آیت الله نجم الدین طبسی استاد خارج مهدویت در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، به حدیث گرانبهایی از امام های (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت عبد العظیم از امام هادى علیه السلام چنین روایت مى کند :« إنَّمَا اتَّخَذَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ إبراهِیمَ خَلیلاً لِکَثرَةِ صَلاتِهِ عَلى مُحَمَّدٍ و أهلِ بَیتِهِ علیهم السلام؛ خداوند متعالی ، ابراهیم علیه السلام را دوست خود برگرفت ؛ زیرا او بر محمّد و اهل بیت او بسیار درود مى فرستاد.» در حقیقت تاکید امام هادی (ع) علیه السلام بر ولایت مداری و دوستی نسبت به اهل بیت امر تازه و جدیدی به نظر نمی رسد چرا که امتداد تاکیدات ائمه معصوم که برخاسته از تاکیدات پیامبر اکرم(ص) و برگرفته از خود قرآن است.
وی در ادامه به آیات ولایت در قرآن کریم استناد کرد و گفت: در سوره مبارکه شوری آیه 23 آمده است «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى» همچنین آیات 33 و 56 سوره مبارکه احزاب «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا » و «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما» نیز به موضوع ولایت و دوستی اهل بیت در قرآن اشاره مستقیم دارد.
این استاد حوزه بیان داشت: همه ائمه طاهرین روی ولایت و صلوات بر ائمه تاکید می کردند تا آنجا که استجابت دعا منوط به صلوات بر محمد و آل محمد(ع) است. منتهی تإکید امام هادی (ع) و به اصطلاح اشاره به مقام والای ابراهیم (ع) و عظمت رسیدن به این مقام که در اثر صلوات زیاد به اهل بیت بوده توجه ما را به مسائل سیاسی زمان حضرت هادی (ع) نیز جلب میکند.
آیت الله طبسی تاکید کردند : نقل این احادیث از امام هادی (ع) در مقطع حساس تاریخی، حکایت از شرایط سیاسی خاص در زمان حضرت میکند به نحوی که می طلبد امام هادی (ع) این معنا را ذکر کند و به آن تاکید کند.
وی به متوکل عباسی اشاره کرد و مقطع زمانی امام هادی (ع) را یکی از سخت ترین مقاطع تاریخ اسلام دانست و گفت: متوکل ناصبی بود و از دشمن ترین حکام عباسی نسبت به اهل بیت بود ؛ دشمنی و عداوت متوکل با اهل بیت و اینکه وی فردی ناصبی بوده است از طرف اهل سنت نیز نقل شده است؛ ذهبی در شرح حال متوکل تصریح می کند که وی فردی ناصبی بود؛ ناصبی بدان معنا است که دین وی داشتن بغض نسبت به علی بن ابی طالب (ع) است. همچنین ابن اثیر نیز در کتاب الکامل اشاره می کند که متوکل قبر شریف امام حسین (ع) و ساختمان های اطراف را تخریب می کند و آنجا را به محل کشت و کشاورزی مبدل می کند وی زوار امام حسین (ع) را تهدید کرد که تا سه روز فرصت دارند که آنجا را ترک کنند وگرنه به سیاهچال خواهند افتاد.
این استاد حوزه در ادامه گفت: متوکل جلسات عیش و شب نشینی داشت و در آن به تمسخر و استهزاء اهل بیت می پرداخت؛ حتی وی به سلفی ها که دشمنی آنان برای همه واضح و روشن است زمینه و بستر برای فعالیت داده بود. لذا این شرایط حساس ایجاب میکرد که امام هادی (ع) رسالت و مسئولیت خودش را راستای پاسداری از ولایت و حراست و نگهداری از حریم امامت و حفظ جایگاه ، فضائل و مقامات اهل بیت تإکید داشته باشد.
آیت الله طبسی اظهار داشت: در آن مقطع حساس امام هادی (ع) گاهی زیارت جامعه کبیره را مطرح میکند که نمونه بارزی از توصیف اهل بیت است .یا هنگام ورود به عراق به زیارت نجف اشرف می روند و زیارت معروف غدیریه را که 150 منقبت از فضایل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را روایت می کنند که با سندهای معتبر به ما رسیده است و حتی گاهی افراد را نائب می کردند که از سوی ایشان به زیارت کربلا مشرف شوند و آنجا برای امام دعا کنند.
استاد درس خارج مهدویت در پایان گفت: تاکید امام هادی(ع) به زیارت کربلا در زمانی که متوکل دستور ویران کردن قبر اباعبدالله الحسین (ع) را صادر میکند معانی خاصی دارد. زمانی که امام هادی (ع) به مقامات حضرت ابراهیم (ع) اشاره می کنند و آن را نتیجه صلوات بر محمد و آل محمد می دانند در حقیقت نوعی ابراز مخالفت شدید با متوکل است البته تمام این احادیث عین واقعیت و حقیقت است هرچند که ابراز آن درشرایط حساس تاریخی مبارزه با ظالمین است و به نوعی برای مردم تببین صراط مستقیم باشد.