۳۷ ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا در نامهای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی پیشنهادات خود را برای اجرای صحیح فاصله گذاری اجتماعی اعلام کردند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از ستادهای دانشجویی مبارزه با کرونا در استانهای کشور، ضمن نامهای به حسن روحانی، ریاست جمهوری اسلامی پیشنهادات خود را برای رعایت فاصله گذاری صحیح اجتماعی اعلام کردند.
متن نامه به این شرح است:
نخست از تلاشهای شبانه روزی جنابعالی و نهادهای ذیربط درگیر با کنترل بیماری کووید-۹۱ کمال تشکر و قدردانی را داریم. به رغم اختلاف نظر درباره نحوه مواجهه با همه گیری بیماری کرونا در کشور در روزهای نخست که صاحب نظران عرصه سلامت را واداشت تا پیامدهای خطرناک برخورد کم اهمیت با بیماری را به صورت جدی تذکر دهند، خوشبختانه با پیگیری مسئولان ذیربط طرح فاصله گذاری اجتماعی در فروردین ماه سال ۹۹ آغاز و به کاهش قابل قبول آمار ابتلا و مرگ ومیر ناشی از این بیماری منتهی شد؛ با این وجود متأسفانه در روزهای اخیر ساده انگاری مهار بیماری این موفقیت را به شدت تهدید میکند؛ درحالیکه طبق گزارش ۴۲ فروردین ماه «مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی» و اظهارات نهادهای پژوهشی سلامت، ما هنوز با مرحله مهار بیماری فاصله داریم.
با توجه به ضرورت از سرگیری فعالیتهای اقتصادی، طرح فاصله گذاری هوشمند در روزهای اخیر کلید خورد که به رغم نکات مثبت، شاهد اشکالات اساسی در آن بوده ایم. عدم ارائه برنامه منسجم و مشخص جهت آموزش و نظارت بر واحدهای صنفی و اکتفا به ارائه پروتکلهای بهداشتی، برخوردهای پراکنده و غیرمؤثر با واحدهای متخلف، افزایش استفاده مردم از ناوگان حمل ونقل عمومی و تجمعات در مراکز غیر ضروری از جمله این مسائل است. بدیهی است در صورت تداوم مشکلات مذکور، تلاشهای صادقانه بخشهای فعال در کنترل بیماری که باوجود مشکلات بسیار، شرایط نسبتاً مدیریت شدهای را در کشور ایجاد کرده اند از بین خواهد رفت وباردیگر سرایت افسار گسیخته و موج دوم اپیدمی را شاهد خواهیم بود. این موضوع نه تنها سیستم درمانی را تحت تأثیر قرار میدهد، بلکه به گفته نهادهای بین المللی تبعات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
از طرف دیگر با توجه به گفته سازمان جهانی بهداشت به دلیل ناشناخته بودن بیماری، به هیچ وجه نمیتوان به ایمنی جمعی ناشی از بیماری امیدوار بود؛ لذا با توجه به طولانی بودن روند مهار بیماری و در عین حال لزوم حفظ فعالیتهای ضروری کشور، رفع نواقص و اجرای دقیقتر طرح فاصله گذاری هوشمند اهمیت دوچندان مییابد. به همین دلیل ما دانشجویان کشورکه از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس در قالب «ستادهای دانشجویی مقابله با کرونا» فعالیت خود را آغاز نموده ایم وبه عنوان افرادی که با سطوح مختلف آسیبهای ناشی از این بیماری برخورد داشته اند، فارغ از هر گونه وابستگی به نهادهای مختلف یا طیفهای سیاسی، صرفاً برحسب وظیفه بر خود لازم دیدیم که ضمن تشکر از اقدامات انجام گرفته تا به امروز، پیشنهادات و مطالبات خود را به پیوست نامه برای مدیریت بحران ویروس کرونا و بهبود طرح فاصله گذاری هوشمند تقدیم کنیم.
