به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، یکی از مسائلی که طی ماههای اخیر به بحث داغی برای شرکتهای هواپیمایی تبدیل شد، پایان تحویل سوخت نسیه به آنها از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بود.
اواخر مردادماه امسال سجادی مدیرعامل سابق شرکت پخش از آغاز طرح دریافت نقدی بهای سوخت تحویلی به ایرلاینهای داخلی با کارت بانکی از اولین روز شهریور سال 95 خبر داد.
وی با بیان اینکه این طرح از فردا (اول شهریورماه 95) برای 6 فرودگاه دارای کمترین تعداد پرواز آغاز میشود اظهار کرد: این طرح تا پایان شهریورماه در فرودگاههای سراسر کشور اجرایی خواهد شد. زیرساختها، امکانات و تجهیزات لازم در فرودگاههای سراسر کشور جهت پرداخت نقدی بهای سوخت از طریق کارتهای بانکی فراهم شده و تمام ایرلاینها ملزم به پرداخت نقدی سوخت در فرودگاهها از طریق بانکهای عامل (خودپردازها و دستگاههای پوز) هستند.
وی اعلام کرد: از فردا فروش و تامین سوخت شرکتهای هما، آسمان، ماهان، کیش ایر، تابان، کاسپین، زاگرس، آتا، قشم ایر، معراج، نفت و اترک تنها به صورت نقدی و با استفاده از کارت اعتباری بانکی امکانپذیر است.
سجادی تاکید کرد: در صورت رعایت نکردن و اجرای این دستورالعمل از سوی شرکتهای هواپیمایی همه مسئولیتها و تبعات ناشی از این اقدام به عهده شرکتها بوده و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران هیچگونه مسئولیتی در قبال مشکلات ایجاد شده نخواهد داشت.
این در حالی بود که لابی شرکتهای هواپیمایی مانع از اجرایی شدن برنامه شرکت پخش برای وصول بهای سوخت هواپیما شد. در ادامه اعلام شد که این برنامه از اول مهرماه ارجایی میشود اما در اولین ماه پاییز نیز خبری از این تحقق این وعده نشد تا اینکه چهار روز پیش معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در اینباره گفت: طرح فروش سوخت هواپیماها از طریق کارتهای بانکی و به روز که قرار بود از ابتدای آبانماه اجرایی شود، به دلیل برخی مشکلات در سیستم مالی و توان پرداخت شرکتهای هواپیمایی تا اطلاع ثانوی اجرا نمی شود.
کاظمی، با اشاره به این که بدهی شرکتهای هواپیمایی امسال افزایش نداشته است، گفت: افزایش نیافتن بدهی شرکتهای هواپیمایی امسال نسبت به پارسال نشان از این دارد که این شرکتها تقریبا به تعهدهای خود عمل کرده اند و تا حدودی پایبند به توافقهای صورت گرفته بوده اند. ایرلاینها تعهد کرده بودند که در کنار خرید نقدی سوخت از ابتدای امسال، بدهی سنوات گذشته خود را بپردازند که متاسفانه تاکنون آن را اجرایی نکرده اند.
وی با اشاره به این که هنوز سازوکار پرداخت لحظه ای به دلیل مشکلات مالی شرکتهای هواپیمایی اجرایی نشده است، گفت: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برای انجام تعهدهای خود در قبال ذینفعانش ناگزیر به فروش نقدی سوخت است و شرکتهای هواپیمایی باید راهکار مناسب برای پرداخت بدهی های خود چه به صورت نقدی یا اقساطی ارائه کنند.
از سوی دیگر مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی امروز با اشاره به بدهی 1500 میلیارد تومانی سوختی شرکتهای هواپیمایی به شرکت پخش، گفته است: 77 درصد (1155 میلیارد تومان) این مبلغ مربوط به شرکتهای ایرانایر، آسمان و ماهان است.
ریاحی با بیان اینکه نقشه راهی برای تسویه این بدهی طراحی شده است، افزود: با بانکها وارد مذاکره شدهایم و به آنها طرحی را ارائه کردهایم که بر اساس آن در زمان صدور بلیت سهم سوخت به صورت علیالحساب مستقیم وارد حساب شرکت ملی پخش و سپس خزانه میشود.
وی با بیان اینکه بانکها از این طرح استقبال کردند، ادامه داد: اجرای آن منوط به موافقت سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن صنفی و ایرلاینهاست. کار کارشناسی با بانکها و سازمان هواپیمایی و ایرلاینها ادامه دارد و اعتقاد داریم این طرح باید قبل از پایان سال 95 عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه درباره بدهی سنواتی به جز 3 شرکتی که 77 درصدی بدهی مربوط به آنهاست سایر شرکتها شامل کاسپین، نفت، ایرتور، آتا و امثال آن توافق کردیم تا پایان سال بدهی سنواتی را صفر کنند، گفت: این 3 شرکت میگویند در تبصره 23 لایحه بودجه 95 با توجه به اینکه نزدیک به 1300 میلیارد تومان از دولت طلب دارند تسویه یا تهاتر بدهی آنها با دولت از این طریق پیشبینی شده است اما چون نام آنها در مصوبه ذکر نشده و پرداخت پول منوط به ذکر نام است تلاش میکنند که مصوبهای بگیرند که براساس آن این بدهی با طلب آنها تهاتر شود که به توافق با دفتر رئیس جمهور و سازمان مدیریت نیاز دارد؛ البته اگر شرکتهای هواپیمایی بدهی خود را پرداخت نکنند روالهای قانونی را طی خواهیم کرد.
منبع: تسنیم