم و در فرهنگ سرا برنامه های فرهنگی و مذهبی بسیار فراوانی داریم، هیات مذهبی داریم و حضوری جدی در اردوها و آموزش ها و کارهای فرهنگی متعددی داریم؛ در حوزه ی فرهنگی بحث مبلغان را در خوابگاه ها داریم این کاری فرهنگی وتبلیغی است؛ در فرهنگسرا آموزش قرآن، حفظ و تفسیر قران، آموزش خطاطی و هنر های سفالگری و غیره ... را البته در حوزه مذهبی آن داریم؛ در هیات مذهبی هم در مراسم مذهبی و آیینی برنامه داریم در شهادت ها و ولادت های ائمه طاهرین برنامه داریم؛ در حوزه اساتید برنامه ها و جلسات دانش آفزایی را برای اساتید مدعو و اعضای هیات علمی برگزار می کنیم.
مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان رئیس شورای هم اندیشی و راهبردی دانشگاه نیز هست؛ همچنین مسئولیت بررسی امتیازات فرهنگی و رئیس کمیته امتیازات فرهنگی استاید در دانشگاه که ارتقا و امتیازدهی اساتید در این کمیته انجام می شود بر عهده مسئول دفتر نهاد رهبری است؛ مسئول دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان عضو هیئت رئیسه و شورای دانشگاه عضو شورای فرهنگی دانشگاه است و دهها مسئولیت دیگر دارد و علاوه بر اینها نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان مسئولیتی دارد که دیگر نهادها ندارند و آن هم مسئول عمره و عتبات دانشگاهی استان کرمان است، یعنی تمام دانشگاه های دولتی و غیر دولتی در بحث عتبات و عمره دانشجویان زیر نظر این ستاد هستند.
بر تمام کانون ها و تشکل هایی که در دانشگاه فعالند نظارت داریم
چه نهادهایی زیر نظر دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت می کنند.
یک نظارت، نظارتی است که نهاد بر تمام کانون ها و تشکل هایی که در داخل دانشگاه هستند دارد؛ اما نهاد کانون قرآن و عترت؛ کانون مهدویت، مرکز آموزشی منهاج و هیات های دانشجویی مذهبی و دهها مرکز فرهنگی و مذهبی دیگر دارد که توسط خود دانشجویان اداره می شوند و تنها نهاد مدیریت و پشتیبانی آنان را انجام میدهیم.
به نظر شما دفتر نهاد نمایندگی به اهدف عالیه ای که برایش تعیین شده رسیده است؟
ما در نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی کرمان دو هدف داشتیم، اهدافی که از سوی شورای مرکزی نهادها تایین شده و اهدافی که ما خودمان در کرمان تایین کرده ایم.
اهدافی که از بالا آمده و همه ی دانشگاه ها برای رسیدن به آنان تلاش می کنند و به طرفش می روند؛ دانشگاه علوم پزشکی کرمان در استان در پیشبرد این اهداف مقام اول را کسب کرد؛ پس این نشان می دهد که ما در مسیر اهداف به خوبی پیش می رویم که مقام اول را کسب کرده ائیم؛ بنابراین همه دانشگاه ها به گونه ای پیش می روند.
اما اهدافی که خودمان ترسیم کردم؛ روز اولی که بنده وارد دانشگاه و این مسئولین شدم اهدافی را ترسم کردم و آنها را مشخص کردم که به بخشی از آنان رسیدم اما به کل آن هنوز دست پیدا نکرده ائیم؛ دلیل این موضوع هم این است که ظرفیت ها در دانشگاه ظرفیت های کاملی نبوده است.
ما ابتدا آمدیم ظرفیت ها را ایجاد کردم و ظرفیت ها را ساختیم که تقریبا نزدیک به 90 درصد در مورد ساخت زیر ساخت ها و ظرفیت ها به اهدافمان رسیدیم؛ اما در مرحله ی اجرائیات و موفقیت عینی و تاثیری خارجی که هدف اصلی هم همین است؛ نه هنوز نمره ی خیلی بالایی نمی گیریم و خیلی کار داریم.
دلایلی هم که هنوز نتوانسته ایم به در مرحله اجرائیت موفقیت هایی را کسب کنیم، بخشی از آن ظرفیت دانشگاه است و بخشی هم عدم هماهنگی در ارکان فرهنگی دانشگاه و بخشی هم در رابطه با جو عمومی است که بر دانشگاه تحمیل می شود و بخشی هم در مورد مجموعه ای که هستیم متاثر است که آیا مجموعه همدست است یا خیر ؛ از نظر کاری همه یکسان نیستند و به یک صورت و توان کار انجام نمی دهند، بعضی ها خوب کار می کنند، بعضی ها دقیق و بعضی ها غیر دقیق کار می کنند؛ یعنی مجموعه هم دست نیست این باعث شده که آن هدفی که ترسیم کرده بودیم در کوتاه مدت به آن نرسیم.
