به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، اولین کنگره بین المللی امامزادگان یا حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، استاندار اصفهان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اصفهان به مناسبت پنجم ذی القعده روز ملی تکریم امام زادگان عصر امروز در سالن شهدای ارتش اصفهان برگزار شد.
در این مراسم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا اعطیناک الکوثر فصل لربک والنهر ان شانک هو البتر
با اراده خداوند متعال ، ذریه پاک بانوصدیقه الکبری، فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) و شجره طیبه ای که او ریشه وبنیانش بود در طول چهارده قرن گذشته هر روز پر بارتر وپر ثمرتر شده و دشمنان اسلام را ناامید وزبون ساخته است .
شجره طیبیه ای که به مصداق آیه شریفه ی "اصلها ثابت وفرعها فی السماء توتی اکلها کل حین باذن بها "هر روز شکوفا تر می شود و سرزمین پهناور جهان اسلام از خیرات وبرکات آن بهره می گیرد.
شجره ای که امروز سایه سارآنان آرامشگاه ایرانیان است وعلیرغم دشمنی بد خواهان هرگز از ثمردهی باز نایستاده و انواردرختان این سلاله پاک هرروزشعاع بیشتری یافته است .
ایرانیان که با آغوش باز پذیرای دین اسلام شده بودند از فرزندان اهل بیت(علیهم السلام) به شایستگی پذیرایی کردند و افتخار یافتند که مزار چند هزار امامزاده شریف رادر موطن خویش جای دهند .
امامزادگان ،سفیران فرهنگی اسلام ناب محمدی بودند که خود خواسته یا تحت فشار خلفای اموی و عباسی رو به این سرزمین آوردند و میهمان مردمان سرزمین عشق و وفاداری شدند.
سرزمین ایران قرنهاست از رایحه ی شقایق های دل سوخته و ولایت ،معطر و به حضور شکوفه های شجره ی امامت مزین است .
فرزندان اهل بیت (علیهم السلام) در پناه میزبانی ومیهمان نوازی ایرانیان در شهرها وروستاها آرمیده اند وبرکات و کراماتشان شامل حال زائران ومجاوران است.
آیین زیارت، توسل و اظهار مودت و سر سپردگی به ساحت مقدس هشتمین خورشید امامت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء وبرادر بزگوار آن حضرت احمد بن موسی وکریم اهل بیت حضرت فاطمه معصومه( سلام الله علیها ) در قم وهزاران حرم مطهر دیگر در جای جای سرزمین ایران شکل گرفته وجزئی از فرهنگ و سنت ایرانیان شده است.
وادی زیارت بیشتر از آنکه عرصه معقولات و محاسبات عقلی باشد، وادی دل ها و جذبه درون است. اگر عشق آمد، خرد بیمار رخت بر می بندد و اگر محبت در کار بود ملال متواری می شود. بدین رو حکایت امام زادگان، امروزه بهترین بستر برای ارتباط عاطفی با اولیای دین و رشد معنوی آدمیان محسوب می شود.
آنکه در راه طلب خسته نگردد هرگز
پای پر آبله و بادیه پیمای من است
حرم، در فرهنگ ایرانی کانون گرم کرامت وجلب شفاعت است که ارادتمندان را در آستان خویش گرد می آورد و برکاتش رابر اهل توسل جاری می کند. توسل به به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) جزئی از آموزه های شیعی است که در دل های مشتاق نقش می بندد وموجب آرامش روح می شود.
امروز درمانده ای را سراغ ندارید که در دورترین نقطه ایران به امامزاده ای، به حرم وگنبد وبارگاهی توسل نیافته و امید کرامت و شفاعت نداشته باشد.
شما مادری را سراغ ندارید که شفا وسلامت فرزندانش را از امامزاده ای نخواسته باشد! حتی رانندگان نیز در غربت وتنهایی سفرهای خویش ، خودروهایشان را بیمه امامزادگان می کنند! در فرهنگ شیعی همه چشم امید به کرامت و شفاعت اهل بیت (علیهم السلام ) دوخته اند واز دریای بیکران لطف و عنایت شجره طیبه امامت بهره می گیرند.
امامزادگان سفیران معرفت ومعنویت اند و حضورشان در این سرزمین سرمایه معنوی بی بدیلی است که نظیرآن را کمتر در کانون های دیگر اجتماعی سراغ داریم.بسیاری از حوزه های علمیه در سایه سار حرم امامزادگان ایجاد شده اند واز این منظر بقاع متبرکه به مرکز ی برای نشر معارف دینی تبدیل شده اند.
بخشی از جغرافیای جمعیتی کشورما در پناه حرم امامزادگان شکل گرفته وعطر وجودی آنان در فضای ام القرای جهان اسلام پراکنده است بسیاری از شهرهای کنونی درنسبت با حرم تعریف شده اند.
ساختار معماری اغلب شهرهای مذهبی متأثر از بقاع متبرکه است و اماکن مذهبی، بازار ومراکز اقتصادی وتجاری، مراکز فرهنگی وآموزشی بایک قاعده ویژه ودر نسبتی معین با بقاع شکل گرفته اند. به عبارت دیگر می توان گفت حرم یکی از نقاط کانونی رونق فرهنگی اقتصادی وشکل گیری مراکز جمعیتی کوچک وبزرگ وشهرها وروستاها بوده است.
امامزادگان عامل پیوند و استحکام فرهنگ وزندگی به شمار می روند، علیرغم تنوع قومیت ها بخشی از وحدت مذهبی و قومی درایران ناشی از حضور این کانون های گرم ووفاق و همدلی در نقاط جمعیتی است، علاوه بر این ، حرم امامزادگان یکی از مهم ترین مراکز فرهنگی به شمار می آیند.
مختصات معماری وهنری بقاع متبرکه، هریک از آنها را گنجینه ی کوچکی از آثار هنری اعم از خطوط ونقاشی های ایرانی اسلامی هنرهای ظریفی چون تذهیب، منبت کاری، مشبک، معرق،گره چینی، گچ بری، کاشی کاری، آیئنه کاری ودیگر مستظرفه بدل ساخته است.بسیاری از معماران برجسته در گوشه وکنار بقاع متبرکه نقش بسته است و از این نظر نیز نقشی کم نظیر در گسترش و بالندگی هنر ایرانی اسلامی بر عهده داشته اند.
امامزادگان وبقاع متبرکه در سرزمین ایران و همچون همه ی کشورهای اسلامی، جلوه ای از زیبایی های بصری و نمونه بارزی از ارتباط فرم های نمادین با باورهای اعتقادی است.
فضاهای کالبدی ونقوش و هنرهای کاربردی درمعماری آنها، همگی جلوه ای از هنر قدسی هستندودر محتوای خود مضامین آسمانی ودینی دارند زیرا به دست نخبگان طراحی شده اند که خود انسان های وارسته ومعتقدی بوده اند.
نقش اعتقادی اجتماعی اقتصادی وبه ویژه فرهنگی بقاع متبرکه فراوان و ظرفیت های قابل برنامه ریزی بسیاری برای مردم حاشیه ی این کانون ها رهگذران، زائران وگردشگران فراهم آورده است، ظرفیتی که در سال های اخیر به همت سازمان اوقاف و امور خیریه ودیگر نهادهای فرهنگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اما هنوز جای کار وتلاش بسیار دارد.
برای مثال، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی هنری و پذیرای از زائران حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) در سالگرد ارتحال امام راحل(ره) در بسیاری از بقاع مسیرهای منتهی به حرم، نشان داد که می توان با نگاه فرهنگی اجتماعی کارکردهای بقاع متبرکه را از آنچه تا کنون بوده است فراتر برد. این کار با توجه به رهنودهای مقام معظم رهبری در آینده با قوت بیشتری دنبال خواهد شد.
امیدوارم با تعریف اهداف مشخص و قابل اجرا این ظرفیت ها بیش از آنچه تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است مورد بهره برداری قرار گیرد ونقش فرهنگی بقاع متبرکه در ایجاد و گشترش امید و آرامش در جامعه بیش از گذشته بروز یابد.
در پایان سخن را با این کلام گوهربار امام صادق (علیه السلام) به پایان می برم که فرمود "من لم یقدر علی زیارتنا فلیزر صالحی موالینا یکتب له ثواب زیارتنا"
«هرکه قادر به زیارت ما نیست دوستان صالح ما را زیارت کند که ثواب زیادی برایش نوشته می شود.»
امیدوارم همه ما در سایه درخت طوبای امامت و ولایت و برخورداری از عنایات ائمه معصومین(علیهم السلام) راه سعادت دنیا وسربلندی آخرت را بپیماییم.