گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شاید تا قبل از شیوع بیماری کرونا که مهمترین مشخصه آن تنگی نفس است قدر نفس کشیدن را نمی دانستیم، اما نفس کشیدن همین حیات بی سرو صدایی که متوجه آمدن ورفتن آن در قفسه سینه امان نمی شویم برای بسیاری آرزواست، آرزویی دست نیافتنی که اگر به دستگاه اکسیژن ساز وصل نباشد، قطع نفس یعنی پایان حیات. پیمان بخشندهنژاد؛ مدیرعامل زیست تجهیز پویا نخبه جوانی است که از سال 95 به همراه تیم خود که چالش های زیادی را پشت سر گذاشته اند موفق به عرضه دستگاه اکسیژن سازی شده که ویژگی خاصی دارد و این دستگاه نفس ساز علاوه بر حیات بخشیدن به یک انسان، کمک قابل توجهی در کاهش قیمت این دستگاه برای مشتری ایرانی داشته است که در این گفتگو با تلاش های این تیم جوان و نخبه برای رسیدن به موفقیت آشنا می شویم.
در ابتدای صحبت با شما متوجه شدم که تا رسیدن به این مرحله از کار سختی های زیادی تحمل کرده اید درباره خودتان وسختی های کار توضیحاتی بدهید تا بیشتر با مجموعه شما آشنا شویم؟
مجموعه ما که متشکل از سی نیروی جوان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است به دو بخش نیروهای تولید و فروش تقسیم شده اند، قسمتی از فعالیت مهم گروه نیز حول محور برنامه های پژوهشی، تحقیق و توسعه است که بخش ویژه ای را به خود اختصاص داده است. این مجموعه که بر تولید تجهیزات پزشکی تمرکز دارد از سال 93 آغاز به کار کرد و از سال 95 نیز محصولاتمان به عرصه عرضه و فروش رسید. آنچه دراین مجموعه دنبال می شود تولید تجهیزات پزشکی خانگی از نوع تنفسی است. دستگاه اکسیژنساز، BiPap, از این دست دستگاه هاست که با تمرکز بر افزایش سلامت مردم و تامین دستگاه اکسیژن ساز مورد نیاز بیماران به تولید این محصول حیاتی برای بیماران نیازمند این دستگاه پرداخته ایم. از سال 93 تا کنون تیم کاری ما دوبار تغییر کرده شاید متاسفانه خصلت برخی از بچههای دانشگاه صنعتی شریف این است که وقتی زود به نتیجه نمیرسند، مهاجرت میکنند. اعضای تیم من هم دو بار apply کردند و ما به عنوان تیم سوم همچنان در حال فعالیت هستیم و دور هم جمع شده ایم تا شاید گرهی از کار کشور باز کنیم. تیم ما متشکل از سه نفر به عنوان هسته های اصلی شرکت هستند، علاوه بر بنده آقای محمدهادی شجاری مسوول مارکتینگ مجموعه هستند وهمکارمان آقای مهران مهربان مسئول بخش الکترونیک و همچنین تحقیق و توسعه هستند که این تیم خوشبختانه از سال ۹۵ در کنار هم مشغول توسعه وارتقای تحیقیقات هستند.
چرا تیم شما تا کنون شاهد تغییر اعضای خود بوده است؟
از دید من هر تیمی در حوزه هاردتک، نیازمند سه بخش عمده است. تیمی در عرصه کار و اقتصادی موفق می شود که از مدیریت قوی، توسعه یافتگی مورد نیاز و مارکتینگ قوی برخوردار باشد، این تیم می تواند محصول نهایی خود را به بازار عرضه کند و نظر مشتری را جلب کندر، این تیم در ابتدای کار آنالیز خوبی از بازار به دست می آورد تا بازاریابی به بهترین نحو ممکن انجام شود، ما در آغاز کار فقط یک تیم فنی بودیم که با همراهی اعضای گروه و تحمل فراز و نشیب های زیاد شروع به طراحی یک محصول کردیم. اولین بار که در فعالیت اقتصادی متضرر شدیم عدم فروش محصول ما بود چرا که تا آن زمان شناخت خوبی از بازار و نیازمندی های آن به دست نیاورده بودیم. بعد از این ضرر همکاران ما که ناامید شده بودند از تلاش دست کشیدند و راه مهاجرت و خارج شدن از کشور را به جای ماندن و جنگیدن برای ارتقا و پیشرفت را برگزیدند، اما قوی تر ها ماندند و این مساله همچنان برای ما کورسویی برای دست برنداشتن از خواسته هایمان بود. از گروه ما تنها دو نفر باقی ماند و بقیه به خارج رفتند، لذا ما تصمیم گرفتیم نفر سومی را به تیم اضافه کنیم، لذا با یکی از اعضای جدید گروه که MBA خوانده بود و رتبه یک آن رشته بود وارد مذاکره شدیم و یکی از سهامداران این شرکت شد، ما در یک تیم سه نفره مانند چرخدندههایی که کنار هم مرتب و منظم میچرخند، تبدیل به یک تیم قوی شدیم. وقتی این زنجیره کنار هم تکمیل شد، آن موقع توانستیم به موفقیت برسیم و توانستیم بروکراسیهای اداری را به خوبی برطرف کنیم و محصول را به میزان مورد نظرمان توسعه دهیم و تحقیقات را روز به روز به سمت مطلوب هدایت کنیم، همچنین در آن موقع توانستیم با دید باز، محصول را برای بازار انتخاب کنیم و در نهایت در بازار هم موفق باشیم.
تا کنون چه طرح هایی را اجرا کرده اید؟
محصول اصلی ما که شرکت بر پایه آن بنا شده است، دستگاه اکسیژنساز خانگی است. دستگاه اکسیژنساز خانگی یک وسیله پزشکی است که به جای کپسول اکسیژن برای بیماران تنفسی استفاده میشود. این دستگاه نیازی به شارژ ندارد، یعنی اکسیژن آن تمام نمیشود و هر زمانی که به برق متصل شود اکسیژن هوا را جدا میکند و به مریض اهدا میکند. هدف ما در ابتدا عرضه این محصول به بازارهای داخلی بود، لذا تا کنون سالانه ۱۶ هزارعدد مصرف از این نوع محصول روانه بازار شده اما در حال حاضر به دنبال گسترش تولید و افزایش عرضه به بازار هستیم.
کدام یک از کشورها بازارهای بعدی هدف شما به شمار می روند؟
بعد از ایران، روسیه بازار اصلی ما است که قرار است در آن ورود پیدا کنیم. کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس نیز دارای بازارهای خوبی هستند، اما همانند بازار روسیه جذابیت ندارند. درحال حاضر بر صادرات تمرکز کرده ایم چرا که درایران به یک خط ثابت و پایداردرتولید اکسیژنساز به دلیل قدیمی تر بودن دراین بازار رسیده ایم. اگر بخواهیم ارزش ریالی تقریبا 2 هزار دستگاه را محاسبه کنیم چیزی بین ۶ تا ۷ میلیارد تومان فروش دستگاههاست. از طرف دیگر از سال ۹۷ دستگاهی با تکنولوژی بالاتر به نام BiPap را وارد بازار کردیم که به گزارش خود وزارت بهداشت مدرن ترین و با تکنولوژیترین دستگاه تجهیزات پزشکی خانگی ایران محسوب میشود. از بهمن ماه تا الآن چیزی حدود ۲۵۰ عدد از این دستگاهها به فروش رفته است. ما در حال تجربهی گردش مالی تقریبا به میزان ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومانی برای این دستگاه هستیم و بازار برای این دستگاه کاملا رو به رشد است.
چه عاملی را مهمترین دلیل موفقیت تیم خود می دانید؟
روحیه کار گروهی بالا در کنار رفاقت تمامی اعضای گروه، رشد و تربیت پرسنل به شکلی که تمامی گروه تعصب بالایی به شغل خود در گروه دارند و پشتکار فراوان نیروهای تولید و فروش و تحقیق و توسعه در کنار هم منجر به افزایش موفقیت گروه شده است. در قسمت تحقیق توسعه ما یک شعار داریم فکر کردن به اپلای یا پذیرش تحصیلی در خارج ممنوع، من تلاش میکنم تمام زیرساخت لازم برای پرسنل ایجاد کنم تا با تمامی استانداردهای جهانی به تحقیق و توسعه بپردازند. الحمدالله از تمامی دانشگاههای برتر در تیم ما حضور دارند و خوشحالم که برای کشورم نیروهای متخصصی را نگاه داشته ایم که با حداقل ها برای خدمت به کشور بماننند و از میهن خود خارج نشوند.
مهمترین هدف شما در مجموعه برای سال جدید و ماه های پیش رو چیست و کدام نهاد از شما حمایت مالی می کند؟
هدف ما این است که در حوزه تنفسی زیست تجهیز تبدیل به یه سرزمین فرصت ها یا به اصطلاح opportunity land شویم. تا این نقطه شاید فاصله زیادی داشته باشیم ولی با تلاش مضاعف براین هستیم تا به این هدف برسیم. با تامین زیرساخت های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان جوانان ایده های خود را به محصول نهایی تبدیل می کنند وبا کسب درآمد و امید به آینده بهتر به کشور خود خدمت می کنند. سرمایه گذار اصلی ما موسسه دانشبنیان برکت است که خوشبختانه در تمام سختی های مسیر در کنار ما بوده و از تیم جوان ما که میانگین سنی 25 تا ٣٠ سال دارند به عنوان جوانان علاقمند به توسعه ایران حمایت کرده است. خوشبختانه از لحاظ تکنولوژی مشکلی نداریم اما به لحاظ تامین زیر ساخت ها شاید به جرات بتوان گفت میلیون ها سال عقب هستیم و دولت ها برای تامین زیر ساخت های مورد نیاز شرکت های دانش بنیان کار خاصی صورت نداده اند.
تفاوت قیمت محصول تولید شما که به عنوان کالای ایرانی ساخته می شود به لحاظ قیمتی با محصول مشابه خارجی چقدر است؟
اکسیژن ساز حدودا ٣٠ درصد ارزان تر از مشابه خارجی است، اما" " بای پپ حدودا نصف قیمت خارجی است که محصول کاملا export orient است. در حال حاضر تلاش داریم تا علاوه بر افزایش سهم خود در بازار داخلی شبکه ارتباطی صادراتی خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه گسترش دهیم.