گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ حوزه فرهنگ در یک هفته گذشته با خبرهای متنوعی همراه بود، از همکاری سلحشور و جمال شورجه درروایت «قصههای خدا»، ملیگرایان از «رژیم اشغالگر قدس» هم عقب ماندهاند، نوشداروی «جعفری جوزانی» قبل از مرگ سهراب،«پرویز پرستویی» بازی نکردن را بازی کرد، حاج علی فضلی: راهیان نور به بلوغ رسیده است، رمان «مریم» در مرحله بازخوانی قرار دارد، خوشرقصی«شیعه انگلیسی» بر امواج رسانهای استکبار، بیراهه تبلیغاتی صداو سیما و کارنامه تیره وزارت فرهنگ، نوروز ۹۴ «باغ یاس» به مشاعره فاطمی میپردازد، اصلاحات، «آرام میگیریم» را متوقف کرد و .... از مهمترین خبرها در صفحه فرهنگی به شمار میآید.
همکاری سلحشور و جمال شورجه درروایت «قصههای خدا»
سلمان امیری روابط عمومی سریال «قصه های خدا» در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با وضعیت تولید این سریال، بیان کرد: هم اکنون فیلمبرداری ۱۱ قسمت این سریال به پایان رسیده است که تم اصلی این فیلم در چهارمحور عبرت آموز، اعتقادی، خدامحوری و جذابیت است که به دور از کلیشه های مرسوم سعی در نمایش قصه و داستان های مذهبی دارد. اپیزودهای این فیلم براساس این چهار محور به تولید وساخت رسیده اند.
امیری افزود: این سریال با مشارکت، معاونت بسیج فرهنگی اجتماعی ساخته شده که تهیه کنندگی آن را فرج الله سلحشور بر عهده دارد و جمال شورجه به عنوان مشاور کارگردان در کنار کارگردان های این اپیزودها قرار دارد، مشاور مذهبی این سریال رضا مصطفوی و تدوینگری این فیلم را آقای زند باف انجام می دهد که سایر عوامل پشت صحنه در هر اپیزود تغییر پیدا می کنند.
وی در ادامه گفت: خیلی از مشتاقان و علاقه مندان سینما فیلمنامه های را به دفتر موسسه فرهنگی تبیان ارائه دادند که اعضای این موسسه براساس ملاک های خود به ارزیابی این طرح ها پرداخته و به آنها امتیاز می دهند تا در نهایت سناریو هایی که دارای کیفیت لازم برای ساخت هستند را انتخاب کنند.
ملیگرایان از «رژیم اشغالگر قدس» هم عقب ماندهاند
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»_ محمد گودرزی_ شاید بتوان هویت را (در مورد انسان) در یک کلمه ساده به کیستی تعبیر کرد و آنرا با اضافه به قیدهایی همچون فردی، جنسی، جمعی، اجتماعی، ملی، دینی و... تفصیل داد. در این صورت، قید انضمامی جهت بیان، سوال یا بررسی، کیستی (هویت) را بیان میکند؛ مثلا در تعبیر هویت فردی، مراد از هویت بیان مختصاتی از فرد است که کیستی او را در ساحت فردی تشکیل میدهد و معرفی میکند. با این حساب، انسان در محدوده فردی، گروهی و اجتماعی از جهات گوناگونی واجد مختصاتی است که هویت او را رقم میزند و قوام میبخشد. در این یادداشت برآنیم تا هویت ملی و دینی را در مورد جامعه و ملت ایرانی بررسی کنیم.
مراد از هویت ملی و هویت دینی
با توجه به آنچه در درآمد این نوشتار آمد، معنای هویت ملی و هویت دینی به ترتیب عبارت است از مختصاتی از فرد یا افراد که کیستی ایشان را در ساحت ملی، به عنوان یک ساحت اجتماعی رقم میزند و مختصاتی از این فرد یا افراد که کیستی ایشان را در ساحت دینی، یعنی از جهت وجدان یا فقدان عقاید دینی و تقید یا عدم تقید به احکام عبادی و اخلاق مذهبی، قوام میبخشد. اگر این دو تعبیر را با قید سومی، یعنی ایرانی بودن همراه سازیم، و بگوییم هویت ملی و هویت دینی ایرانیان، دایره بررسی ما بسیار روشنتر خواهد بود.
