به گزارش خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، از آنجایی که پرداختن به موضوعات تولیدات ملی همواره یکی از دغدغههای اساسی در حمایت از محصولات بومی بوده، موضوع حمایت از بازیهای رایانهای ایرانی نیز از آن دست مسائلی است که در سالهای اخیر از جایگاه ویژهای برخوردار شده است.
ایران با توجه به نیروی نخبه و علاقمندی که در زمینه تولید گیم داراست میتواند در صورت توجه به اهمیت این موضوع در سالهای آینده به یکی از قطبهای تولید گیم آسیا تبدیل شود چرا که هماکنون نیز با در نظر گرفتن نوپا بودن این صنعت توانستهاست قطب اول منطقه در این زمینه باشد.
در همین راستا محمدامین علیاکبر، مدیر استودیوی بازی سازی اگلو (egloo) در گفتگو با خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، علاوه بر توضیح در مورد جزئیات بازیرایانهای "راز روشن"، در مورد موانع تولید گیم ایرانی و ظرفیت ایران در این حوزه به ارائه توضیحاتی پرداخته است که مشروح این گفتگو در ذیل آمده است.
"خبرگزاری دانشجو": لطفا در مورد سابقه کاری استودیو بازی سازی "اگلو" که به عنوان استودیو سازنده بازی رایانهای "راز روشن" شناخته میشود، توضیح دهید.
علیاکبر: استودیوی بازی سازی "اگلو" از ابتدای سال 91 در اولین تولید خود اقدام به ساخت بازی رایانهای "راز روشن" کرد و تاکنون 2 بازی رایانهای دیگر به نامهای قاهر اف 313 و تنگه آتش که به ترتیب در مورد یکی از دستاور نظامی جمهوری اسلامی و بخشی از عملیات تنگه چزابه یکی عملیاتهای دوران دفاع مقدس است، تولید کردهاند.
"خبرگزاری دانشجو": از آنجایی که موضوع اصلی در مورد بازی رایانهای "راز روشن" است، لطفا کمی در مورد داستان این بازی توضیح دهید.
علیاکبر: این بازی در مورد بخشی از فعالیتهای نیروهای امنیتی برای دستگیری تیم ترور دانشمندان هستهای است که بهطور ویژه به سرنخهای جدید ترور شهید مصطفی احمدی روشن میپردازد.
نکته ویژه در مورد بازی رایانهای "راز روشن" این است که عملیاتهای داستان تا حدودی شبیه به اتفاقات حقیقی در نظر گرفته شده است.
برای نمونه لوکیشنهایی مانند قلعه دوران ساسانی در یک منطقه کوهستانی که محلی برای قاچاق سوخت است،کوچههای تهران برای دستگیری شخصیت مازیار، ویلایی که محل حرکتهای سازمانی سازمانی بوده و کاروانسرایی که محل اختفا و قاچاق تروریستها است همگی جزو اتفاقاتی است که به واقعیت نزدیک هستند.
"خبرگزاری دانشجو": ایده ساخت بازی رایانهای "راز روشن" چگونه شکل گرفت و مهمترین رسالت شما برای ساخت این بازی چه بوده است؟
علیاکبر: پس ترور شهید احمدی روشن شرایط به سمتی میرفت که باید در ابعاد مختلف از این ماجرا صحبت میشد و از آنجایی که حوزه فعالیت ما در بخش تولید بازیهای رایانهای بود موضوع ساخت این بازی مطرح شد ضمن اینکه در آن زمان صحبتهایی نیز در خصوص ساخت فیلم و پویانمایی در مورد زندگی شهید احمدی روشن مطرح شد اما چیزی که واضح است، زنده نگهداشتن ارزشهایی که این جوانان برای آن به شهادت رسیدند کمترین کار ممکن در فضای فرهنگی است که تولید این بازی نیز در همین راستا انجام شده است.
همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که بازی رایانهای "راز روشن" محلی برای مانور فنی نیز است که توانسته است بخشی از توانمندیهای جوانان نخبه این حوزه را در در فضای گیم نمایش دهد.
