به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، دكتر اقبال شاكري گفت: در اين ميان، هم مردم و هم مسئولان مقصر هستند؛ دولت از طريق ارائه سوخت و توليد خودروي نامناسب و عدم جايگزيني خودروهاي فرسوده، مجلس از طريق عدم تصويب قوانين بازدارنده و تصويب مقررات نامناسب، شهروندان از طريق استفاده از خودروي شخصي براي سفرهاي روزانه و مديريت شهري از طريق عدم تأمين شبكه يكپارچه حمل و نقل شهري، هر كدام سهمي از اين تقصير را بر عهده دارند.
وي با اشاره به اين كه به جاي گشتن دنبال مقصر بايد دنبال راهكار بگرديم، اظهار كرد: موضوع هواي پاك يك متولي واحد ندارد و هر بخش از آن در اختيار يك واحد است و از اين رو، اولين اقدام برای کاهش آلودگی هوا، مديريت واحد به عنوان امری حاكميتي است كه در حوزه مديريت دولت قرار دارد و تا اين موضوع به صورت دغدغهای ملي در نيايد، وجه همت دولتمردان قرار نخواهد گرفت.
دكتر شاكري در خصوص اقداماتي كه ميتواند در جهت كاهش آلودگي هواي پايتخت مورد توجه قرار گيرد، گفت: ساماندهي بنيانهاي اقتصادي كشور بر اساس اصول و مباني اقتصاد مقاومتي، تعيين تكليف در مورد كيفيت سوخت وارداتي و سطح استاندارد آن و نيز اعلام شفاف نتيجه آن به شهروندان، حمايت از حقوق مصرفكنندگان در مقابل توليدكنندگان داخلي با تأكيد بر توليد خودروهاي استاندارد و ادامه فرآيند جايگزيني خودروهاي فرسوده با تأمين منابع مورد نياز، از جمله اين اقدامات است.
وي بر بازسازي ناوگان اياب و ذهاب كارمندان دستگاههاي اجرايي تأكيد نمود و تصريح كرد: نصب فيلتر دوده بر روي اتوبوسها، اعمال جرايم سنگين بر روي منابع آلودگي هوا اعم از خودروها، كارخانجات، ساخت و سازها و تجهيزات، حمايت از توليد خودروهاي برقي، اعمال جرايم سنگين براي هر گونه تخريب منابع طبيعي و باغات شهر و ترويج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومي، از ديگر اقدامات مورد پيشنهاد است.
دکتر شاکري بهبود فرهنگ ترافيك از طريق آموزش مواردي مانند احترام به حقوق ديگران، رعايت خطوط سفيد، توجه به چراغ راهنمايي و صبر و حوصله در ترافيك را مورد تأكيد قرار داد و افزود: تشويق خودروهاي بدون برگ جريمه با اقداماتي نظير تخفیف در معاينه فني، ماليات سالانه و ماليات نقل و انتقال، هوشمندسازي خدمات دستگاههاي دولتي و عمومي براي كاهش سفرهاي درون شهري و توزيع زمان ارائه برنامههاي عمومي جهت كاهش ترافيك از ديگر اقدامات مورد نظر است.
رييس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران در پايان با تأكيد بر لزوم آموزش فرهنگ ترافيك و حفاظت از محيط زيست در تمام سطوح تحصيلي به خصوص پيش دبستاني و ابتدايي، خاطرنشان كرد: در انتها بايد به سبك زندگي خودمان نگاه كنيم و ببينيم آيا در رفتارهاي فردي، خانوادگي و اجتماعي خویش، كاهش مصرف انرژي و حفظ محيط زيست را در نظر داريم يا اين كه فقط رهنمود ميدهيم و براي ديگران نسخه ميپيچيم.