۱. بازگشایی اصولی اصناف: الف) بازگشایی مرحله بندی شده اصناف بر اساس خطر انتشار بیماری و ضرورت اقتصادی ب) تعطیلی مراکز با تجمعات بالا مانند سینماها ج) شیفت بندی فعالیت واحدهای تجاری هر پاساژ و تعیین سقف تعداد مشتریان حاضر در آن د) عزم جدی دولت برای توسعه زیرساختهای تجارت الکترونیک برای کاهش آسیبهای اقتصادی در آینده با توجه به طولانی بودن روند کنترل بیماری ه) تأمین مالی کوتاه مدت اصنافی که به دلیل عدم فعالیت در شرایط فعلی آسیب اقتصادی دیده اند
۲. تدوین برنامههای مشخص جهت آموزش و نظارت بر اصناف: الف) آموزش اصناف از طریق بارگذاری دورههای آموزشی کوتاه ویدئویی بر روی سایت» salamat.gov.ir اعطا یا لغو امتیاز برای ترغیب افراد به شرکت در دورههای آموزشی مذکور ب) اطلاع رسانی نکات بهداشتی لازم الاجرا توسط اصناف به عموم مردم جهت افزایش نظارتهای مردمی از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت صدا وسیما و شبکههای اجتماعی، تهیه پوسترهای هماهنگ کشوری با محوریت نکات بهداشتی مذکور و الزام به نصب پوسترها در هر واحد صنفی ج) تلاش برای آشنایی حداکثری مردم با «سامانههای ۹۱۷» و «سجام» و اطلاع راههای ارتباطی با سامانههای مذکور به عموم مردم و نصب آن در محل همهی کسب وکارها به منظور استفاده حداکثری از مشارکت مردمی در امر نظارت بهداشتی د) استفاده از ظرفیت دانشجویان و افراد داوطلب با اولویت فارغ التحصیلان و دانشجویان ترم آخر بهداشت محیط و بهداشت حرفهای جهت کمک به ناظران بهداشتی در راستای افزایش ظرفیت نظارت با الگوبرداری از طرح موفق بسیج ملی مقابله با کرونا در این زمینه ستادهای دانشجویی مقابله با کرونا آمادگی خود را جهت تهیه پوسترهای اطلاع رسانی عمومی و ارائه سازوکار پیشنهادی در جذب و نحوه بکارگیری نیروهای داوطلب اعلام میدارد. ه) تعریف دقیق جرائم بهداشتی اصناف و تعیین جریمه هرکدام براساس میزان خطر آفرینی و) ورود جدی دادستانی کل کشور و تعزیرات جهت پیگیری تخلفات صنفی گزارش شده از سوی سازمانهای مربوط و مردم و بازتاب سراسری در صدا وسیما و شبکههای اجتماعی جهت افزایش روحیه نظارتی و مشارکت عمومی و کاهش تکرار تخلفات
۳. سازمان دهی حمل و نقل عمومی: الف) تدوین قوانین مشخص و راهکارهای عملی برای رعایت فاصلهگذاری هوشمند در ناوگان حمل ونقل عمومی از جمله تعیین سقف تعداد مسافران و ابلاغ این قوانین به همه بخشهای فعال و برخورد جدی با متخلفین ب) نصب پوسترهای اصول بهداشتی لازم الاجرا در ناوگان مذکور وجلب مشارکت عموم مردم در نظارت بر حسن اجرای آن ج) افزایش کافی تعداد ناوگان اتوبوسرانی و تعیین تکلیف اضافه شدن اتوبوسهای بین شهری به سیستم حمل و نقل شهری
۴. غربالگری و تست گسترده و هدفمند برای یافتن ناقلان ویروس کرونا به جهت قطع زود هنگام زنجیره سرایت بیماری: الف) رصد و رهگیری تماسهای فرد مبتلا طی دو هفته قبل از بروز علائم توسط اپلیکیشنهای مربوطه یا خوداظهاری بیمار و غربالگری هدفمند افراد مذکور ب) پایش دائمی شاغلین پر تماس با سایر افراد ضمن ایجاد دسترسی مناسب به وسایل حفاظتی برای ایشان ج) به منظور افزایش ظرفیت اجرایی و آزمایشگاهی لازم برای این طرح، ایجاد مراکز متعدد تشخیصی صرفاً مختص انجام تست کرونا الزامی است. در این رابطه استفاده از ظرفیت دانشجویان علوم پزشکی داوطلب برای ارائه خدمت در این مراکز پیشنهاد میشود که ستادهای دانشجویی مقابله با کرونا آمادگی خود را برای مشارکت در این طرح اعلام میدارند.
