به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، سایه سنگین آلودگی هوا نهتنها مشکلات تنفسی و قلبی برای ساکنان کلانشهرها به ارمغان آورده بلکه جیب ایرانیان را نیز سبکتر کرده است. پرداخت مبلغی معادل 340هزارتومان در سال از سوی هر خانوار ایرانی بابت خسارتهای تحمیلی آلودگی هوا موضوعی است که روز گذشته از سوی مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران اعلام شد.
این در حالی است که آلودگی هوا بهعنوان یکی از مهمترین مشکلات زیستمحیطی دامنگیر کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور شده و تهران نیز بهعنوان پایتخت رکورددار روزهای ناسالم در کشور است اما به شماره افتادن نفسهای این شهر انگار غیر از مشکلات تنفسی و افزایش احتمال ابتلا به انواع و اقسام بیماریها هزینههای دیگری را به جامعه تحمیل کرده و به نوعی همه ایرانیان در پرداخت خسارتهای کمتوجهی به معضل آلودگی هوا شریک هستند.
حلقه مفقوده مدیریت یکپارچه
آنچه درباره آلودگی هوا میتواند بهعنوان یک برنامه عملیاتی و راهبردی مورد استفاده قرار گیرد، ایجاد مدیریت یکپارچه و تعیین متولی اصلی برای سروسامان دادن به این معضل است؛ موضوعی که یکبار شهرداری تهران برای انجام آن پا پیش گذاشت اما با گذشت مدت زمان یکساله از ارائه این پیشنهاد با پاسخی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روبهرو شد مبنی بر اینکه شهرداری به تنهایی نمیتواند برای مقابله با آلودگی هوا وارد میدان عمل شود! در حال حاضر حدود 15نهاد و دستگاه اجرایی کشور با آلودگی هوا ارتباط داشته و همین تعدد دستگاههای اجرایی به نوعی باعث سردرگمی برنامهها شده و نبود یک نهاد مسؤول در این باره باعث تاثیرگذار نبودن برنامهها و دور شدن از هدف اصلی شده است. بر این اساس چنانچه برای مقابله با آلودگی هوا دستگاه یا سازمانی بهعنوان سکاندار اصلی معرفی شود، میتواند ضمن اداره واحدهای زیرمجموعه در مقابل افکارعمومی نیز پاسخگو باشد اما با توجه به اظهارنظر معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیطزیست به نظر میرسد شهروندان باید همچنان نظارهگر باقیماندن مشکلات و سختتر شدن تنفس در کلانشهرها باشند.
مشکل تهران در آسمان خلاصه نمیشود
جالب اینجاست که در حال حاضر شهروندان تهرانی نهتنها در آسمان بلکه در زیر زمین نیز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم میکنند و کمتوجهی به حملونقل عمومی از جمله مترو نیز از جمله مواردی است که کفه ترازوی معضلات شهری را سنگینتر کرده است. استفاده از مترو بهعنوان پاکترین وسیله حملونقل عمومی یکی از برنامههایی است که میتواند برای بازگشت رنگ آبی به آسمان راهگشا باشد اما کمبود اعتبارات و انباشته شدن بدهیهای دولت به شهرداری به نوعی ترمز پیشرفت قطارهای مترو را فعال کرده است. در حال حاضر بدهی دولت به شهرداری به رقم 12هزار و 398میلیارد تومان رسیده که پرداخت بموقع این ارقام میتوانست ریلگذاری توسعه حملونقل عمومی را سرعت بخشد. اهمیت این مبالغ زمانی مشخص میشود که هزینه ساخت هر کیلومتر مترو را نیز در کنار آمار بدهی قرار دهیم. براساس اظهارنظر کارشناسان فنی مترو، در حال حاضر ساخت هر کیلومتر مترو با مبلغی حدود 100میلیارد تومان انجام میشود که کمتوجهی دولت به این مقوله فشار کار شهرداری را دوچندان کرده است.
حفظ سلامتی در اولویت
این در حالی است که براساس قانون، حفظ سلامت شهروندان و پرداختن به موضوعاتی مانند آلودگی هوا باید در اولویت برنامههای دولت قرار داشته باشد و براین اساس مقابله با آلودگی هوا از هر راه و مسیری باید بیش از پیش مورد توجه دولت باشد چرا که به طور مستقیم با سلامت شهروندان ارتباط دارد. آلودگی هوا علاوه بر ایجاد خطرات جانی و ایجاد بیماریهای تنفسی و افزایش احتمال ابتلا به سرطان هزینه مالی دیگری را نیز به جامعه تحمیل میکند. این موضوع را مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران نیز تایید کرده و به ایسنا گفته است: مصرف بنزین در تهران روزانه 14 میلیون لیتر و ماهانه 420 میلیون لیتر است که با احتساب لیتری 1000 تومان در هر ماه، در تهران 420 میلیارد تومان صرف بنزین مصرف میشود که اگر معاینه فنی وسایل نقلیه به صورت مستمر و استاندارد انجام شود، باعث 13 درصد کاهش مصرف و صرفهجویی 56 میلیارد تومانی خواهد شد که اگر این مبلغ را در تعداد خودروها تقسیم کنیم، میبینیم که هر خودرو 70 تا 80 هزار تومان صرفهجویی میکند.
پرداخت خسارت 340هزار تومانی
آذروش با تاکید بر اینکه معاینه فنی معتبر میتواند تا 23 درصد در کاهش آلودگی هوا موثر باشد، بیان داشت: براساس آمار بانک جهانی سالانه بیش از 8 میلیارد دلار (26 میلیارد تومان) خسارت بابت آلودگی هوا پرداخت میکنیم که با محاسبه جمعیت کشور، میبینیم هر خانوار 340 هزار تومان در هر سال برای آلودگی هوا هزینه میپردازد. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران به آمار وزارت بهداشت درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: سال گذشته 3هزار و700 نفر به دلیل آلایندههای سطح شهر فوت مشکوک به آلودگی هوا داشتند.
منبع: وطن امروز