کتاب «فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت» تألیف روح الله تولایی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مهرداد محمدزاده علمداری به همت انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کتاب «فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت» تألیف روح الله تولایی
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مهرداد محمد زاده علمداری توسط
انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر به چاپ رسید.
در مقدمه این کتاب آمده است: در فصل اول کتاب حاضر، کلیات آشنایی با روش تحقیق علمی و انواع تحقیقات علمی و فرایند چرخهای انجام آن تشریح شده است. در فصل دوم به تشریح تحلیل آماری در تحقیقات مدیریتی و انواع آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی پرداخته شده است. در فصل سوم روشهای تحقیق کیفی در مدیریت و چارچوب تحقیقات کیفی و انواع طرحهای تحقیق کیفی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در فصل چهارم سعی شده است تا به صورت مختصر 9 روش تحقیق جدید که در تحقیقات مدیریتی کاربرد دارند (شامل متدولوژی سیستم های نرم (SSM)، روش نگاشت شناختی (CM)، مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM)، روشهای آینده پژوهی (FS)، نظریه داده بنیاد (Grounded Theory)، روش شناسی کیو (Q Methodology)، روش شناسی فرا ترکیب (Meta Synthesis)، اقدام پژوهي Action Research)) و روش تحلیل مضمون (Thematic Analysis)) معرفی شود. در فصل پنجم مهارتهای مقاله نویسی در قالب یک چک لیست استاندارد و مراحل گام به گام نگارش یک مقاله علمی-پژوهشی تشریح شده است. در فصل ششم مهارتهای پایان نامه نویسی در قالب راهنمای کاربردی انتخاب موضوع و نقشه راه تهیه و نگارش پروپزال و پایان نامه تشریح شده است. در فصل هفتم مهارتهای تدوین طرح تجاری برای کسب و کارهای جدید معرفی شده است.
در ادامه این کتاب نیز کاربردهای اصلی مدیریتی نرم افزارهای تحلیل آماری کمّی (شامل نرم افزار SPSS، نرم افزار LISREL و نرم افزار Smart PLS) و نرم افزارهای تحلیل کیفی (شامل نرم افزار ATLAS.ti، نرم افزار Nvivo و نرم افزار MAXQDA) به صورت خلاصه و کاملاً کاربردی و با ذکر یک نمونه عملی معرفی شده است. ذکر این نکته ضروری است که مطالب ارائه شده در این کتاب، براساس استانداردها و تجربیات جهانی نگارش یافته است.
اما برای تحقیق جامع در منابع دینی و مطالعه انسان متعالی به عنوان مرکز مطالعات علوم انسانی و اجتماعی، با توجه به تفاوتهایی که در وحی و الهام به وی وجود دارد، با انسان غیرمتعالی متفاوت است."
شایان ذکر است این کتاب در سیزده فصل، 295صفحه و در تیراژ 500 نسخه و به قیمت 180000ریال به بازار کتاب عرضه شده است.