سید حبیب الله رحمتی، مدیر ارتباط با صنعت و تجاری سازی دانشگاه آزاد قزوین در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص مشخصات هواپیمای بدون سرنشین «آفر» خاطرنشان کرد: این هواپیما یکی از مدلهای هواپیمای بدون سرنشین در کشور است که به سمت تجاریسازی برده شده است.
وی با اشاره به اینکه ارگانهای نظامی سفارش دهنده محصولاتی از این دست هستند، یادآور شد: در خصوص تجاری سازی این محصولات در کلاسهای مختلف خورشیدی و با قدرت مانور بیشتر مذاکرات متعددی با ارگانهای نظامی انجام شده است.
مدیر ارتباط با صنعت و تجاری سازی دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به قابلیـتهای این هواپیما، تاکید کرد: تصویربرداری، مانیتورینگ همزمان اطلاعات تا شعاع ۵۰ متری و پرواز خود کنترل در شعاع نامحدود برخی از ویژگیهای هواپیمای بدون سرنشین «آفر» است.
وی همچنین حمل باری معادل ۵ کیلوگرم را که میتواند دوربین و یا هر ابزار دیگری باشد را از دیگر قابلیتهای این هواپیما عنوان کرد و یادآور شد: این هواپیماها در موراد اضطراری نظامی و یا در هنگام بروز اتفاقاتی مانند زلزله میتوانند بسیار کارآمد باشند و تصاویر خود را به پردازشگر ارسال کنند.
مدیر ارتباط با صنعت و تجاری سازی دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به مشخصات هواپیمای «آفر» گفت: طول بال این هواپیما ۳ متر و ۶۰ سانتی متر بود و طول بدنه آن ۱ متر و ۶۵ سانت است و وزن کلی آن نیز ۱۸ کیلوگرم است.
وی ادامه داد: برد پروازی این هواپیما ۶۰ کیلومتر است و ارتفاع پروازی آن نیز ۸۰۰۰ پا از سطح دریا بوده و دارای حالت Failsafe برای بازگرداندن و حفظ پرنده در مواقع اضطراری است.
رحمتی شرایط تجاری سازی هواپیماهای بدون سرنشین را دشوار توصیف کرد و توضیح داد: قیمت بالای بدنه هواپیماهای بدون سرنشین و کاربریهای نظامی را ۲ عامل مهم در دشوار شدن تجاری سازی این هواپیماها عنوان کرد.
مدیر ارتباط با صنعت و تجاری سازی دانشگاه آزاد قزوین افزود: هواپیمای بدون سرنشین «آفر» در سومین دوره مسابقات کشوری طراحی و ساخت هواپیما بدون سرنشین شریف موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شده است و بدنه کامپوزیتی سبک و سیستم پرواز خودکار جزو ویژگیهای شاخص این هواپیما است.