دادستان تهران گفت: عدم رعایت حجاب از سوی بانوان غالباً از باب مسامحه و بدون عمد است، اما اخیراً رویکرد ساختارشکنانه از سوی تعدادی از زنان اتخاذ شده که ناشی از تبلیغات شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی معاند نظام است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، هفتمین جلسه دادستانی تهران در سال جاری پیرامون آسیبهای اجتماعی، در تاریخ ۱۶ اسفند و با حضور تعدادی از معاونان و سرپرستان نواحی دادسرای تهران، سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران و تعدادی دیگری از فرماندهان نیروی انتظامی و نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سپاه پاسداران و دیگر دستگاههای مرتبط با موضوع عفاف و حجاب، به ریاست عباس جعفری دولتآبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران برگزار شد.
دادستان تهران با تصریح به این که انسان همواره در جستجوی یافتن الگوها و نمونههای کمال یافته از نظر معنوی است، به ویژگیها و اوصاف انسانهای نمونه در قرآن کریم اشاره نمود و افزود: بسیاری از الگوهای معرفی شده، زنانی هستند که در تعقل و تفکر، صبر و استقامت، حیا و عفت، پاکدامنی و طهارت و دیگر صفات کمالی نمونه میباشند. همانند آسیه همسر فرعون و مریم مادر حضرت مسیح علیهالسلام که در قرآن کریم به عنوان الگو آورده شدهاند «و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امراته فرعون ... و مریم ابنت عمران». همچنین است حوا علیها السلام، ساره و هاجر همسران ابراهیم علیهالسلام، دختران شعیب علیهالسلام، همسر زکریا علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام. خداوند حوا علیهاالسلام را جلوهای از ادب در توبه، مادر موسی علیهالسلام به عنوان جلوه تسلیم و ایمان به خداوند، ملکه صبا به عنوان الگوی هوش و درایت و دختران شعیب به عنوان نماد حیا و عفت. قرآن کریم همچنین زنانی را به عنوان الگوی زشتیها ذکر کرده است مانند زن ابولهب و زن لوط.
پوشش و عفاف برای مرد و زن هر دو پیشبینی شده است
جعفری دولتآبادی با تاکید بر عمومیت عفاف و شمول احکام اسلامی در این موضوع بر زن و مرد هر دو، در توضیح اظهار داشت: پوشش و عفاف برای مرد و زن هر دو پیشبینی شده است، اما جهات اختلاف زن با مرد موجب شده است که پوشش وی متفاوت از پوشش مرد باشد. قابل توجه این که خطاب اول قرآن کریم در خصوص عفاف و پوشش مناسب، ابتدا به مردان است آن جا که در سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱ میفرماید «قل للمومنین یغضوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم» و سپس در آیه ۳۱ خطاب به زنان میگوید «و قل للمومنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن» چرا که زن مظهر جمال است.
وی در تبیین فلسفه حجاب به آثار مثبت اجتماعی، خانوادگی و روحی روانی حجاب اشاره نمود و در توضیح اظهار داشت: از جنبه اجتماعی موجب حفظ و نشاط فعالیت اجتماعی میگردد؛ چرا که انواع التذاذهای بصری و لمسی و مانند آن را به محیط خانواده و در چهارچوب ازدواج اختصاص میدهد و اجتماع را منحصراً برای کار و فعالیت قرار میدهد. همچنین حجاب به بهداشت روانی اجتماع و زن کمک میکند و موجب تحکیم خانواده و روابط زوجین میگردد.
دادستان تهران در بررسی جایگاه حجاب در قرآن کریم به آیه ۵۳ از سوره احزاب در بیان حرمت زنان پیامبر و آیات ۳۳ و ۵۹ همان سوره در منع تبرج و خودنمایی و تبیین محدوده حجاب پرداخت واظهار داشت: این آیه به استفاده از جلباب به معنای لباس گشادتوصیه نموده و از آنان خواسته است که جامهشان را بر خود گیرند تا نشان دهند که اهل عفاف میباشند. رویکرد فعلی نسبت به بدحجابی: مسامحه و ساختارشکنی جعفری دولتآبادی رویکرد فعلی نسبت به بدحجابی را در دو عنوان مسامحه و ساختارشکنی تقسیمبندی کرد و اظهار داشت: عدم رعایت حجاب از سوی بانوان غالباً از باب مسامحه و بدون عمد است، اما اخیراً رویکرد ساختارشکنانه از سوی تعدادی انگشتشمار از زنان اتخاذ شده که ناشی از تبلیغات شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی معاند نظام است و این زنان با برداشتن نمادین حجاب در معابر، به طور عمد در صدد القاء این مطلبند که حجاب در جامعه ایران مورد پذیرش زنان نیست.
دادستان تهران این القاء را خلاف واقع دانست و در ذکر علت به پیشینه وضعیت حجاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون پرداخت و اظهار داشت: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی همواره زنانی بودهاند که حجاب اسلامی را به طور کامل رعایت نمیکردند، اما این نحوه پوشش همراه با ساختارشکنی نبوده است. برداشتن حجاب حتی به طور ناقص به این شکل، علاوه بر این که با موازین اسلامی از نظر ضرورت حجاب مغایر است، مخالف قانون نیز میباشد و همانند آن است که امروزه کسی بگوید میخواهد در خیابان و علن مشروبخواری کند.