محمد حسین رجبی دوانی در گفتوگو با خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» در مشهد، در پاسخ به این پرسش که آیا میتوان از شخصیتهای بزرگی همچون حضرت زینب(س) که دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند الگوگیری کرد بیان کرد: اگرچه چنین شخصیتهای عظیمی دست نیافتنی هستند؛ اما خداوند آنان را به عنوان الگوی راستین بشریت قرار داده تا انسانها در طول تاریخ بتوانند خود را به آنان مانند کنند تا در نهایت به سعادت دنیوی و اخروی دست یابند.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: در قرآن در خصوص پیامبر(ص) که اشرف مخلوقات و برترین پیامبر نام برده شده است آمده است« پیامبر را بهترین الگو برای شما قرار دادیم» و با اینکه هیچ پیامبری به پای بزرگی و عظمت حضرت محمد(ص) نمیرسد؛ اما خداوند ایشان را به عنوان الگو معرفی کردهاند البته درست است که ما به 100 درصد معارف ایشان دست نمییابیم؛ اما میتوان به اندازه درک خود از آنان الگوگیری کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که از چه ابعادی از زندگی ایشان میتوان الگوگیری کرد ابراز داشت: در ارتباط با پیامبر(ص) بیش از هر معصوم دیگری اطلاعات در دست است زیرا مسلمانان سعی کردند تمام زندگی ایشان را مستند کنند و در این ارتباط کتابهای بسیار خوبی نگاشته شده است همچنین یکی از دلایلی که اطلاعات در خصوص زندگی حضرت پیامبر(ص) بسیار است این است که تمام فرقههای مسلمان در خصوص ایشان اتفاق نظر دارند.
در خصوص معصومین اطلاعات بسیار کمی در دست است
این استاد تاریخ اسلام ادامه داد: اما در خصوص دیگر معصومین اطلاعات کم است زیرا قدرت همواره در اختیار دیگران بود و مخالفان نمیگذاشتهاند اطلاعاتی در خصوص این بزرگواران منتشر شود زیرا از این مسئله میهراسیدند که با نقل فضیلتهای آنان مردم به سوی آنان بشتابند.
رجبی دوانی تصریح کرد: البته اطلاعات کمی در خصوص امام علی (ع) وجود دارد آن هم به دلیل اینکه ایشان در برههای از زمان خلافت را به عهده گرفتند و یا در خصوص امام رضا (ع) با توجه به اینکه از سوی مامون به عنوان ولی عهد انتخاب شدند اطلاعاتی وجود دارد هر چند که اطلاعات به دست آمده بیشتر در خصوص احوال سیاسی این بزرگواران است و در رابطه با احوالات شخصی آنان اطلاعات بسیار مختصر است.
حضرت زینب(س) بعد از مادر بزرگوارشان دارای شخصیت بسیار والایی است
وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) بعد از مادر بزرگوارشان دارای شخصیت بسیار والایی است گفت: ایشان دارای ابعاد شخصیتی بسیار بالایی میباشند؛ اما به دلایلی که گفته شد اطلاعات بسیار محدودی در خصوص طرز تفکر ایشان در دست است البته داستانهای مختصری در خصوص ازدواج ایشان وجود دارد؛ اما محدود است.
استاد دانشگاه امام حسین(ع) در خصوص همسر حضرت زینب(س) بیان کرد: شان و مقام ایشان بسیار بالا بود و عبدالله بن جعفر تنها از نظر ظاهری و اینکه پسر عموی ایشان و فرزند شهید محسوب میشدند هم کفو ایشان بود و نه از لحاظ معنوی.
عبدالله بن جعفر، حضرت زینب (س) را درک نکرد
رجبی دوانی با بیان اینکه عبدالله بن جعفر دارای عیبی بسیار بزرگ بود گفت: وی درک نکرد چه گوهر بزرگی در خانه اوست البته اگرچه تعدد زوجات در اسلام آزاد است؛ اما کسی که حضرت زینب را در خانه خود دارد باید نسبت به شان آن بزرگوار ناآگاه باشد که بخواهد همسر دیگری را نیز در کنار حضرت زینب بپذیرد حال آنکه امیر المومنین(ع) تا زمانی که حضرت زهرا بودند هیچگاه ازدواج مجدد نکرد.
وی با اشاره به اینکه در خصوص نوع تفکر حضرت در رابطه با تربیت فرزند و ارتباط با همسر اطلاعات بسیار کمی موجود است تصریح کرد: در این رابطه قطعا مواردی وجود داشته است؛ اما تلاشهای دستگاه جبار حاکم بر مسلمانان و عوامل میدانی آنان عاملی در جهت نابودی این مستندات شده است.
این استاد تاریخ اسلام افزود: طبق مستنداتی که وجود دارد حضرت زینب(س) دارای چهار دختر و دو پسر بودند که از دختران ایشان اطلاعاتی در دست نیست؛ اما اطلاعاتی که در خصوص پسران ایشان وجود دارد نشان از این دارد که این دو پسر تربیت یافته دامان پاک زینب (س) بودهاند چرا که هنگام قیام امام حسین، عبدالله بن جعفر که دلسوز امام حسین(ع) بود؛ اما نسبت به ولایت آن آگاهی و معرفت لازم را نداشت کاروان را همراهی نکرد.