"خبرگزاری دانشجو": آیا برای ساخت این بازی از بازیهای دیگری الگو برداری شده است؟
علیاکبر: برای تولید هر بازی در هر جای دنیا رفرنسهای مختلفی در نظر گرفته میشود که بر همین اساس ما نیز سعی کردیم به سمتی حرکت کنیم که قابل رشد و مقایسه باشد.
رفرنس اصلی بازی رایانهای "راز روشن" از بازی "مکسپین" انتخاب شدهاست که این موضوع در پروتوتایپ اولیه در فضای مجازی موجود است و در پیش تولید کار فضای open world نیز تست شده است که البته به دلیل شرایطی که در مورد زمان و هزینه به وجود آمد عملا همان ابتدای کار این موضوع منتفی شد. البته در حین تولید از بازیهایی مثل "آنچارتد" هم الگو برداری شد که بهدلیل برخی از از مشکلات اجرایی نشد.
"خبرگزاری دانشجو": بازی رایانهای "راز روشن" از لحاظ گرافیک و جاذبههای تصویری در چه سطحی قرار دارد؟ آیا گرافیک این بازی قابل رقابت با نمونههای همرده خود است؟
علیاکبر: گیمرها یا کسانی که کاربر اصلی بازیهای رایانهای هستند به دلیل آنکه به خوبی لایههای مختلف یک بازی را لمس میکنند، بهترین کارشناس برای بررسی موضوعاتی از این دست هستند چرا که ما به عنوان تولید کننده هر اندازه هم که از کار خود تعریف کنیم به اندازهای که کاربران از آن استفاده کنند، موثر نیست.
"خبرگزاری دانشجو": در طراحی و ساخت بازی رایانهای "راز روشن" از چه نرم افزار هایی استفاده شدهاست؟
علیاکبر: یونیتی 4، مایا اوتدسک، زی براش، فتوشاپ و 3D مکس جزو مهمترین نرمافزارهای کاربردی در تولید این بازی بودند.
"خبرگزاری دانشجو": بازی رایانهای "راز روشن" پس از عرضه برای چه پلتفرمهایی عرضه خواهد شد؟
علیاکبر: این بازی به طور ویژه برای کاربرانPC در نظر گرفته شده است هرچند که موضوع طراحی بر روی پلتفرمهای پلیاستیشن و ایکسباکس نیز مطرح بود که به دلایل غیر فنی منتفی شد.
"خبرگزاری دانشجو": این بازی به صورت تک زبانهاست یا بر روی سایر زبانها نیز کار شده است؟
علیاکبر: بله به صورت تک زبانه است، اما کار ترجمه عربی و انگلیسی نیز انجام شد ولی به دلایل غیر فنی به مرحله اجرا نرسید که که جای تاسف آن برای ما هم همچنان وجود دارد.
"خبرگزاری دانشجو": لطفا کمی در مورد هزینههای تولید این بازی توضیح دهید و بفرمایید که آیا برخی صحبتها در مورد هزینههای میلیاردی این بازی صحت دارد یا خیر؟ آیا این بازی از طرف نهاد خاصی حمایت شده است؟
علیاکبر: ابتدا باید به این نکته اشاره شود که هزینههایی در برخی سایتها در مورد میلیاردی بودن این بازی عنوان شده است صحت ندارد و همین ارقام و اطلاعات نامعنبر باعث بروز دردسرهایی برای ما شده است و ما برای پایان دادن به این بحث ترجیح دادیم صحبتی در اینباره انجام ندهیم.
اما در مورد حمایت باید توضیح بدهم که سازمان فضای مجازی سراج برای شروع ساخت این بازی حمایت مالی خوبی انجام داد که موجب شد موضوع افزایش متراژ استودیو و توسعه تجهیزات اجرایی شود که با توجه به عدم حمایتی بسیاری از نهادها جای تقدیر و تشکر دارد.
همچنین مرکز رسانههای رقومی بسیج و موسسه بشیر نیز حمایت خوبی از بازیرایانهای "راز روشن" انجام دادهاند به طوری که هزینههای سنگین چاپ و تکثیر این بازی به طور کامل حاصل زحمات دوستان موسسه بشیر بود.