۶. با ادامه یافتن بیماری کووید-۹۱، مشکلات سایر بیماریها خصوصاً بیماریهای مزمن که نیاز به مراقبتهای مداوم و حضور در مراکز درمانی جهت دریافت خدمات دارند، جدیتر خواهد شد؛ بنابراین یکی از مهمترین مسائل برنامه ریزی همه جانبه جهت پوشش هدفمند همه بیماریها و ارائه خدمات لازم به افراد میباشد. به این منظور جداسازی هرچه بیشتر مراکز خدمترسانی کرونایی و غیر کرونایی توصیه اکید میشود: الف) تلاش برای متمرکز کردن هرچه بیشتر بیماران کووید-۹۱ در مراکز درمانی مشخص با توجه به زیرساختهای هر شهر؛ در این راستا اقدامات زیر پیشنهاد میشود: - برنامه ریزی برای تزریق نیروهای شاغل در مراکز سلامت از طریق بازگرداندن نیروهای شاغل در بخشهای اداری به مراکز درمانی - تداوم طرح نیروهای طرحی فعلی و تسریع در آغاز طرح افرادی که در نوبت هستند - استفاده از کادر درمان داوطلب غیربیمارستانی جهت حضور در این مراکز و در نظر گرفتن امتیازاتی جهت تشویق افراد برای حضور بیشتر - استفاده از ظرفیت دانشجوها و سایر اقشار داوطلب جامعه برای کمک در این مراکز ضمن پوشش بیمهای و تأمین تجهیزات حفاظت فردی ب) جداسازی واختصاص مراکز درمانی بستری و سرپایی و همچنین مراکز پاراکلینیکی جهت ارائه خدمات صرفاً برای سایر بیماریها علی الخصوص بیماران مزمن و در معرض خطر مثل بیماران قلبی_عروقی، سرطانی، دیابتی و... و پایش جدی افراد ورودی به این مراکز و تنظیم سیستم نوبتدهی کارآمد جهت جلوگیری از تجمع در صفهای انتظار در این مکانها ج) اختصاص قسمتی از «سامانه تلفنی ۲۷۹۷» در راستای استعلام ظرفیت پذیرش بیماران از مراکز درمانی پیش از مراجعه حضوری با هدف جلوگیری از سردرگمی مراجعان و کاهش رفت و آمدهای بیهوده به مراکز مذکور
۶. با توجه به شرایط ویژه دانشگاهها از جمله حضور دانشجویان از نقاط متعدد کشور کنار هم، زندگی خوابگاهی، شرایط تغذیه در سلف سرویسها و...، تمدید تعطیلی مراکز آموزش عالی تا زمان کنترل کامل بیماری ضروری به نظر میرسد. برای تداوم آموزش به صورت مجازی لازم است مشکلات اساسی فعلی با تدوین برنامهای منسجمتر و زیر ساختهای کارآمدتر حل شود، تا بتواند در حد قابل قبولی جبران کننده خسارت وارد بر سیستم آموزش عالی کشور باشد. ۷. با توجه به اهمیت عدم تجمع افراد در مکانهای غیر ضروری، به منظور حفظ شأن و جلوگیری ازایجاد زمینه برای تخطئه و سوءاستفاده از مقدسات، لازم است تا زمان مهار قابل قبول بیماری اصراری بر بازگشایی اماکن مقدسه نشود.
۸. اهتمام ویژه در تأمین تجهیزات پزشکی لازم برای مقابله با این بیماری به خصوص در شهرستانها ضروری است. همان گونه که مستحضرید همواره گزارشات رسمی در دنیا با واقعیات میدانی فاصله دارد و آنچه مشهود است کادر درمان بعضی بخشهای کرونای بیمارستان شهرستانها همچنان دچار کمبودهایی در تجهیزات پزشکی هستند؛ بنابراین بازدیدهای دورهای مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی از تمامی بیمارستانها جهت بررسی کمبودهای کادر درمان از نزدیک و عدم اکتفا به گزارشات بسیار ضروری است. توجه به این بازدیدها باعث افزایش امنیت روانی و آرامش پرسنل مشغول به خدمت خواهد شد.
