به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی صبح امروز در جمع مدیران و کارمندان سازمان و در ادامه جلسات عمومی هفتگی با اشاره به ایام رحلت جانگداز حضرت امام خمینی(ره) گفت: به روح بلند امام(ره) که زنده کننده امت اسلامی و اسلام ناب بود، درود میفرستیم. امروز چه جامعه ما، چه امت اسلامی و چه جهان انسانی هنوز در پرتو شعاع امام سیر میکند.
وی با اشاره به گذشت 24 از رحلت امام(ره) و با بیان اینکه نقش مردان بزرگ، وارسته و خودساخته هیچگاه از بین نمیرود، گفت: هر چند این زمان خیلی طولانی است اما جایگاه و تأثیرگذاری حضرت امام خمینی(ره) همچنان بالا است و احساس میشود که امام(ره) زنده، ناظر و نقشش در زندگی ما تعیینکننده است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر لزوم یادآوری خوبیها و برجستگیهای مردان بزرگ گفت: این تذکر دادنها و یادآوریها برای مؤمنین سودمند است و طبیعی است در روح، منش و تفکر انسان تأثیر گذاشته و انسان را هدایت میکند.
وی با اشاره به سلوک و منش امام خمینی(ره) اظهار داشت: برجستهترین ویژگی حضرت امام(ره) عقلانیت است. امام یک موجود کاملاً عقلانی و متفکر بود. امام(ره) رفتاری کاملاً عقلانی، حسابشده، هوشمندانه و با برنامهریزی داشت. بهعبارتدیگر ما در شخصیت امام(ره) یک موجود متعقل و کاملاً عقلانی و با نگاه، رفتار، گفتار و برخورد عقلانی میبینیم. امام از عاطفه و احساس نیز برخوردار بود ولی آنچه زندگی امام(ره) را شکل میداد وجود عقلانیت ایشان بود.
پورمحمدی با بیان اینکه عقلانیت امام(ره) باعث شده بود که وی بتواند این همه موضوعات متداخل، متکثر و حتی متضاد را در یک مجموعه جمع کند، ادامه داد: بنیانگذار انقلاب اسلامی فراتر از زمان حرکت میکرد؛ نسبت به تحولات نگاه نافذ داشت؛ فهم دقیقی از مسایل و تحولات سیاسی داشت. صحنهها کاملاً برای امام(ره) ملموس و از رویدادها یک تحلیل روشن داشت. در داستان کاپیتولاسیون بهرغم اینکه خیلیها عادی رفتار میکنند، امام کاملاً قدرتمندانه میایستد و دست به قیام علیه آن میزند. یا اینکه در خصوص شکلگیری رژیم غاصب اسرائیل، امام(ره) از مسیری که این رژیم خواهد داشت پیشبینی درستی داشت.
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز یکی دیگر از ویژگیهای برجسته حضرت امام خمینی(ره) را اخلاص وی دانست و گفت: امام(ره) در طول عمر خود و در سخنرانیهای خود به چند آیه خاص استناد میکردند که از جمله این آیات، آیه « قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَکرُوا»(46 سبا) است. تکرار زیاد این آیه از سوی امام(ره) نشان میدهد که قیام برای خدا و اخلاص برای ایشان از جایگاه مهمی برخوردار است. امام با تمام وجود به دین باور داشت و حاضر نبود از دین برای خود استفاده کند. امام چیزی از دین برای خود نخواست ولی همهچیز خود را برای دین گذاشت.
وی با اشاره به فتاوای امام(ره) افزود: برخی فتاوای امام(ره) بسیار عجیب است. صدور این فتاوا نیازمند آن است که انسان مجذوب فرمان الهی بوده و نگران خوشآمد و بدآمد دیگران نباشد. فتوای امام(ره) نسبت به اهل سنت، از جمله نمازخواندن پشت سر امام جماعت اهل سنت یا فتوا درباره عدم حرمت بازی شطرنج از جمله فتاوایی بود که صدور آن نیازمند جسارت و شجاعت خاصی بود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور «باور و اعتماد به مردم» را ویژگی دیگر امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: امام(ره) با مردم تعارف نکرد؛ به مردم دروغ نگفت؛ به مردم اعتماد کرد و مردم نیز به او اعتماد کردند؛ بهعبارتدیگر اعتماد موضوعی دو طرفه بین امام(ره)و مردم بود. بنده عقیده دارم در تفکر امام(ره) مردم جایگاه بالایی دارند. امام(ره) میگفت مردم مؤمن هستند و باید به این ایمان بهاء داد. در تفکر، سازوکار سیاسی و حکومتداری امام(ره) مردم نقش فوقالعادهای داشتند. در فلسفه و فقه سیاسی امام(ره) مردم نقش برجستهای دارند؛در این فلسفه مردم دارای نقش و جایگاه تعریفشدهای هستند.