با این حساب، پرسش ما در این تحقیق اینگونه تقریر میشود؛
مختصاتی از ایرانیان که کیستی ایشان را در ساحت ملی و دینی مربوط به ایشان قوام میبخشد چیست و میان این دو جهت از هویت ایران چه نسبتی برقرار است؟
هویت ملی ایرانیان
هویت ملی، در مورد ملتهایی که همبستگی ملی پررنگی دارند و نقش ملی ایشان به محدوده جغرافیایی سرزمینشان محدود نمیشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ تا جایی هویت ملی ایشان میتواند در ملتهای دیگر سرایت کند و به یک ظرفیت فراملی تبدیل شود. همچنین این عنصر اساسی به تناسب پیچیدگی هندسه ملیت متبوع خود ساده پیچیده یا بسیار پیچیده خواهد بود. در مورد هویت ملی ایرانیان، از جهت ملیت همبسته ایرانی از یکسو و از جهت پیچیدگی ملی ایشان از سوی دیگر، با هویت ملی مهم و پیچیدهای سروکار داریم.
نوشداروی «جعفری جوزانی» قبل از مرگ سهراب
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»- مسعود غزنچایی- مسعود جعفری جوزانی پس از ۱۶ سال دوری با یک فیلم کمدی به سینما بازگشته است. فیلم کمدی"ایران برگر" در جشنواره سی و سومی که پر شده است از فیلم های یخ زده و بی حرکت با الگوهای تکراری و مستعمل جشنواره پسند، فیلم فرح بخشی است در روزهای آخر جشنواره و به نوشدارویی می ماند قبل از مرگ سهراب.
جوزانی، "ایران برگر" را با الگوی کمدی های کلاسیک نوشته است و داستان فیلم به سبک و سیاق کمدی های پر شخصیت شکسپیر است و آدم های فیلم و روابط بین آن ها تا حدودی یادآور کمدی های مولیر است. با وجود گرته برداری از این آثار کمدی، جوزانی، پایه اصلی و موقعیت مرکزی فیلمش را بر مبنای تراژدی معروف شکسپیر، "رومئو و ژولیت" بنا کرده است و به صراحت خودش نیز در فیلم، به این اثر اشاره می کند.
قهرمان های این نمایشنامه دختر و پسری از دو خانواده بزرگ و رقیب در شهر ورونا هستند که با یکدیگر دشمنی و اختلاف دیرینه دارند. "رومئو" پسر مونتیگو، بزرگ یک خاندان و "ژولیت" دختر کپیولت، بزرگ خاندان دیگر این شهر است. رومئو و ژولیت در تلاش برای رسیدن به یکدیگر به بن بست می رسند. در این میانه خانواده های آن دو که کینه ای دیرینه از هم دارند، آتش اختلافشان بالا می گیرد و "لارنس راهب" برای نجات آن دو و رسیدن این عاشق و معشوق نقشه ای بنا می کند که در میانه با مشکل روبرو می شود و با شکست مواجه می شود و رومئو می میرد.
«پرویز پرستویی» بازی نکردن را بازی کرد
کاوه سجادی حسینی در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با علل ضعف فیلمنامه نویس در سینما، اظهار کرد: شاید دایره مطالعه فیلمنامه نویسان کم یا ضعیف است، بالاخره همانقدر که نیاز به فیلم دیدن است، نویسندگان هم باید سطح مطالعه خود را به نقطه مطلوبی برساند تا با توجه به آشنایی قواعد روز ادبیات داستانی و نمایشی دنیا، فیلمنامه های خود را برپایه جذابیت و تعلیق های متعدد به مرحله نوشتن برساند.
کارگردان «شب، بیرون» بازنویسی های چند باره فیلمنامه را کاری بیهوده توصیف کردو متذکر شد: واقعا بازنویسی ها چندگانه ای که توسط کارگردان انجام می شود، به ماهیت و عمق داستان ضربه هولناکی را وارد می کند و بدتر ازآن عجله ای که توسط فیلمساز برای بازنویسی مدنظر خودش قرار می دهد، هیچوقت موثر واقع نشده است کما اینکه فکت اصلی داستان، ایده آن است و باید نوع پرداخت به شخصیت و اتفاقات و جزئیات فیلمبرداری، نش و واکنش ها کاملا بر روی متن فیلمنامه وجود داشته باشد تا فیلمساز بتواند ما به ازای بیرونی قصه را در ذهن خود نقاشی کند.
وی در رابطه با بازخورد «بوفالو» در جشنواره فیلم فجر، گفت: به این خاطر که فیلم خودم در این دوره از جشنواره حضور داشت، نمی توانم از لحاظ کیفی و موضوع و حتی نحوه اجرایی این دوره جشنواره اظهار نظر کنم، ولی نگاه منتقدین با نگاه مردمی یکی شده بود که این نکته اتفاق خوب و مثبتی قلمداد می شود. بنظرم هئیت داوران براساس بینش خود از قواعد سینما، انتخاب های خود را به منصه ظهور می رساند که در چنین وضعیتی شاید «بوفالو» می توانست در برخی رشته ها اعم از فیلمبرداری و نقش های دوم زن و مرد جوایزی را دریافت نماید.
