تسخیر سفارت آمریکا عامل استعفای دولت موقت نبود/مهندس بازرگان قبول مسئولیت را واجب عینی می‌دانست
برادرزاده نخست وزیر دولت موقت با رد استعفای دولت موقت به دلیل تسخیر سفارت آمریکا، گفت: بازرگان دیندار واقعی بود که تجربیات موفق مدیریتی در مبارزات و کنترل اعتصاب‌ها در زمان انقلاب و مدیریت دولت موقت داشت.
تعداد نظرات: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
تاریخ انقلاب نشان می‌دهد که تمام ۳۹ سال بعدی انقلاب، متأثر از آن یک سال نخستِ طوفانی بوده است که در یک پرسش اساسی خلاصه می‌شود؛ پرسشی که تا امروز هم مهمترین مسأله‌ای‌ست که انقلاب اسلامی با آن روبروست!

اسلام برای ایران یا ایران برای اسلام؛ کدامیک؟
بازرگان بعد از کناره‌گیری از دولت موقت، نکته‌ای به این مضمون را در کتاب خود نوشت:
«ما اسلام را برای ایران می‌خواهیم؛ و امام، ایران را برای اسلام» او این‌گونه جا انداخت که امام، از ایران و ایرانی استفاده ابزاری می‌کند؛ اما نگفت که خود، از اسلام استفاده ابزاری کرده و آن را فدای ایران می‌خواهد!
شاهد آنکه هیچ گزاره‌ای از اسلام برای پیاده کردن در جامعه نمی‌آورد؛
نظر ایشان این بود که باید تفکر ناسیونالیستی و لیبرالیستی را پیاده کرد. تفکر خطرناک آقای بازرگان همچنان در جامعه‌ی ما زنده است.
این دعوا باید به صورت بنیادین برطرف شود. آیا امام خمینی(ره) ایران را برای اسلام می‌خواستند؛ یا آقایان رفورمیست و ملی‌گرا، اسلام را برای ایران می‌خواهند؟

آیا اسلام به عنوان یک هویت مطلق نیاز به این دارد که ایرانی فدایش بشود؟ یا آنکه، ایرانی زمانی که اسلام را پذیرفت، با اسلام متعالی می‌شود؟

امام، آن گونه که بازرگان ادعا کرد، «ایران را فدای اسلام می‌خواهد،» نبود. امام می‌فرمود:
«مقصد ما اسلام است.»
راه حیات طیبه بشریت، اسلام است.
یعنی همه‌ی کره‌ی زمین باید نظام جامع اسلامی بشود.
برای شکل‌گیری این تمدن، ایرانی‌هایی که مملو از اسلام شده‌اند می‌بایست این انرژی را به جهان صادر و ساطع نمایند.
نظر ایشان بر این بود که انسان‌ها مهم هستند؛
راه تعالی ایران و انسان ایرانی، از اسلام می‌گذرد و اگر قرار است ایران به جایی برسد، تنها از راه اسلام می‌تواند به آن اهداف دست یابد.
اگر اسلام را مبنا قرار دهیم، این امکان را داریم که ایران را سکوی پرتابی برای حرکت اسلام و تحقق تمدن نوین اسلامی داشته باشیم.
این اسلام است که به انسان ایرانی هویت می‌بخشد.
امروز انسان ایرانی تا جایی که به اسلام عمل کرده، در سطح مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای عزیز است.
تلقی آقای بازرگان که بر مبنای یک فرض غلط استوار است، امروز هم مبنای عمل بسیاری در کشور است.
در39 سال گذشته‌ی انقلاب اسلامی، همیشه با خطر کسانی که مصادر قدرت قرار می‌گیرند، روبرو بودیم، چرا که مسأله‌شان لیبرالیسم بوده است، ولو اینکه به زبان نیز نیاورده باشند.
جریان لیبرال در داخل نظام می‌گوید انقلاب در سال ۵۷ تمام شد.
اگر بازرگان زمانی می‌گفت:
«ما اسلام را برای ایران می‌خواهیم؛ و امام ایران را برای اسلام» همین دعوا در امروز جمهوری اسلامی می‌شود:
«تفکیک بین انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی.»

جوان مؤمن انقلابی ،دانشجوی مؤمن انقلابی،مردم مؤمن انقلابی،به هوش باش!
این تفکر خطرناک را باید از آرایش سیاسی کشور کنار گذاشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار