محمدرضا طلایی، رئیس مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به جزئیات و تفاوتهای دومین دوره نمایشگاه رسانههای دیجیتال و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: سال گذشته این نمایشگاه در دو سالن و در فضای مفید 5600 متر برگزار شد در حالی که برای نمایشگاه تاکنون 3 سالن و فضای مفیدی بالغ بر 8 هزار متر در نظر گرفته شده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار، یکی دیگر از تفاوتهای نمایشگاه امسال را امضای تفاهمنامهای با جشنواره ملی بهرهوری عنوان کرد و یادآور شد: با امضای این تفاهم نامه شرکتهای حاضر در نمایشگاه رسانههای دیجیتال به صورت پایلوت رتبهبندی خواهند شد و در یک اشل بزرگتر و در نیمه دوم سال 93 جشنواره ملی بهرهوری فناوری اطلاعات رتبهبندی دیگر شرکتهای بزرگ این حوزه را انجام خواهند داد.
طلایی از راه اندازی "باشگاه مخاطبین محصولات فرهنگی دیجیتال" با همکاری بانک سینا، اتاق بازرگانی ایران، وزارت ارشاد و مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات خبر داد و تاکید کرد: براساس تفاهم نامه انجام شده علاقهمندان پس از افتتاح حساب در بانک سینا میتوانند از خدمات "باشگاه محصولات دیجیتالی" استفاده کرده و از پوششهای حمایتی آن بهره ببرند و همچنین در دوره بعدی این نمایشگاه نیز که در سال آینده برگزار میشود خدمات ویژهای را دریافت کنند.
رئیس مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات، ایجاد باشگاه مخاطبین محصولات فرهنگی دیجیتال را باعث رشد کیفیت محصولات IT عنوان کرد و افزود: رونق اقتصادی شرکتهایIT و افزایش تقاضا در محصولات فناوری اطلاعات از دیگر مزایایی راه اندازی این باشگاه است.
وی با تاکید بر شعار امسال که به نام " اقتصاد و فرهنگ" نام گذاری شده است، افزود: در نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال امسال به مسائل اقتصادی و فرهنگی به صورت توأمان توجه شده است و امیدواریم با رویکردی مناسب به محصولات ایرانی بتوانیم گام مناسبی در این راستا برداریم.
طلایی هدف از برگزاری نمایشگاه امسال را اجرای شعار " فناوری اطلاعات، توسعه اقتصاد فرهنگ" دانست و تاکید کرد: در واقع اصلیترین هدف برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال تحقق شعار امسال است که از سوی مقام معظم رهبری عنوان شده و امیدواریم از نمایشگاه دوم تا نمایشگاه سوم گامهای مهمی در جهت صیانت از محصولات فرهنگی دیجیتال برداشته شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار در خصوص چگونگی ارزیابی حضور شرکتها درغرفههای نمایشگاه امسال نیز اظهار داشت: هر شرکتی که قصد ورود به نمایشگاه را داشته باشد، براساس قوانین نمایشگاه بین المللی باید علاوه بر داشتن شخصیت حقوقی، پروانه و مجوز فعالیت از یکی از دستگاههای وزارت صنایع و معادن یا وزارت ارشاد داشته و محصولات ارائه شده آنها دارای مجوز از مراجع ذیصلاح باشد.
وی به بخشهای پیش بینی شده در نمایشگاه رسانههای دیجیتال و فناوری اطلاعات امسال اشاره کرد و یادآور شد: بخشهای نرم افزار، نرمافزارهای تلفن همراه، نشر دیجیتال، پایگاههای اینترنتی، وبلاگها، سرویسدهنده های اینترنتی، دیتا سنترها، سیستمهای حفاظتی، سیستمهای امنیتی، آنتی ویروسها، سخت افزار، نوت بوک، تبلت و تلفن همراه هوشمند از بخش های مختلف نمایشگاه امسال خواهد بود.
رییس مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات افزود: براساس قوانین نمایشگاه بین المللی فروش محصولات در این نمایشگاهها ممنوع است و تنها عرضه و نمایش محصولات انجام خواهد گرفت.
طلایی در ادامه با اشاره به اقدامات درنظر گرفته شده برای علاقه مندان به حضور در نمایشگاه رسانههای دیجیتال تاکید کرد: در صورتی که علاقهمندان پیش از برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال در وبسایت نمایشگاه ثبت نام کرده و علاقه مندی خود را در مورد بخشهای مورد بازدید اعلام کنند علاوه بر آنکه بلیط ورودی برای آنان رایگان خواهد بود، اطلاعات مربوط به نمایشگاه را نیز پیش از برگزاری دریافت خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال به صورت هدفمند به دنبال جذب مخاطبان و بازدید کنندگان علاقه مند و متخصص است، یادآور شد: وجود کارگاههای آموزشی در حوزه IT از دیگر بخشهای این نمایشگاه خواهد بود.
رئیس مجمع تشکل های فناوری اطلاعات از راه اندازی مرکز تجاری- مجازی فناوری اطلاعات و ارتباطات همزمان با برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکتهای حاضر در نمایشگاه امسال پس از راه اندازی این مرکز کلیه اطلاعات، محصولات و خدمات خود را در این سایت ارائه خواهد داد.
طلایی در ادامه به مزایای خصوصی شدن نمایشگاه رسانه های دیجیتال اشاره کرد و توضیح داد: خصوصی شدن نمایشگاههای این چنینی باعث حضور شرکتهای بین المللی حوزههای مرتبط از سایر کشورها شده و از همین رو باعث می شود تا سومین دوره این نمایشگاه علاوه بر حضور شرکت های IT بین المللی، بازار بزرگ فناوری اطلاعات ایران را برهمگان معرفی کند ضمن آنکه کمک شایانی نیز در انتقال تکنولوژی و معرفی ایران برای حضور در نمایشگاههای بین المللی خواهد کرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار با اشاره به رشد قابل توجه شرکتهای خارجی در نمایشگاه امسال تاکید کرد: با توجه به پیش بینیهای انجام شده انتظار می رود تعداد شرکتهای خارجی از عدد 160 در سال گذشته به عدد 220 برسد.
وی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه از 15 تا 18 شهریورماه جاری برگزار میشود، افزود: امیدواریم با اجرای تمهیدات اندیشیده شده نمایشگاه ITDMEX در سالهای آینده به عنوان برندی معتبر در کشورهای همسایه و در جهان معرفی شود.