۹. با توجه به ظرفیت گسترده و بی نظیر گروههای جهادی تولید اقلام بهداشتی و وسایل حفاظتی در کل کشور، خواهشمندیم برنامهای جامع برای ساماندهی و توانمند سازی گروههای مذکور در راستای تولید محصولات با کیفیت و مطابق استاندارد در نظر گرفته شود تا از این ظرفیت ملی در جهت تأمین نیازها و حتی اشتغال زایی نهایت بهره برداری انجام گیرد.
۱۰. برای حفظ سلامت افراد لازم است زمینه استفاده حداکثری از ماسک در سطح جامعه مهیا گردد. به منظور دسترسی عادلانه و همگانی و حذف بازار سیاه اقلام بهداشتی، ایجاد بستری مناسب برای توزیعِ چند مرحلهای و سهمیه بندی شده با کمک کد ملی، با اولویت اقشار آسیب پذیر، نیاز است. چنین طرحی به کمک اپلیکیشنهای ثبت درخواست و تحویل در محل به کمک نیروهای جهادی قابلیت اجرا دارد.
لازم به ذکر است نحوه مدیریت این بحران در ماههای گذشته به خوبی لزوم استفاده از ظرفیت و نظرات مردمی، راه حلهای کارشناسی بخشهای فعال غیردولتی، نخبگان و دانشجویان جامعه در تمامی مشکلات کشور از جمله مسئله اخیر را بیش از پیش نشان داده است. بدیهی است برای حصول بهترین نتایج در موارد عنوان شده لازم است از ظرفیت کلیه بخشها نهایت استفاده شود؛ لذا تشکیل جمعی با حضور رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، مسئولین بسیج جامعه پزشکی، معاونین بهداری سپاه، نمایندگان ارتش، نیروی انتظامی، سازمان هلال احمر و دبیر ستاد دانشجویی هر شهرستان برای برنامه ریزی حل مسائل فوق با توجه به زیرساختهای درمانی هر شهر از اهمیت بسیاری برخوردار است. در پایان امید آن داریم با عنایات خداوند متعال و تلاش جمعی و متعهدانه بتوانیم هرچه زودتر این بیماری را مهار کرده و شاهد ثبات وضعیت کشور در مواجهه با این مشکل ملی باشیم.
پیوست امضا کنندگان نامه: ستاد دانشجویی مقابله با کرونا دانشگاه ایران ستاد دانشجویی مقابله با کرونا اهواز ستاد دانشجویی مقابله با کرونا اصفهان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا یزد ستاد دانشجویی مقابله با کرونا مشهد ستاد دانشجویی مقابله با کرونا سمنان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا بابل ستاد دانشجویی مقابله با کرونا شاهرود ستاد دانشجویی مقابله با کرونا آذربایجان شرقی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا آذربایجان غربی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا اردبیل ستاد دانشجویی مقابله با کرونا زنجان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا مراغه ستاد دانشجویی مقابله با کرونا همدان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا ایلام ستاد دانشجویی مقابله با کرونا کردستان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا لرستان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا آبادان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا شوشتر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا جهرم ستاد دانشجویی مقابله با کرونا هرمزگان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا بوشهر ستاد دانشجویی مقابله با کرونا یاسوج ستاد دانشجویی مقابله با کرونا لارستان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا قزوین ستاد دانشجویی مقابله با کرونا البرز ستاد دانشجویی مقابله با کرونا کاشان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا شهرکرد ستاد دانشجویی مقابله با کرونا کرمان ستاد دانشجویی مقابله با کرونا جیرفت ستاد دانشجویی مقابله با کرونا بم ستاد دانشجویی مقابله با کرونا خراسان جنوبی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا سبزوار ستاد دانشجویی مقابله با کرونا گناباد ستاد دانشجویی مقابله با کرونا تربت حیدریه ستاد دانشجویی مقابله با کرونا خراسان شمالی ستاد دانشجویی مقابله با کرونا نیشابور