حاج علی فضلی: راهیان نور به بلوغ رسیده است
سردار علی فضلی، جانشين ستاد مرکزي راهيان نور در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به اعزام 6 میلیون نفر به اردوی راهیان نور گفت: به لطف خدا و هوشمندی مردم، اردوهای راهیان نور به یک بلوغ رسیده و شرایط زیرساختی این حوزه فراهم شده است تا 5 میلیون نفر از مردم کشور بتوانند از کربلاهای ایران بازدید کنند.
وی با بیان اینکه به عقیده من زائران مناطق عملیاتی یک حج بصیرتی را به جا می آورند، گفت: امروز اساتید دانشگاه ها، دانشجویان، اساتید حوزه های علمیه، جامعه هدفی هستند که به سرزمین های عملیاتی هشت سال دفاع مقدس سفر می کنند.
جانشین ستاد مرکزی راهیان نور اظهار داشت: از تعامل و همکاری مجموعه های مختلف کشور استفاده می کنیم؛ به طور مثال بر اساس قرار دادی که با آموزش و پرورش داریم، یک قرارگاره مشترکی برای اعزام دانش آموزان، برای گذراندن طرح آمادگی دفاعی آنها ایجاد کردیم و تا به امروز 58 هزار و 500 نفر از دانشجویان به این قرارگاه آمده اند.
سردار فضلی افزود: امسال دانشگاه های کشور جدی تر از گذشته به این مسئله می پردازند و تعامل خوبی را با وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، بسیج دانشجویی و قرارگاه مرکزی راهیان نور برقرار کرده ایم.
رمان «مریم» در مرحله بازخوانی قرار دارد
زهرا زواریان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: دو مجموعه 3 جلدی و 5 جلدی را برای چاپ به ناشران تحویل داده ام و امیدوارم هر دو آنها برای عرضه در نمایشگاه کتاب بیست و هشتم آماده شود.
وی ادامه داد: مجموعه 3 جلدی با عنوان «قصه های دخترانه» با زبانی ساده برای گروه سنی (ج) نگارش شده و تلاش کردم تمرکز خود را بر لطافتهای زنانه و ماجرای ازدواج سه بانوی بزرگ اسلام «نرجس خاتون(س)»، «فاطمه بنت اسد(س)» و «حضرت خدیجه(س)» قرار داده ام.
این نویسنده کشورمان با بیان اینکه این مجموعه را برای چاپ به انتشارات قدیانی تحویل داده ام، افزود: جلد اول این مجموعه به ماجرای سفر نرجس خاتون(س) به روم و ازدواجش با امام حسن عسگری(ع) اختصاص دارد، جلد دوم روایتی از تولد امام علی(ع) در کعبه است و جلد سوم این مجموعه نیز روایتی است از زندگی حضرت خدیجه(س) و ماجرای ازدواجشان با پیامبر(ص).
زواریان با اشاره به مجموعه 5 جلدی «با ادب ها» اظهار داشت: این مجموعه در قالب مستند داستانی رابطه عاطفی 5 امام معصوم حضرت علی، امام حسین، امام سجاد، امام حسن عسگری و امام رضا (ع) با حیوانات را به تصویر می کشد. به عبارت دیگر در این مجموعه برخورد امام علی (ع) با شیر، حمایت امام رضا از آهو ، رابطه عاطفی امام حسین علیه السلام با اسبش و ... را در قالب داستان برای گروه سنی ج بیان کرده ام
فیلمبردار «دندون طلا»: همکاری با میرباقری بزرگترین اتفاق زندگیام محسوب میشود
سهیل نوروزی فیلمبردار تلویزیون و سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» در رابطه با همکاری مجدد خود با داود میرباقری در مینی سریال «دندون طلا»، اظهار کرد: بعد از مشکلاتی جسمی که برای عظیم جوانروح فیلمبردار «شاهگوش» اتفاق افتاد و اینکه وی به علت بیماری نمی توانست، فیلمبرداری این کار را برعهده گیرند، فیلمبرداری این سریال به بنده محول شد که بزرگترین اتفاق زندگی ام محسوب می شود.
وی شخصیت کارگردان «دندون طلا» را بسیار حرفه ای و باکاریزما توصیف کرد و توضیح داد: همیشه رابطه ام با داوود میرباقری صمیمیانه و حرفه ای بوده است، خوشبختانه ایشان از فیلمبرداری «شاهگوش» راضی بودند که رضایت ایشان مایه دلگرمی بنده است. حتی فیدبک یا واکنش هایی را که از دوستان در رابطه با فیلمبرداری این سریال دریافت می کردم بسیار خوب بود که در مجموع خوشحالم که تلاش خودم وهمکارانم مورد تایید دوستان وعلاقه مندان قرار گرفته است.
