به گزارش خبرنگار سياسي «شبكه خبر دانشجو»، عباس انساني در نشست خبري« نقش جنبش دانشجويي در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامي»، نقش دانشجويان را در پيشبرد نهضت ضد استكباري برجسته خواند و گفت: دانشجويان در نهضت ضد استبدادي و استكباري، پيشرو بودهاند.
وي با بيان اينكه 16 آذر سال 1332، اوج نقش بارز دانشجويان در اين نهضت است، افزود: با توجه به اينكه فضاي عمومي حاكم در دانشگاهها مورد تاييد ما نبود؛ اما وجه ضد استكباري و ضد استبدادي دانشجويان بسيار قابل توجه است و نشان دهنده ذهنيت آرمان خواهي و آزادي طلبي دانشجويان است.
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه پيوند ميان دانشجويان و روحانيت در قبل از انقلاب منجر به نقش آفريني دانشگاهيان در صحنه مبارزات شد، اذعان داشت: از نظر امام(ره)، دانشجويان در پيشبرد اهداف انقلاب پيشرو هستند، زيرا دانشجو با قشر استبداد و حكومتهاي دست نشانده مخالف است.
انساني افزود: امام(ره) در فرآيند مبارزه از دانشجويان مي خواست كه حضور داشته باشند و مخالفت خود را اعلام كرده و پيام ملت ايران را به گوش تمامي جهانيان برسانند و اين پيوند در مبارزات دهه آخر به وضوح ديده مي شود.
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت با بيان اينكه از نظر امام، دانشجو نگهبان انقلاب است، اظهار داشت: حضرت امام(ره) بسيار تاكيد مي كردند كه دانشجويان در قلب نهضت نقش آفريني كنند و خود را از توده مردم جدا ندانند و با مردم حركت كنند.
وي با اشاره به تاكيدات امام(ره) بر نقش سياسي، اجتماعي دانشجويان افزود: نقش فرهنگي، اجتماعي دانشجويان بود كه مقدمه جايگزيني نظام الهي را به جاي نظام طاغوتي و نيز تحول جايگزيني ارزشهاي انقلابي و اسلامي را موجب شد.
اين فعال دانشجويي با تاكيد بر اينكه اين جابجايي ارزشها و تحول اجتماعي مقطعي نيست، بلكه حركت مداومي است كه اصول و ارزشهاي اصيل را ايجاد مي كند، گفت: امام(ره) در بحث وحدت حوزه و دانشگاه، سخنان بسياري دارد و در مورد فاصله گرفتن حوزه از دانشگاه بسيار هشدار داده است.
انساني افزود: طرحهاي استعماري سعي در اين داشت كه ميان اين دو قشر را فاصله بيندازد و دانشگاهيان و حوزيان را مقدس ماب بدانند و حوزويان نگاه بدبينانه به دانشگاه داشته باشند تا پيوند جريان حوزوي و دانشگاهي بيداري را در جامعه به وجود نياورد.
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت با بيان اينكه جنبش دانشجويي مسلمان، رسالتي دارد كه از پيش از انقلاب از سوي امام(ره) و رهبري تعيين شده است، تصريح كرد: در سالهاي اوليه انقلاب شاهد بوديم كه جنبش به خوبي اين رسالت خود را عمل ميكرد و در واقعه پرشكوه 13 آبان، اوج بلوغ خود را به نمايش گذاشت.
وي با انتقاد از برخي عملكردهاي جنبش دانشجويي در سالهاي اخير اظهار داشت: در اواخر دهه 70، برخي از سياسيون خارج از دانشگاه و كساني كه مسئوليت اجراي كشور را بر عهده داشتند، براي در امان ماندن از نقد جنبش دانشجويي، جنبش را به پياده نظام در دانشگاه تبديل كردند.
اين فعال دانشجويي در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بخشي از جنبش دانشجویی، تحت الشعاع اين انحراف قرار گرفت و رسالتي كه جنبش در فضاي بعد از انقلاب بر عهده داشت، مانند رصد عملكردهاي مسئولان اجرايي كشور، دچار اخلال شد.
انساني افزود: جبهه مبارزه از مقابله با سوء عملكردها به مقابله با اصل و اساس نظام تبديل شد و عدهاي فريب خورده، آلت دست اين افراد شدند.
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت با بيان اينكه جنبش دانشجويي براي ترويج و گسترش افكار امام(ه) شكل گرفت، گفت: يكي از اصلي ترين رسالت جنبش دانشجويي، فضاي دانشگاه است كه نبايد مورد غفلت قرار گرفته و به خود واگذار شود.
وي با ابراز تاسف از برخورد شعاري كه در سطح جامعه وفور پيدا كرده است، گفت: متاسفانه جنبش دانشجويي نيز با اين مشكل مواجه شده است و بايد تلاش كنيم كه نقش استادان دانشگاه حقيقتاً فرماندهان افسران جنگ نرم شود.
اين فعال دانشجويي با تاكيد بر لزوم بازنگري در حوزه عملكرد جنبش دانشجويي و چاره انديشي اذعان داشت: جنبش بايد براي پيشرو بودن، علاوه بر حفظ نقش روشنگري و آگاه سازي خود، چون پيكان مبارزه مردم محسوب شود و به چاره انديشي مشكلات جامعه نيز بپردازد.
انساني با بيان اينكه نبود طرح الگوي اقتصاد اسلامي نشان دهنده ضعف جامعه در اين حوزه است، گفت: بزرگترين خدمت و رسالت جامعه دانشجويي در فضاي فعلي اين است كه كارآمدي نظام مردم سالاري ديني را به جهانيان نشان دهيم.
دبير سياسي دفتر تحكيم وحدت در خاتمه سخنان خود بر لزوم ارائه راه حل و ايفاي نقش نظريه پردازي دانشگاه تاكيد كرد و خاطرنشان كرد: جنبش دانشجويي بايد راهكار و راه حلهايي اجرايي را براي اداره كشور در جهت تقويت فضاي فرهنگي و اجتماعي به نفع انقلاب ارائه كند./انتهاي پيام/