"خبرگزاری دانشجو": فعالیت در حوزه تولیدات بومی بازیهای رایانهای در ایران با چه موانعی همراه است؟
علیاکبر: موضوع تولید بازی رایانهای از آنجایی که صنعت نوپایی در ایران است، مشکلات خاص خود را دارد و از تامین نیروی متخصص گرفته تا تکثیر و توزیع بازی رایانهای هر کدام مشکلات خاص خود را دارند.
برای نمونه تیم طراحی "راز روشن" علاوه بر آنکه هزینههایی بابت آموزشهای تکمیلی نیروهای خود را متقبل شد با شرایطی برخورد کرد که اصلا قابل پیش بینی نبود موضوعاتی مانند افت بازار سرمایه و تغییر دولت جزو موضوعاتی بود که برخی برنامهریزیهای از پیش تعیین شده برای این بازی را بر هم زد.
همچنین روند توزیع و تکثیر بازی نیز جزو موضوعاتی بود که روند عرضه این محصول را با چالش مواجه میکرد چرا که این بازی در سال 92 و پس از رونمایی آماده ورود به بازار بود و مقرر شده بود تا تعدادی از آن در اردوهای راهیان نور و به صورت تقریبا رایگان ارائه شود که بروز برخی مشکلات مانع اجرای این طرح شد و با همه این مسائل از ابتدای سال 93 موضوع مجوز و عرضه این بازی در حال پیگیری است که تاکنون به نتیجه نرسیده است که همین تاخیرها بار مالی برای پروژه دارد.
"خبرگزاری دانشجو": چند نفربه صورت مستقیم و غیر مستیم با پروژه "راز روشن" همکاری میکنند؟
علیاکبر: به صورت مستقیم و غیر مستقیم از بخش مدیریت و تولید کار گرفته تا مسائل بازرگانی و حقوقی، حدود 50 نفر با این پروژه همکاری داشتهاند.
"خبرگزاری دانشجو": مسئولیت نشر این بازی را خودتان برعهده گرفتهاید یا با ناشری در این زمینه به توافق رسیدهاید؟
علیاکبر: تمامی مجوزهای صادر شده برای انتشار این بازی شخصی و به نام فرد حقیقی است ضمنآنکه مرکز رسانههای رقومی بسیج نیز طی قراردادی هزینه توزیع و تکثیر این بازی را متقبل شده است و 5 آذر ماه این بازی به صورت رسمی عرضه خواهد شد.
"خبرگزاری دانشجو": 2 محصول دیگر استودیو اگلو چه زمانی رونمایی خواهند شد؟
علیاکبر: بازی قاهر اف 313 رونمایی شده است اما به همت و پشتیبانی مرکز رسانههای رقومی بسیج در ایامالله دهه فجر به صورت رسمی به بازار عرضه خواهد شد.
"خبرگزاری دانشجو": به نظر شما ایران از نظر ظرفیت تولید گیم و نیروی انسانی در چه جایگاهی است؟
علیاکبر: بهحمدالله در ایران آنقدر قهرمان واقعی داریم که نیازی به فانتزی کاری وجود ندارد و ما در این حوزه که به نوعی نبرد محسوب میشود از لحاظ سوژه و نیروی نخبه بسیار قوی و مجهز هستیم و تنها به اندکی همت و حمایت نیاز است تا موتور تولید گیم با سرعت بیشتری به فعالیت ادامه دهد.
امیدوارم شاهد روزی باشیم که شرایطی طوری مهیا شود که نخبههای تولید کننده در حوزه بازیهای رایانهای در ایران دغدغه نان شب نداشته باشند تا برای امرار معاش و رسیدن به پول بیشتر مجبور به ترک کشور نشوند و سازمانهای حمایتی نیز مانند مقام معظم رهبری هرچه بیشتر بر اهمیت تولید بازیهای رایانهای و سودآوری آن واقف شوند؛ چرا که بازیهای رایانهای بازوی قوی فرهنگی در دنیای کنونی هستند.