به گزارش گروه سیاست خارجی «خبرگزاری دانشجو»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سهشنبه پس از سفر یک روزهاش به افغانستان و دیدار با مقامات این کشور اظهار داشت: بازگشایی سفارتخانههای ایران و انگلیس روندی فنی دارد و نیازمند توافقات است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی سفارت انگلیس در ایران گفت: تصمیم به برقراری مجدد روابط گرفتهایم، البته بازگشایی مجدد دو سفارتخانه روندی فنی دارد که نیازمند توافقاتی است.
ظریف افزود: آمادگی داریم با سفارت انگلیس مانند سایر سفارتخانهها در ایران رفتار کنیم و همچنین توقع داریم که انگلیس نیز همینطور با سفارت ما برخورد کند که اگر اینطور شود مشکلی پیش نمیآید.
ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص حوادث پاریس و انتشار مجدد کاریکاتور موهن نیز اظهار داشت: توهین به ارزشها یک نمود بارز افراطگرایی است و هیچ فرد معتدل و معتقد به آزادی اندیشه و بیان از این مفاهیم برای توهین به مقدسات دیگران سوءاستفاده نمیکند، چرا که این حرکتها باعث میشود تنفر و انزجار در آن جوامع و سایر جوامع شکل بگیرد.
وی افزود: اگر جای مقامات غربی بودم نگاهی به تعداد شهروندان آن کشورها که به گروههای تروریستی در عراق و سوریه پیوسته انداخته و آسیبشناسی میکردم که چه شده که این میزان تنفر در کشورهای خودشان علیه خودشان شکل گرفته است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: کشورهای غربی فراموش نکنند که بین 20 تا 50 درصد جنگجویانی که در سوریه و عراق دست به قتل و غارت میزنند شهروندان آنها هستند و باید از خود بپرسند که چه سیاستی باعث شده شهروندانشان به این سمت گرایش پیدا کردند.
ظریف آزادی بیان را به معنی آزادی توهین و مسخره کردن مقدسات مردم نخواند و خاطرنشان کرد: ثمره این موضوع همان است که در پاریس دیدهاند. مسئولان ما در این خصوص محکمترین موضع را گرفتند، اما آنها باید به این سوال پاسخ دهند که چه چیزی باعث شده تا شهروندان خودشان به این سمت گرایش یابند.
ظریف در خصوص علت لغو سفرش به عربستان سعودی که پیش از آن معاون عربی آفریقاییاش علت آن را اظهارات تند وزیر خارجه عربستان علیه ایران عنوان کرده بود، گفت: ما بر سیاستمان که نزدیک شدن به همسایگان است اصرار داریم و این سیاست دولت یازدهم و نظام است.
وی افزود: برای آنکه بتوانیم به روابطی که به همسایگان مدنظر داریم برسیم نیاز به اراده دو طرف است و باید احساس کنیم چنین ارادهای از طرف مقابل هم وجود دارد.
جمهوری اسلامی اراده دارد که با همسایگان بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل رابطه داشته باشد، اما اجازه نمیدهد که به هیچ وجه کشوری با سیاستهای خود منافع ملی و حقوق ما را خدشهدار کند.
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ما بر این اساس با همسایگان و دیگر کشورها ارتباط برقرار میکنیم، خاطرنشان کرد: البته ما به همسایگانمان همواره با نگاهی مبتنی بر خویشتنداری و تعامل و تلاش برای رفع کدورتها حرکت کردیم و امیدواریم این سیاست جمهوری اسلامی که همواره تلاش کرده از کنار برخی گفتهها با کرامت عبور کند موجب سوء برداشت کسی در منطقه نشده باشد و آنها هم بدانند که جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مقتدر و تاثیرگذار تمایل به داشتن روابط خوب با کشورهای منطقه دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان روابط خوب با کشورهای منطقه را به نفع منطقه، جهان اسلام و دنیا دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم حمایت برخی کشورها از افراط و اتخاذ برخی سیاستها در حوزه نفت ضررش بیش از همه متوجه خودشان میشود، جمهوری اسلامی کشور بزرگی است و توان جذب این فشارها را بدون اینکه تاثیر قابل توجهی بر سیاستهایش داشته باشد دارد و ما بدون نگرانی این مشکلات را میگذرانیم، زیرا مهمترین سرمایه ما مردم و مقاومت آنها در برابر مشکلات است.
ظریف خاطرنشان کرد: تصور اینکه برخی اقدامات به جمهوری اسلامی ضربه میزند تصور اشتباهی بوده و از سوی کسانی که این سیاست را دنبال میکند تنها خاطره و سابقه بسیار بدی در ذهن مردم کشورمان باقی میگذارد که اصلاح آن نیاز به تلاش جدی خواهد داشت.
وی درباره سفرش به کابل نیز گفت: همواره گفتهایم که اولویت سیاست خارجی دولت یازدهم همسایگان هستند و علت آن این است که هم ناامنی در کشورهای همسایه آثار مستقیمی نیز بر امنیت ما دارد و هم استانهای مرزی ما به شدت از این موضوع متاثر میشوند و هر چه میزان توسعهیافتگی و تجارت با کشورهای همسایه بیشتر باشد تاثیر آن بر استانهای مرزی ما بیشتر است و هم اینکه امنیت ما در یک محیط امن تامین میشود؛ لذا برای این دولت ارتباط با همسایگان نقش ویژهای داشته و سفرهایمان را از ابتدا با کشورهای همسایه شروع کردیم و بیشترین توجه را نیز به آنها داشته و این سیاست را ادامه میدهیم.
وزیر خارجه کشورمان افغانستان را از جهات مختلف برای ایران مهم دانست و اظهار داشت: یک دهه قبل ما یک چالش بزرگ در این کشور داشتیم که طالبان بود که نه تنها این چالش بخشی از توان ما را در سیاست خارجی به خود اختصاص داده بود، بلکه باعث شهادت دیپلماتهای ما و یک خبرنگارمان شد.
ظریف به معضل مواد مخدر در این کشور اشاره کرد که بیشترین تولید مواد مخدر در دنیا را به خود اختصاص داده و با فاصله بسیار زیاد در صدر تولید قرار دارد و خاطرنشان کرد: هزینه و خطر مواد مخدر به جمهوری اسلامی وارد میشود و به میزانی که ترافیک مواد مخدر در این کشور به جمهوری اسلامی سرریز میشود، باندهای جنایتکار در مرزهای کشور را به وجود میآورد که معضل مهم امنیتی و اجتماعی برای ایران است.
وی ادامه داد: در سایه یک افغانستان آباد و توسعهیافته میتوان با این معضل مقابله کرد، اما در شرایط کنونی که اقتصاد مجرمانه هنوز ظرفیت تاثیرگذاری جدی در این کشور را دارد نمیتوان امید به مقابله با آن داشت.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: حضور گروههای افراطی در افغانستان که طالبان و نیز داعش را در برمیگیرد به عنوان یک تهدید برای کل منطقه مطرح است.
ظریف با اشاره به وجود چالشهای مشترک بین ایران و افغانستان که یکی از آنها حضور نیروهای خارجی است، افزود: این حضور ناامنی را دامن زده و زمینه را برای افراطگرایی فراهم میکند و بهانه را به افراطگرایان میدهد تا با استفاده از حضور و رفتار خارجیها به جذب نیرو بپردازند، همچنین حضور خارجیها در افغانستان در مرزهای ایران تهدید به شمار میرود.
وی با اشاره به اینکه فرصتهایی نیز بین دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: ایران بهترین، امنترین و باثباتترین مسیر برای ترانزیت مواد معدنی از افغانستان به سایر نقاط دنیا است. افغانستان کشوری بسیار غنی از نظر معادن سنگی است و ایران میتواند در این زمینه فرصت مهمی برای این کشور باشد.
وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آبهای مرزی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: هریرود و هیرمند منابع مهم زیستمحیطی هستند و نیاز است که به عنوان همسایه مشترک، جمهوری اسلامی نیز از آنها بهرهمند شود که طبق عرف بینالمللی میباشد.
ظریف افزود: رابطه ما فقط مبتنی بر چالشها نیست، بلکه فرصتهای زیادی بین دو کشور وجود دارد و دولت یازدهم در نظر دارد از این فرصتها استفاده کند که اگر درست استفاده کنیم میتوانیم شرق کشور را آباد کنیم.
ظریف فرصت ترانزیت برای افغانستان و شرق کشور همچون سیستان و بلوچستان و چابهار را بسیار مهم دانست و یادآور شد: این موضوع زمینه پیشرفت و توسعه این منطقه محروم را فراهم میکند.
ظریف ادامه داد: در زمان آقای کرزی توافق شد که یک موافقتنامه جامع همکاری بین دو کشور شکل بگیرد و در گفتوگوهایی که با مقامات افغانستان داشتیم بحثهای مهمی درباره حوزههای جدید همکاری مطرح شد تا این توافقنامه شامل همه موارد از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، محیط زیستی و مبارزه با مواد مخدر و افراطگرایی شود.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران در آیندهای بسیار نزدیک گفت: در مورد زمانهایی که دو رئیسجمهور مناسب میدانند صحبتهایی کردیم.
ظریف افزود: تلاش داریم تا در سفری که آقای اشرف غنی به ایران دارد چارچوبهای همکاریها مشخص شود.
وی با بیان اینکه احساس کردیم مسئولان افغانستان با یک علاقمندی و نگاه مبتنی بر اشتراک منافع به جمهوری اسلامی نگاه میکنند، ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی بتواند به عنوان کشوری که 35 سال در کنار مردم افغانستان و در شرایط سختشان بوده و مهاجران آنها را پذیر فته و به جهادشان کمککرده و در مبارزه با طالبان و دولتسازی همکاری کرده، در راستای منافع مشترک دو کشور کمک دهنده باشد.
ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص کمرنگ شدن حضور شرکتهای ایرانی در افغانستان نیز اظهار داشت: ما حضور فعالی در بازسازی این کشور داشتیم و قصدمان این است که این حضور را احیا و تقویت کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حضور استاندار خراسان رضوی در سفر به افغانستان گفت: یکی از حوزههایی که به طور جدی دنبال میکنیم استانهای مرزی و روابط آنها با کشورهای همسایه است.
ظریف بخش خصوصی را موتور محرکه در روابط دوجانبه خواند و یادآور شد: بخش خصوصی جمهوری اسلامی حضوری موثر در افغانستان داشته و امیدواریم بتوانیم دوباره حضوری قوی داشته باشیم. سیاست دولت یازدهم حمایت از بخش خصوصی در این زمینه است.
وی افزود: ما هنوز فکر میکنیم مبارزه با افراط در افغانستان یک بحث جدی است و داعش که دنباله افراط طالبان و القائده میباشد، تهدید هستند.
ظریف با بیان اینکه حضور نیروهای خارجی زمینه را برای سربازگیری برای افراطگرایان فراهم کرده است، ابراز امیدواری کرد که تشکیل دولت وحدت ملی و حضور همه گروهها در دولت و خروج نیروهای خارجی از افغانستان زمینه را برای مبارزه با افراط فراهم کند و افزود: زیرا گروههای افراطی زمینههای جذب نیرو را از دست میدهند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور همچنین خاطرنشان کرد: در دیدگاههای دو رئیس یعنی آقای عبدالله و اشرف غنی یک واقعبینی قابل توجهی را در مورد نحوه مبارزه با افراط مشاهده کردم که امیدوارم بتوانند برنامهریزی مناسبی در این خصوص داشته باشند.
میخاستم از آقای ظریف خواهش کنید یک مورد از این مواضع محکم را بیان کنند و بگویند به کدام موضع،محکمترین موضع می گویند؟؟؟