وی ادامه داد: علارغم اینکه معمولا فرزندان پسر پیشروی پدران خود هستند؛ اما در کربلا مشاهده میکنید که مانند مادر بزرگوارشان آوارگی را به جان میخرند و همراه امام زمان خویش میشوند.
بزرگترین فضیلت برای بانوی مومن مسلمان این است مرد نامحرمی را نبیند
وی با تاکید بر اینکه برخی از روایاتی که به معصومین نسبت میدهند مستند نیستند ابراز داشت: در روایات آمده حضرت فاطمه (س) عنوان کردند بزرگترین فضیلت برای بانوی مومن مسلمان این است مرد نامحرمی را نبیند و نامحرمی وی را. منتها همین بانوی عظیم شان زمانی که ضرورت ایجاب میکند و بحث دفاع از ولایت مطرح میشود به عرصه میآیند و سخنرانی میکنند بنابراین باید ضرورتی باشد تا زنان به جامعه بیایند.
رجبی دوانی ادامه داد: در خصوص حضرت زینب(س) نیز همین مساله را مشاهده میکنیم به طوری که تا زمانی که نیاز نبود ایشان از خانه خارج نمیشدند؛ اما زمانی که بحث ولایت مطرح شد مشاهده میکنید که در کاروانی که تعدادی مرد نامحرم وجود داشت حضرت حضور مییابند و این راه طولانی مکه تا کوفه را میپیمایند و بعد از آن نیز زمانی که لازم است به روشنگری در خصوص واقایع عاشورا میپردازند.
وی ادامه داد: حضرت زینب(س) عمق انحطاط جامعه را به رخ مردمان نا آگاه میکشانند و یا در مجلس عبیدالله بن زیاد به بحث و احتجاج میپردازند و یا در مجلس یزید چنانچه سخن میگویند که مجلس جشن آنان به مجلس سوگواری تبدیل میشودو این مسائل نشان از آن دارد که چنانچه لازم باشد باید به میدان آمد.
رجبی دوانی با اشاره به اینکه حضور زنان در جامعه و انجام کارهایی که در شان آنان نیست مشکل آفرین است ادامه داد: چنانچه نیاز مادی وجود داشته باشد و کار کردن مرد به تنهایی برای گذران زندگی کافی نباشد آنگاه هیچ ایرادی برای حضور زن در جامعه وجود ندارد منتها این حضور باید به گونهای باشد که در شان وی باشد زیرا گاهی مشاهده شده بانوان با آرایش غلظ در فردوگاهها حضور دارند و چمدانهای سنگین مردان را جابجا کرده و در نواره نقاله میگذارند چنین کار باربری است و مطابق شان آنان نیست و توهین به شخصیت آنان است.
روایتی که در خصوص شرط حضرت زینب در خصوص ازدواج با عبدالله بن جعفر عنوان میشود صحت ندارد
وی در خصوص این روایت که نقل شد یکی از شروط حضرت زینب(س) برای ازدواج با عبدالله بن جعفر این بود که هر زمان امام حسین(ع) به مسافرت رفتند ایشان را همراهی کنند و یا اینکه هر روز ایشان را ملاقات کند گفت: این مسئله صحت ندارد و ساختگی است و متن مشکل دارد زیرا چنانچه توجه شود مشاهده میکنید که این مسئله هیچ فضیلتی برای حضرت نداشته است مگر امام حسین(ع) با امام حسن(ع) تفاوتی داشته است که حضرت زینب این شرط را تنها برای امام حسین (ع) گذاشته باشند منتها برخی با توجه به اینکه حادثهای عظیم در عاشورا رخ داده است تنها درصدد هستند که داستانی جذاب برای مخاطب مطرح کنند.
استاد تاریخ اسلام یادآور شد: امام زینالعابدین(ع) خطاب به حضرت حضرت زینب(س) میفرمایند:«عمه جان به حمدالله شما عالمی هستید بدون اینکه معلم داشته باشید و خردمندی هستید بدون اینکه کسی به شما خرد را بیاموزد» .
وی بیان کرد: با اینکه حضرت زینب(س)، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام زینالعابدین(ع)، حضرت زهرا(س) و پیامبر(ص) را درک کردند و این بزرگواران معلمین ایشان بودن؛ اما این سخن امام زینالعابدین(ع) نشان میدهد علوم خود را از این بزرگواران نگرفتهاند.
یادگیری علم بدون معلم تنها مختص معصومین است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه یادگیری علم بدون معلم تنها مختص معصومین(ع) است تصریح کرد: معتقدم حضرت زینب(س) نیز دارای عصمت هستند زیرا ایشان از حضرت مریم نه تنها ویژگی کم ندارند بلکه ویژگیهای مثبت به مراتب بیشتری دارندهمچنین حضرت زینب(س) تنها از یک زوج معصوم در عالم به دنیا آمدند بنابراین نمیتوان گفت از دو معصوم یک غیر معصوم به دنیا میآید.
استاد تاریخ اسلام در پایان خاطرنشان کرد: البته تنها یک مورد در طول تاریخ، حکیم وجود دارد که شایستگی پیامبری شد و آن هم لقمان حکیم است. زمانی که فرشته وحی بر وی نازل شد و پیام رسالت را به وی داد، لقمان گفت چنانچه امر خداوند است میپذیرم؛ اما چنانچه به اختیار خود میگذارید با توجه به اینکه رسالتی بسیار سنگین است نمیپذیریم که فرشته وحی عنوان کرد اختیاری است و لقمان رسالت را نپذیرفت.