وی با بیان اینکه امام(ره) هم از جهت رفتاری، ذهنی و عاطفی و هم از نظر منطقی به مردم بهاء داده و توجه میکرد، افزود: رمز و علت موفقیت امام(ره) نیز اعتماد به مردم بود.
وی با اشاره به قانونمداری امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: امام(ره) به قانون باور داشت و قانون را شوخی نمیگرفت. از همین رو اعلام کرد که نهاد قانونگذار در رأس امور است. امام(ره) به مردم اعتماد داشت و علت کامیابی نظام تا امروز نیز همین اعتماد است. آنجا هم که به مردم اعتماد نکرده و یا با اعتماد مردم بازی و قانون را توجیه کردند، با مشکل روبرو شدیم. این در حالی است که اگر بخواهیم راه، منطق و آرمان امام(ره) را برویم باید از قانون تبعیت کنیم.
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه تقید به دین امام(ره) زیاد بود، گفت: رفتار امام(ره) مصداق آیه مبارکه « مُحَمَّدٌ رَسُولُالله وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکفَّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ»(29 فتح) بود. این آیه از قرآن کریم به نحوی متضاد و تناقض گونه است. چرا که انسان یا باید دارای روحیه خشن باشد تا جنگاور باشد و یا اینکه دارای روحیه لطیف باشد تا با محبت و ظاهری ملیح ظاهر شود. این آیه به مؤمنین میگوید که پیامبر(ص) و هر که با پیامبر(ص) است با کفار شدید، غلیظ و خشن باشد و با دوستان رحیم باشد. ما این رفتار متضاد را که در اوصاف پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) دیده میشود را در رفتار امام(ره) دیدیم.
وی ادامه داد: امام(ره) در مقابل کفار بسیار قاطع و بدون انعطاف بود. ایشان دشمن را خوب میشناخت که دشمنشناسی امر مهمی است. برخورد امام(ره) مقابل دشمن را در موضوع برخورد با آمریکا شاهد بودیم؛ امام(ره) هیچگاه مقابل آمریکا کوتاه نیامد. البته معنای این حرف آن نیست که نباید با دشمن با تعقل و تدبیر برخورد کرد. امام(ره) در نهایت تدبیر و تعقل هیچگاه فریب دشمن را نخورده و کوتاه نیامد.
پورمحمدی در بیان ادامه تفسیر آیه مذکور با بیان اینکه برخورد امام(ره) با خودیها از روی گذشت، عاطفه و احساس بود، گفت: معنای «رحماء بینهم» در این آیه از قرآن کریم این نیست که صرفاً باید با همفکر، هم تیم و هم سلیقه خود مهربان بود. بلکه جایی مطرح است که طرف مقابل دیدگاه سیاسی، سلیقه و فکر ما را قبول نداشته باشد. اینکه بعضاً امروزه شاهدیم که همدیگر را در جامعه قبول نداشته و تحمل نمیکنیم رفتار امام(ره) و اسلام نیست. برجستگی امام(ره) این بود که تلاش میکرد تا تفکرات و سلایق مختلف را زیر خیمه عمومی نگهداشته و این فکر و رفتار را تبلیغ و ترویج کند. از سوی دیگر این تفکر با انقلابی بودن امام(ره) منافاتی ندارد. چرا که این دیدگاه، دیدگاه همان امامی است که شدیدترین برخورد را با منافقین داشت.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از تفسیر برخی از بیانات مقام معظم رهبری، گفت: متأسفانه گاهی اوقات شاهدیم بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره عمل به «رحما بینهم» مورد تأویل و تفسیر قرارگرفته و دوستان حاضر نیستند که آن را قبول کنند. در برابر رهنمودهای معظم له مبنی بر پرهیز از پرداختن به اختلافات داخلی و یا جذب حداکثری و دفع حداقلی باز شاهد رویکرد دفعی در جامعه هستیم. آنان که این رویکرد را در رفتار سیاسی خود دارند باید بدانند که خط امام و رهبری این رفتار را توصیه نمیکند. راه نجات، فلاح و رستگاری از نظر راه امام و رهبری عمل به توصیه قرآن درباره «رحماء بینهم» است.