این فیلمبردار در رابطه با تفاوت فیلمبرداری «شاهگوش» و «دندون طلا» خاطر نشان کرد: چند روزی از تولید این مینی سریال می گذرد. داستان این فیلم در دو مقطع دهه ۶۰ و۴۰ می گذرد که این اتفاق کار را از لحاظ صحنه و فیلمبرداری با چالش هایی مواجه می کند. لوکیشن های اصلی سینما تئاتر و قهوه خونه ای است که بیشتر اتاقات فیلم در این دو لوکیشن رخ می دهد هرجند لوکیشن های فرعی زیادی هم در این فیلم وجود دارد.
از «زیتون سرخ» تا حال بد این روزهای بازار کتاب!
به گزارش خبرنگار حوزه هنر و ادب «خبرگزاری دانشجو»؛ هفتهای که گذشت بازار کتاب با خبرهای متفاوتی همراه بود؛ خبر اول اینکه:
برگزاری جشنواره کتابهای صوتی همزمان با ایام نوروز
انتشارات سوره مهر در نظر دارد همزمان با فرارسیدن ایام سال نو جشنوارهای با موضوع کتابهای صوتی برگزار کند. این جشنواره به منظور کشف استعدادهای تازه در حوزه صدا و تولید کتاب گویا برگزار میشود.
علاقهمندان میتوانند در این جشنواره با ارسال صدای ضبط شده خود میتوانند در این جشنواره شرکت کنند. برگزیدگان جشنواره با همکاری واحد سوره مهر الکترونیک در تولید کتابهای گویا همکاری خواهند کرد.
انتشارات سوره مهر پس از دیجیتالسازی منابع خود، به تولید کتابهای گویا روی آورده است. این انتشارات در این راه تاکنون چند اثر را با صدای خالقان آن روانه بازار کتاب کرده و در دسترس علاقهمندان قرار داده است. از جمله این آثار میتوان به «نامههای کوفی» اثر سعید بیابانکی و «گوشوارههای عرش» با صدای سیدعلی موسوی گرمارودی اشاره کرد.
اطلاعات کامل چگونگی برگزاری این جشنواره از سوی انتشارات سوره مهر به صورت کامل در هفته آینده اعلام خواهد شد.
رحیم نوروزی: صرف بچه پررو بودن برای «تئاتر» کفایت نمیکند
رحیم نوروزی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری داشنجو» با ابراز گلایه از نقش های پیشنهادی به خود، اظهار کرد: متاسفانه نقش هایی که از طرف فیلمسازان و تهیه کنندگان به من ارجاع داده می شود، همگی در یک فضا و موقعیت است که به لحاظ رفتاری و کنش ها، نقشها بسیار به هم شباهت دارند، یک مشکلی در سینما وتلویزیون کاملا نمایان است، وقتی بازیگر با یک غالب و نقش در ذهن بیننده تثبیت می شود، دیگر هیچ احدی حاضر به عوض کردن این تصویر و شمایل در ذهن مخاطب نیستند، باید این تابو توسط کارگردان شکست شود و در جهت معکوس کاراکتر در ذهن مخاطب، بازیگر را به بازی به گیرند و توانایی های دیگر بازیگر را به آفرینش برسانند.
بازیگر«شکلات» در ادامه خاطر نشان کرد: بنده هم دانشجوی کارشناسی ارشد تئاتر نمایشی هستم، هم در مقطع کارشناسی این رشته را تدریس می کنم در کنار اینها بازی کردن در تئاتر، رسیدگی به همسر و بچه شرایط را بسیار دشوار می کند و مسلما تمرکز در این هجمه از بین خواهد رفت. حالا شما این وضعیت را در کنار تسویه حسابهای دیر هنگام و یا به کل فراموش شده قرار دهید، ببینید چه وضعیت نابه هنجاری می شود.
این بازیگر خود را مدیون تئاتر دانست و اذعان کرد: تئاتر مخاطب خاص خودش را دارد، تئاتر یک شاخص فرهنگی است و حیات ما با تئاتر گره خورده است، اگر روزی تئاتر را از شاخه های هنری حذف کنند، نمی دانم باید چه کار کنم و از چه طریقی امرار معاش کنم. تئاتر، هنری بسیار خرد ورزانه و اندیشه ورزانه است که مخاطبین خودش را دارد چرا که هر کسی به نظاره نمایش های اقتباسی نمی نشیند کما اینکه حتی در اوسط نمایش سالن را ترک می کنند و شاید فحش هایی را هم نثار آن تئاتر و بازیگران، عوامل آن کنند.
خوشرقصی«شیعه انگلیسی» بر امواج رسانهای استکبار
گروه فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»: در دو گفتار قبل با حجت الاسلام کاشانی استاد و مدرس حوزه، به جریان شیعه انگلیسی و فرقه شیرازی ها، شیعه اصیل و راه های انحراف پرداخته شد. همچنین واژه هایی چون شیعه انگلیسی و شیعه آمریکایی که این روزها بسیار شنیده میشود بررسی و در نهایت فرقه شیرازی و نحوه شکل گیری و فعالیت آن مورد بررسی قرار گرفت.
در این گفتگو ها به مطالبی اشاره شد که در آن رَد پای انگلیس را در ماجرا مشخص میکند که با استفاده از یک ساده اندیشی و مقاصد دیگر در حال ایجاد انحرافی بزرگ در دِل شیعه است. فعالیت های این فرقه مور تحلیل و با استفاده از منابع اصیل و معتبر مورد نقد قرار گرفت. حال در ادامه و در پایان این فصل از گفتگو در خصوص شیعه انگلیسی به اهداف و سایر فعالیت های فرقه شیرازی و یا همان شیعه انگلیسی پرداخته شده است، که در ذیل میخوانید:
هدف این افراد و جریان از کجا نشات می گیرد ؟
حجت الاسلام کاشانی: قاعدتا این افراد یا به صورت مادی و معنوی از استکبار تغذیه میکنند یا آنقدر ساده لوح هستند که متوجه کارهای خود نمیشوند. در گفتگوهایی که با آن ها داشتیم این طور نیست که از پس بحث برآیند. اهل جنجال و عناد هستند. بنده در بیت آن ها در قم با فرزند آقای شیرازی گفتگو کردم و ایشان بیش از ده بار پاسخی برای گفتن نداشت. ولی میگفت «چطور شما این کار را میکنید، ما هم این کار را می کنیم». یعنی اهل لجبازی است.
آن چیزی که برای من مسلم است و نمیخواهم به آن ها تهمتی بزنم این است که یا رسما از انگلستان پول میگیرند یا به این صورت بگوییم که جریان استکبار در این سال ها وارد شده است. آن طور نیست که شما را مستقیم بخرند و در حساب شما مستقیما پول بریزند. از طریق پولشویی و روابط ، وارد میشوند و ناشناس كمك كنند. ممکن است به سراغ شخصی چون من بیایند و با لهجه کاملا فارسی و اظهار تدین، بگویند که فلان مقدار میخواهیم کمک کنیم. به هر حال بنده در نیت آن ها وارد نمیشوم ولی مسیری که طی میکنند مسیري در جهت منافع استکبار است.
«خرافات جاهلی» با تابلوی روشنفکری «باستانگرایی»
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» _ محمد گودرزی _ بررسی نسبت میان باستانگرایی و ملیگرایی شاید از این جهت مهم باشد که این دو رویکرد فکری و فرهنگی در دوران معاصر، در مواضع بسیاری، با مصادیق همگون و گاه یگانهای نمود یافته است؛ در واقع اما هر یک از این دو ماهیت و لوازم خاص خود را دارد و از مبادی متفاوتی ریشه میگیرد. هماهنگی این دو رویکرد شاید بیشتر به این مناسبت باشد که باستانستایی و تلاش در احیای ارزشهای باستانی به یکی از مهمترین تاکتیکهای ملیگرایی بدل شده است؛ هرچند در جای خود، ملیگرایی غیر باستانگرا نیز جریانی جدی در ملیگرایی باشد. در این یادداشت بنا داریم تاملات مجملی پیرامون نسبت این دو رویکرد داشته باشیم.
باستانگرایی و رویکرد سیاسی و تبلیغاتی نسبت به آن
باستانگرایی را اگر بخواهیم به اعتبار لغت باستان معنا کنیم، گرایش به کهنگی معنا میدهد؛ و در اصطلاح به رویکردی فکری و فرهنگی اطلاق میشود که ارزشهای فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و مانند آنرا از دوران بسیار دور از تاریخ، چه در مورد تاریخ یک ملت و سرزمین خاص، یا در مورد معتبر و معیار میشمارد و میکوشد تا این ارزشها را احیا کند.
تمایل به باستان، گاه یک تمایل کنجکاوانه است که به صورت مطالعه یا تحقیق علمی در تاریخ باستان نمود مییابد و میتواند با رویکردی ایجابی، سلبی، یا بینابینی تحقق یابد (یعنی ممکن است همراه با تایید، تمجید یا تبعیت از باستان باشد، یا ممکن است با نقد و نفی آن همراه شود و یا در بعض موارد نقد و در بعض دیگر تایید صورت پذیرد). تمایل به باستان اما گاهی بیش از یک کنجکاوی شخصی یا علمی است، به نحوی که حتی گاهی عنصر مطالعه و تحقیق در باستان به حاشیه میرود، و در صورتهایی همچون جریانهای سیاسی یا شبهسیاسی (در قالب فعالیتهای تبلیغی فرهنگی و اجتماعی) ظهور و بروز مییابد.
خانه سینما هیچ نفعی برای سینما ندارد
عباس رافعی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو» در پاسخ به اینکه فیلم «آوازهای سرزمین من» در چه فصلی اکران می شود، عنوان کرد: این اثر سینمایی در ابتدا باید دوبله شود و سپس آقای شریفی تهیه کننده این فیلم برای دریافت پروانه نمایش آن اقدامات های لازم را انجام دهد تا زمینه های اکران را برای نمایش این اثر فراهم کند.
وی در رابطه با درخواست های خود از سازمان سینمایی دولت یازدهم، خاطر نشان کرد: به دلیل اتفاقاتی که برای «فصل فراموشی فریبا» رخ داد، مکاتباتی را با حجت الله ایوبی داشتیم تا سازوکاری اندیشده شود و شاهد ناهنجاری های اکران فیلم توسط سازمان و نهادهای مختلف نباشیم، امیدوارم که مسولان سینمایی نگاه محبت آمیزتری نسبت به کسانی که در بدنه سینما مشغول فعالیت نیستند را اعمال کند. چرا که بعضی از افراد سعی بر تشویش ذهن افراد و گروهای مختلف دارند، این اشخاص نور چشمی دولت فعلی به حساب می آیند که با خیال آسوده و راحت فیلم های خود را می سازند و در جشنواره های خارجی به نمایش در می آیند و بدون مدال افتخار به کشور پس فرستاده می شوند.
کارگردان «کیمیا وخاک» تشریح کرد: قانون باید مورد بازنگری قرار بگیرد و وظایف افراد در درجه اول تعریف مشخصی از آن به اصناف مختلف سینمایی ارجاع شود تا شاهد حضور فیلم های از کارگردان داخلی در مجامع بین الملی نباشیم، زیرا فیلمساز وقتی از طریق قانون مطالبات خودش را پیگیری کند،صددرصد به نتیجه روشنی خواهد رسید ولیکن در موارد خاص تری دیدن فیلم های که زیر زمینی در جامعه تلقی می شود،باعث می شود تا بیگانگان با روی باز از این نوع فیلم ها استقبال کنند که سازمان سینمایی نباید در چنین وضعیتی خلع سلاح باشد.
«جهان وطنی»؛ تشکیل جبههای بدون مرز
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» - محمدرضا کاظمی؛ «... ملیگرایی برخلاف اسلام است. اسلام آمده است که همه را یک نحو به آن نظر بکند، همۀ جوامع را. ملیگرایی این است که الآن در امریکا بین سیاهها و سفید دارد واقع میشود... ملیگرایی این است که بعضی از این دولتهای عربی میگویند عربیت و نه غیر. ملیگرایی این پان ایرانیسم است، این پان عربیسم است، این برخلاف دستور خداست و برخلاف قرآن مجید است. امام خميني(ره)»
چيستي ناسيوناليسم
ناسيوناليسم Nationalism که از ترکيب دو كلمه، يكي به معناي ناسيون(Nasei) یعنی متولدشدن گروهي از مردم در يك مكان و دوم ايسم(Ism) به معني شناختن است عبارت است از اعتقاد به برتري يک ملت و اعتلاي آن نسبت به ملل ديگر و اين که معتقدات و ارزش هاي آن ملت بالاتر و والاتر از معتقدات و ارزش هاي ملل ديگر است. ناسيوناليسم عبارت است از علاقه شديد و يا به تعبيري عشق وطن پرستي مفرط، که دسته اي از مردم براي حفظ استقلال يا به دست آوردن استقلال ملي خود ابراز مي دارند و بدين وسيله مي کوشند که اوضاع و احوال اقتصادي يا فرهنگي خود را ترقي دهند. اين علاقه شديد يا عشق وطن پرستي در ميان افراد جمعيتي بوجود مي آيد که در سرزمين معيني با يکديگر زندگي مي کنند و مشترکاتي از قبيل: اشتراک خون، نژاد، سابقه خانوادگي در تاريخ و سنن يا اشتراک در فکر و ايده آل يا فرهنگ با يکديگر دارند.
تفکّر و گرایش های ناسیونالیستی بر مبنای جدایي دین از سیاست بنا گرديده است و تأکيد آن به جای ارزشهای اسلامی صرفاً به منافع و خواست «ملّت» است. بنابراین، در تقابل میان ارزشهای اسلامی و خواست ملّی ، ارزشهای اسلامی را ناديده مي گيرد.
نوروز ۹۴ «باغ یاس» به مشاعره فاطمی میپردازد
دکتر اسماعیل آذر در گفتگو با خبرنگارسینما و تلویزیون«خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به برنامه «مشاعره» در نوروز 94 گفت: برنامه مشاعره با قالب مفهومی خاص از شبکه آموزش برای 14 شب پخش می شود و با توجه به اینکه عطر یاس سراسر کشور ما را لبریز میکند، مشاعره هم با عطر یاس پیوند می خورد. به همین دلیل نام این قسمت از برنامه مشاعره « باغ یاس» انتخاب شده است.
وی در ادامه افزود: برنامه از دو گروه کار تشکیل میشود. گروه نخست شعرهایی است که حضرت زهرا(س) به گونهای در آن نقش دارند یعنی یا نام ایشان در متن شعر وجود دارد یا اشاره به رویدادهای تاریخی آن روزگار میشود. پارهای از اشعارهم پیرامون به بهار و طبیعت است. بنابراین دو گونه شعر خوانی داریم، یعنی کسانی که مشاعره میکنند دو نفرشان شعر نوروزی می خوانند ودو نفر دیگر پیرامون حضرت زهرا (س) شعر میخوانند .
مجری و کارشناس برنامه «مشاعره»، با اشاره به نکته مهم و قابل توجه «باغ یاس» بیان داشت: بچههای 4 تا 12 ساله فقط در این مشاعرهها شرکت میکنند و بیشترین بچههایی که شعر میخوانند زیر 10 سال هستند. بنابراین فراوان داریم بچه های 4- 5 ساله ای که در نوروز 94 هنرنمایی خواهند کرد. زیرا از قبل عنوان شده بود که می خواهیم در کنار مردم باشیم و از میان آن ها در جای جای کشور برنامه را تهیه و تولید کنیم، بنابراین برای ضبط «باغ یاس» به استان قزوین و سپس به نیشابورسفر و در کنار مزار عطار نیشابوری و خیام برنامه را تولید کردیم. همچنین درباغ یاس شعر خوانی بچههای زنجان نیز به تصویر کشیده شده است.
وی با اشاره به اینکه مشاعره امسال دو ویژگی خاص دارد، افزود: ویژگی مفهومی که نام مقدس حضرت زهرا(س) در آن است و دیگر آن که اکثر بچههایی که شعر میخوانند سنشان از 10-12 سال بیشتر نیست. اما شاخصیت برنامه با بچههایی است که 6 تا 8 سال سن دارند.
اصلاحات، «آرام میگیریم» را متوقف کرد
رسول شادمانی در گفتگو با خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص برخی شایعات مبنی بر توقف تصویربرداری سریال آرام میگیریم گفت: سریال «آرام میگیریم» با اضافه شدن بازیگران محوری خود چون فرهاد قائمیان، هوشنگ توکلی، لعیا زنگنه، ثریا قاسمی و ... کار را به سرعت پیش برد در حالی که به اذعان خود بازیگران این سریال، هر کدام از آنها میتوانستند یک سریال را با موفقیت همراه کنند. «آرام میگیریم» در کنار همه عوامل خود تا امروز بسیار خوب منسجم و پرقدرت پیش رفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کار انجام شده است اظهار داشت: پیش از این در خبرها اشاره شده بود که با توجه به ضبط سکانسهایی از فیلم در فصل بهار، لاجرم باید بخشی از کار را در بهار 94 پیش ببریم اما متاسفانه برخی از دوستان شبهاتی به وجود آوردند و این دلیل را بهانه و کار را تعطیل شده اعلام کردند.
روابط عمومی سریال «آرام میگیریم»در ادامه افزود: بخشی از کار باید در بهار تصویربرداری شود و تا اوایل تابستان 94 نیز به طول خواهد انجامید.
بیراهه تبلیغاتی صداو سیما و کارنامه تیره وزارت فرهنگ
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ 29 تیر ماه سال 1390 ماه، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان کتابخانههای بزرگ و عمومی و جمعی از کتابداران سراسر کشور به تبلیغ کتاب در رسانه ملی تاکید ویژه کردند؛ ایشان در این دیدار از این که «امروز برای برخی کالاها و محصولات کماهمیت و حتی مضر تبلیغات گستردهای در صدا و سیما و مطبوعات میشود؛ اما برای کتاب که محصولی باعظمت و با ارزش است، تبلیغ و تشویق مناسبی صورت نمیگیرد.» گلایه کردند؛ گلایه ای که بارها نیز از سوی نخبگان و اهالی فرهنگ در کشور شنیده می شود.
طبیعتا رسانه ملی به خاطر دارا بودن مخاطب میلیونی اش، یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین ابزارها در بحث تبلیغات است، ابزاری که اگر از آن به خوبی استفاده شود، می توان بسیاری از مشکلات فعلی را با هزینه کمتری برطرف کرد. این دحالی است که صدا و سیما در دام تبلیغاتی مصرف چیپس و پفک و نوشابه افتاده و تبلیغ محصولات فرهنگی در کمترین حالت ممکن است.
