به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هواپیمای فجر F.۳ به عنوان یک پروژه ملی و دستاورد مهم در صنعت هوانوردی ایران در اواخر دهه ۱۹۹۰ معرفی شد. این هواپیما، که توسط صنایع دانشبنیان کامپوزیت و هوانوردی فجر طراحی و تولید شده است، تجسمی از پیشرفت فناوری و تواناییهای فنی بومی به حساب میآید. اولین پرواز فجر F.۳ در سال ۱۹۹۵ انجام و تولید آن در سال ۲۰۰۱ شروع شد.
این هواپیما به عنوان یک هواپیمای آموزشی و تفریحی طراحی شده و به دلیل ساختار تمام کامپوزیتی، از وزن سبک و قابلیتهای پروازی بهتری نسبت به نوع فلزی خود برخوردار است. فجر F.۳ با استفاده از مواد پیشرفته و فناوریهای نوین، از مقاومت و دوام بالایی برخوردار بوده و نقش مهمی در آموزش خلبانان ایرانی ایفا میکند.
ویژگیهای فنی و طراحی
فجر F.۳ با ابعادی متناسب و طراحی ایرودینامیک، یکی از گزینههای ایدهآل برای آموزش خلبانی محسوب میشود. این هواپیما با ۸.۰۷ متر طول، ۱۰.۵۰ متر پهنای بال، و ۳.۰۵ متر ارتفاع، ظرفیت حمل چهار نفر (یک خلبان و سه مسافر) را دارد. استفاده از مواد کامپوزیت در ساختار آن، کاهش وزن و افزایش کارایی را تضمین میکند. بال این هواپیما با مساحت ۱۴.۰۲ مترمربع، امکان پایداری و کنترل بهتری را در طی پرواز فراهم میآورد.
پیشرانه فجر F.۳ از نوع موتور پیستونی لوکامینگ با ۲۷۰ اسببخار قدرت است که قادر به ارائه عملکردی بهینه در سرعتها و ارتفاعات مختلف میباشد. این موتور با استفاده از فناوریهای پیشرفته، مصرف سوخت بهینه و کارایی بالایی را ارائه میدهد.
عملکرد و قابلیتها
از نظر عملکرد، فجر F.۳ توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت را دارد که آن را در رده بالایی از هواپیماهای آموزشی و تفریحی قرار میدهد. سرعت بیشینه این هواپیما ۲۹۶ کیلومتر بر ساعت و سرعت پیمایش آن ۲۶۷ کیلومتر بر ساعت است.
یکی از ویژگیهای بارز این مدل، سرعت استال پایین آن (۱۰۴ کیلومتر بر ساعت) است که ایمنی بیشتری را در شرایط بحرانی فراهم میکند. برد این هواپیما ۱,۱۲۹ کیلومتر است که برای پروازهای آموزشی و ماموریتهای کوتاهمدت کافی میباشد. سقف پروازی آن ۵,۴۸۰ متر و نرخ اوجگیری ۵.۲ متر بر ثانیه، نشاندهنده قابلیتهای مناسب برای اجرا در انواع ماموریتهای آموزشی و تفریحی است.
کاربردها و نقش اقتصادی
فجر F.3 علاوه بر استفاده به عنوان یک هواپیمای آموزشی، قادر به انجام وظایف دیگری همچون گشتزنی، شناسایی، و ترابری سبک میباشد. این تطبیقپذیری، هواپیما را به یکی از نقاط قوت صنعت هوانوردی ایران بدل کرده است. همچنین، ساخت این هواپیما بهطور کامل در داخل کشور انجام میشود که باعث کاهش وابستگی به تکنولوژی خارجی و افزایش سهم داخلی در تولید محصولات هوافضا میشود.
کاربردهای گسترده این هواپیما، به رشد صنعت هوایی کشور و بالا بردن سطح آموزشهای پروازی کمک شایانی کرده است. از آنجا که فجر F.3 بهراحتی میتواند نقشهای متعددی را بر عهده بگیرد، تقاضا برای آن در بخشهای مختلف افزایش یافته است.
از تهران تا کاراکس، وقتی محصول ایرانی مرز های تحریم را میشکند
در سال ۹۹ تصاویری از کارگاه مونتاژ این هواپیما در ونزوئلا منتشر شد که خبر از صادرات دو هواپیمای فجر ۳ و فجر ۲۰ ایرانی به ونزوئلا میداد. ونزوئلا پیشتر هم محصولات تکنولوژیک کشور را مونتاژ کرده بود و خریدار قانونی و با مجوز محصولات ایران بوده است.تکنولوژی و تحقیقات این هواپیما به ونزوئلا صادر شد و در کنار قطعات ساخت ایران در کارگاهی در شهر مایکیتا مونتاژ شدند و با نام سیمون بولیوار ۱۰۰ پروازهای آزمایشی را جهت ورود به خدمت و اخذ مجوز شروع کردند.
هواپیمای فجر F.3 نمادی از توانمندیهای ایران در صنعت هوانوردی است. با ترکیب فناوریهای نوین و طراحی مدرن، این هواپیما بهعنوان یکی از موفقترین محصولات ساخت داخل شناخته میشود. قابلیتهای بالا، تطبیقپذیری و تولید اقتصادی این مدل، آن را به ابزاری مهم برای آموزش، تحقیق، و توسعه هوایی بدل کرده است. با ادامه توسعه و نوآوری، فجر F.3 میتواند همچنان نقش مهمی در آینده صنعت هوایی ایران بازی کند و جایگاه این کشور را در بازارهای جهانی تقویت نماید.مشخصاً این هواپیما نقش مهمی در سبد صادراتی ایران ایفا خواهد کرد و در صورت بازاریابی مطلوب محصولات اینچنینی، آن ها را به گزینه های استثنایی ارز آوری تکنولوژیک مخصوصاً در کشور های تحریمی ایفا میکند.
انشالله شاهد ارزآوری آن باشیم
با این حرفا نمیخوام کار مهندسان خودمونو بیارزش جلوه بدم اما واقعیت اینِ که ما تو حوزه ساخت جنگنده خیلی عقب موندیم، باید جبران کنیم.