در حالیکه باشگاهدارها و تولیدکنندگان تمایل خود را برای ارتباط بیشتر با یکدیگر ابراز میدارند اما باز برندهای خارجی یکه تازی میکنند. مشکل کجاست؟!
گروه ورزشی «خبرگزاری دانشجو»؛ با گذشت 10 ماه از آغاز سال 91 و نام گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی» انتظار می رفت که تمام بخش های کشور به سمت محصولات داخلی پیش بروند و محصولات داخلی با کیفیت جایگزین بسیاری از محصولات خارجی و وارداتی شود.
ورزش و به خصوص باشگاه های ورزشی نیز از این امر مستثنی نیستند و می توانند با خرید محصولات ورزشی داخلی در این عرصه گام های مثبتی بردارند.
البته نباید از یاد برد که در برخی از بخش های ورزشی امکان استفاده از محصولات داخلی به دلیل برخی از قوانین فدراسیون های جهانی و آسیایی وجود ندارد، برای مثال استفاده از توپ های تولید داخل در فوتبال وجود ندارد؛ چرا که AFC و FIFAبر استفاده از یک برند خاص در این محصول تاکید دارند.
با این وجود اگر دست اندرکاران ورزش کشور بخواهند، محصولات دیگری وجود دارد که می توانند جایگزین مناسبی برای اجناس درجه چندم چینی و یا محصولات گران قیمت خارجی باشد.
البسه و پوشاک ورزشی یکی از محصولاتی است که به گفته بسیاری از ورزشکاران و تولید کنندگان داخلی از لحاظ کیفیت دست کمی از محصولات خارجی ندارند و می توانند با قیمت های مناسب تر وارد باشگاه ها و میادین ورزشی شوند اما به گفته تولید کنندگان، استقبال باشگاه ها از این تولیدات خوب نیست و تمایلی در این بخش ها برای استفاده از محصولات داخلی وجود ندارد.
«خبرگزاری دانشجو» با برخی از مسئولان و دست اندرکاران تولید پوشاک ورزشی در خصوص مشکلات پیش روی این بخش گفتوگو کرده که مشروح آنها در ادامه آمده است.
ساعدی فر، مدیر یکی از تولیدی های پوشاک ورزشی در خصوص ارتباط وزارت ورزش و جوانان با تولیدکنندگان داخلی گفت: تا امروز هیچ کسی از وزارت ورزش با ما ارتباط نداشته و به نظر من رقیب اصلی ما وزارت ورزش و جوانان است؛ چرا که اگر این وزارتخانه مانع استفاده فدراسیونها از تولیدات خارجی شود تولیدکنندگان داخلی انگیزه بیشتری در زمینه تولید پوشاک ورزشی پیدا میکنند.
وی در ادامه افزود: وزارت ورزش نه تنها در حمایت از تولید ملی کاری انجام نداده، بلکه چوب لای چرخ تولیدکننده میگذارد.
حق پرست، مسئول اتحادیه پوشاک ورزشی گفت: اجبار باشگاه ها به استفاده از پوشاک و تولیدات داخلی کمک بزرگی برای تولیدکننده محسوب میشود؛ زیرا کیفیت داخلیها دست کمی از خارجیها ندارد البته نباید فراموش کرد که هزینههایی که برندهای خارجی به باشگاهها میدهند بسیار زیاد است و تامین آن برای تولیدکنندگان داخلی ممکن نیست.
وی در ادامه افزود: باشگاهها با هزینههای گزافی که خرج بازیکنان خود میکنند نمیتوانند پول لباس را تامین کنند و برای همین سراغ پوشاک خارجی میروند تا نه تنها پول پرداخت نکنند، بلکه از آن شرکت پول بگیرند اما تولیدی های داخلی این توانایی را ندارند البته نباید فراموش کرد که نوسانات ارزی مملکت سبب شده است تا ثبات کافی نداشته باشیم و اگر دستهای پنهان از این قضیه خارج شود بسیاری از مشکلات حل میشود.
مسئول اتحادیه پوشاک ورزشی در پاسخ به این سوال که وجود مافیا در امر پوشاک تا چه حد در ایجاد مشکلات تولیدکنندگان تاثیر داشته است، گفت: در حال حاضر، باشگاهها از تولیدیهای داخلی خرید نمیکنند تا مشخص شود مافیا در این بخش وجود دارد یا نه.
حمید سجادی، معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی داخلی گفت: در رابطه با تولیدات داخلی باید این نکته را مدنظر داشت که کیفیت حرف اول را میزند و زمانی که تولیدکنندگان ما کیفیت محصولات خود را بالاتر ببرند، مطمئنا مصرف کنندگان را به سمت خود میکشانند.
وی افزود: استفاده از بعضی از اقلام ورزشی در حیطه اختیارات باشگاهها، سازمانهای برگزار کننده لیگ و حتی وزارت ورزش نیست؛ چرا که بعضی از این وسایل فوقالعاده تخصصی و حرفهای هستند و استانداردها از بیرون از کشور تعریف میشوند؛ در برخی از موارد نیز کیفیت محصولات داخلی هنوز در حد استانداردهای بینالمللی نیست و ما در حال حاضر کفش دو و میدانی در بخش پرتاپ، پرش و حتی دو را در داخل نداریم.
معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: همچنین در بحث پوشاک، کفپوشها و امکانات جانبی نیز باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اگر کیفیتها را رعایت نکنیم، سلامت و جان ورزشکار به خطر میافتد و زمانی که ورزشکار حس امنیت خاطر نداشته باشد، به سراغ این محصولات نمیرود.
سجادی به نیزه پرش اشاره کرد و گفت: نیزه های پرش باید هنگام پرش خم شود، ولی نشکند اما شما در نظر بگیرید که این نیزه ها در حالت پرش بشکند و ممکن است در شکم ورزشکار فرو رود و جان او را به خطر بیاندازد، به همین خاطر در استفاده از تجهیزات ورزشی کیفیت باید ملاک اصلی قرار گیرد.
پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو در خصوص اینکه این فدراسیون در سال تولید ملی چه اقداماتی انجام داده است، گفت: به جز حوزههای الکترونیکی که تکنولوژی جدیدی محسوب می شود و ما نتوانسته ایم هنوز از آن الگوبرداری کنیم، بقیه تجهیزات ما از سالها پیش داخلی میباشد، حتی در لیگ که مسابقات را بدون هوگوهای الکترونیکی برگزار میکنیم، از سیستم داوری تا اسکوربرد و نرمافزارهایمان داخلی هستند و کارشناسان داخلی آنها را طراحی کردهاند.
وی تصریح کرد: با کارشناسان داخلی صحبت می کنیم که تکنولوژی هوگوهای الکترونیکی را الگوبرداری کنند تا در مسابقات داخلی و با قیمت نازلی از آنها استفاده کنیم.
پولادگر گفت: این هوگوهای الکترونیکی برندهای خاصی هستند که فدراسیون جهانی آنها را طراحی میکند، بنابراین در مسابقات رسمی مثل مسابقات دهه فجر که نماینده فدراسیون جهانی در آن حضور دارد، نمیتوانیم از محصولات داخلی و شرکتی که مورد تایید wpfنیست، استفاده کنیم، ولی در مسابقات داخلی اگر کارشناسان بتوانند آنها را تولید کنند، از آنها استفاده میکنیم.
صادق درودگر، مدیرعامل تیم ملوان بندر انزلی در پاسخ به سوال که در سال تولید ملی تیم ملوان چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است، گفت: ما در سال تولید ملی سعی کردیم در تیم ملوان از بازکنان بومی بیشتری استفاده کنیم و از بازیکنان خارجی کمتری استفاده نماییم.
وی در ادامه افزود: به هر حال استفاده از نیروی انسانی داخلی و بازیکن سازی در داخل کشور به نوعی از ورود ارز جلوگیری می کند و در واقع استفاده از سرمایه ملی محسوب می شود.
ناصر شهبازی، مدیرعامل باشگاه مس کرمان نیز در بحث تولید ملی عنوان کرد: ما تمام تلاشمان این است با تولید بازیکن بومی از خرید بازیکن خودداری کنیم و کاهش هزینه داشته باشیم و ما حتی در تهیه البسه هم از برندهای خارجی استفاده نکردیم و به استفاده از البسه ایرانی روی آوردیم.
علی فتح الله زاده، مدیر عامل باشگاه استقلال نیز در خصوص صحبت اخیر رسولینژاد در خصوص مقاومت باشگاه استقلال برای خرید محصولات داخلی گفت: زمانی که با یک تولیدی پوشاک قرارداد داریم، تلاش کردن برای استفاده از محصولی دیگر معنا ندارد؛ چرا که ما قرارداد امضا کردیم و تعهد داریم، البته بعد از پایان این قرارداد تلاش میکنیم که اگر یک شرکت ایرانی با کیفیت، استاندارد و حمایت شرکتهای خارجی وارد میدان شد، با او قرارداد ببندیم.
وی در ادامه افزود: در همین جا اعلام میکنم، هر شرکتی که تمایل دارد به عنوان اسپانسر استقلال فعالیت کند، از همین الان اعلام آمادگی نماید؛ چرا که از شهریور ماه قرارداد ما با شرکت خارجی به پایان میرسد.
عزیزمحمدی، رئیس اتحادیه فوتبال در پاسخ به این سوال که اتحادیه در بحث تولید ملی آیا باشگاه ها را ترغیب به انجام این کار می کند؟ افزود: باشگاه ها وقتی خصوصی بشوند سعی می کنند خودشان در همه زمینه ها تولید کننده باشند.
وی در خصوص استفاده باشگاه های لیگ برتری از یک برند خارجی عنوان کرد: این برند در حال گرفتن نمایندگی در ایران می باشد و قصد دارد در کشورمان کارخانه هایی را راه اندازی کند و در ایران تولیدات داشته باشد و به زودی این برند هم ایرانی خواهد شد.
با این صحبت ها به نظر می رسد شرایط برای ورود بیشتر محصولات ورزشی به باشگاه ها وجود دارد و این تمایل هم از طرف باشگاه دارها وجود ندارد اما مشخص نیست که چرا باز های برند های خارجی در باشگاه ها و بخش ها مختلف ورزشی یکه تازی می کنند.