کاهش کتاب و کتابخوانی در کشور و عدم رغبت مردم برای خرید کتاب نیز یکی از مشکلات اساسی کشور است که با استفاده از رسانه ملی می توان بخشی از مشکلات موجود در این حوزه را برطرف کرد؛ این مهم در حالی است که سهم تبلیغ و برنامه های مرتبط با کتاب در میان 21 شبکه تلویزیونی که 24 ساعته انبوهی از برنامه های متنوع غیرمفید، تکراری، تبلیغاتی و گاها مخرب را به خورد مخاطبان با رده های سنی مختلف می دهد، در کمترین جایگاه قرار دارد.
مدیران شبکه های مختلف از تولید برنامه و تبلیغ کتاب چندان بدشان نمی آید ولی مشکل اساسی اینجاست که تولید این برنامه ها دردسرساز است؛ دردسرهایی از قبیل هزینه تولیدی که عموما برگشت پذیر نیست؛ یافتن سلیقه مخاطبان، تقاضای هزینه بالای صدا و سیما برای تبلیغ کتاب ها، و ....؛ همین دلایل کافی است تا مدیران صدا و سیما به فکر تولید برنامه هایی با سطح کیفی پایین و بی دردسر بیفتند؛ البته در دوران مدیریت عزت الله ضرغامی بر رسانه ملی، چندین برنامه تلویزیونی با موضوع کتاب مانند کتابنامه و ... و همچنین شبکه رادیویی کتاب تولید و راهاندازی شد که بنا به دلایلی، چندان دوام نیاورد.
تاجیکستان مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب
میرمسعود شهرام نیا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، گفت: کشور عمان به عنوان مهمان ویژه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شد؛ البته احتمال اینکه تاجیکستان برای دوره بعد نمایشگاه کتاب به عنوان مهمان ویژه انتخاب شود، وجود دارد.
سخنگوی شورای برنامه ریزی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب افزود: انتخاب کشور تاجیکستان به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بیست و نهم منوط به شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب است.
«روز جنگ با عایشه»؛ اختراع «شیعه انگلیسی»
گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»: در گفتگوی قبلی با حجت الاسلام کاشانی ، کارشناس علوم دینی و استاد حوزه، در خصوص شیعه اصیل و راههای انحراف آن از مسیر حق صحبت کریدم. اینکه چگونه می توان در قالب یک مسلمان و شیعه از دین خود بیرون رفت. در ادامه صحبتها به واژه «شیعه انگلیسی» رسیدیم که در مقابل آن «شیعه آمریکایی» مطرح شد. در نهایت به این نکته رسیدیم که؛ «امروز خطری جدی در درون شیعه ما را تهدید میکند، خطری که در حال سازماندهی است. جریانی که تا دیروز بیرون تشیع بودند ، وارد شیعه شدند و در لباس یک شیعه گرم امام حسینی در حال ایجاد انحراف است. کار بسیار حساس است ، جراحی این جریان بسیار حساس است ، چرا که باید هم امام حسین(ع) را حفظ کنی چون مکتب ما زنده به امام حسین است ، و هم عزاداری را حفظ کنی چون مکتب ما قائم به عزاداری برای امام حسین (ع)است، و هم میبایست این انحرافات را دور کنی. مانند این است که بخواهی رگ حیات فردی را که سرطان زده شده جراحی کنی، و اگرتیغ شما ذره ای کج و راست شود رگ اصلی زده می شود گاهی پیش می آید کسی می خواهد با مُفسد و فساد مبارزه کند ولی متاسفانه اصل را ازبین می برند. حساسیت موضوع امروز در اینجاست که متاسفانه دو طرف، به ظاهر مرجعیت شیعه است ، البته از نظر ما یک طرف ، مرجعیت غیر حقیقی است».
حال در اینجا به ادامه گفتگو خبرگزاری دانشجو با استاد حوزه حجت الاسلام کاشانی، میپردازیم:
دانشجو: فرقه شیرازی چگونه و چطور شکل گرفت و با چه هدفی و چند سال است که فعالیت میکند؟ راههای رشد و شاخ و برگ پیدا کردنش چگونه بوده است؟
حجت الاسلام کاشانی: این که جریان شیرازی از کی شروع شده و انگیزه شان چه بوده ؛ ممکن است اولا در این خانواده افرادی باشند آبرودارو اهل تقوا ، ثانیا چون ما مطمئن نیستیم نمی توانیم در مورد افراد اظهار نظر کنیم .
آن نکته ای که مسلم است این است که این جریان، در حال حمایت است، وارد این موضوع نمیشوم که برخی از رووس این جریان عامدا و عالما در حال خطا هستند، یا نمی فهمند که مزدورند و خودشان متوجه نمیشوند که در زمین دشمن بازی میکنند؛ من نمیدانم . چون نه از مسئولان وزارت اطلاعات هستم که اسناد این ها را داشته باشم و نه در قلوب این ها هستم. اما رفتارشان دقیقا رفتاریست که یک دشمن انجام میدهد. حال آن ها عامدا و عالما انجام میدهند یا فریب خوردهاند؛ نمیدانم.