ما در نهاد رهبری سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارم؛ بلند مدت طرح 10 ساله است؛ میان مدت طرح پنج ساله و کوتاه مدت هم کمتر از پنج سال است یعنی از شش ماه به بالا شروع می شود.
در کوتاه مدت تصورم این است که خیلی از برنامه ها را درست انجام دادیم و به تعدادی هم البته نرسیدیم؛ اما در خیلی دیگر از برنامه ها هم جلوتر هستیم ؛ اما اگر در مجموع نگاه کنیم در میان مدت آن که می خواهیم اتفاق نیافتاده و انشالله در برنامه ی بلند مدت ضعف ها را جبران کنیم و طرح ۱۰ ساله را بتوانیم تنظیم و محقق کنیم؛ در بخشی از قسمت ها در زیر خط برنامه ریزی شده هستیم؛ تلاش می کنیم و سرعت را بیشتر تا بتوانیم همه ی بخش ها را در ده ساله همسو و یکسان بپیش ببریم.
اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم در نهایت می توانیم بگوییم که موفق بودیم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم فعلا نمی توانیم به خودمان 20 بدهیم.
این برنامه های مدت دار شما چه بوده و چه اتفاقاتی قرار بوده در حوزه ی دانشگاه علوم پزشکی کرمان رخ دهد.
ما در بحث فرهنگی اینگونه نیست که مثل علم ریاضی بگیم دو به علاوه دو بشود چهار اینگونه نیست. فرآیند فرهنگ فرآیندی نرم است؛ گاهی اوقات سوء و جهت مسائل فرهنگی کشور اهداف ما را کاملا بالا و پایین می کند. گاهی اوقات مسئولی که در دانشگاه تغییر می کند موجی ایجاد می کند و این کشتی ای که ما آماده کردیم ومی خواهیم بارگیری کنیم و به هدف برسیم در تلاطم این تغییرات به جلو و گاهی به عقب و گاهی هم درجا صدماتی را وارد می کند؛ یعنی کارهای فرهنگی کارهایی نیست که طبق استانداردها بتوان عمل کرد.
استاندارهایی که در ذهن ما بوده به این صورت است که اگر فرهنگ را مجموعه ای از این مسائل تعریف کنیم شما در این تعریف هایتان در عرصه فرهنگ در دانشگاه به چند درصد آنان رسیده اید.
من می بینیم که نتوانستیم به 100 درصد اهدافمان در کمتر از 5 سال برسیم. به عنوان مثال آنجا که ما تنظیم کرده بودم که برسیم به این معیار فرهنگی که اگر در این عرصه ی اساتید فرهنگی؛ سخن از فرهنگ دینی بشود باید این عکس العمل را بگیرم، می بینم که نه نگرفتم و به آن نقطه مورد نظر نرسیده ایم و یا مثلا در بخش دانشجویی می بینم در بخشی بیشتر پیشرفتیم و در بخشی کمتر. بنابراین این مدل استانداردها در ذهن ما است و استاندارهای دو دوتا چهارتا نیست، استاندارهای نرمی که در حوزه فرهنگ تعریف خودشان را دارند.
من فکر می کنم که در حوزه فرهنگ ما موفق بودیم؛ اما این موفقیت موفقیتی 100 درصد نبوده؛ موفقیت حدود 70 تا 80 درصد بوده است.
حضور فعالی در شبکه های اجتماعی داریم/ اگر فقط مسجد را پر کنیم و سخنران بیاوریم، کافی نیست
در حال حاضر روش های قدیمی برای تبلیغ و تاثیرگذاری بر روی دانشجو و اساتید را نمی پذیریم؛ ما الان در شبکه های اجتماعی فعالیت خیلی بالایی داریم؛ یعنی دیگر بنر در خیابان دانشگاه نمی زنیم چون به نظر ما بنر منسوخ شده است؛ ما با توجه به نیازهای روز و مسائل روز و توجه دانشجویان و توجه کسانی که در حوزه کار ما هستند با همان وسایل مورد استفادیشان با اهداف بهترین وسایل را انتخاب می کنیم؛ سه سایت راه اندازی کردیم؛ شبکه های اجتماعی و گروه های خیلی فعالی را تشکیل دادیم و دانشجویان حضور چشمگیر و فعالی دارند؛ معتقدیم که اگر بیائیم فقط مسجد را پر کنیم و سخنران بیاوریم و کافی نیست.
این گفتگو ادامه دارد...