به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از پایان نطق موافقان استیضاح در دفاع از خود گفت: تلاش داریم که فرودگاه امام را به آن هدف نهایی برسانیم به گونه ای که تمام تجیهزات ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی سفارش داده شده است و خدمت شما این را می گویم که ان شالله اگر توفیقی بود در خدمت شما بودیم در همین سال جاری با بخش خصوصی ترمینال 22 میلیون نفری را با کمک بخش خصوصی راه اندازی خواهیم کرد و بدون این که به اعتبارات دولتی اتکایی کرده باشیم و آقای ابوترابی در بازدید از فرودگاه امام این موضوعات را از نزدیک مشاهد کردند و برای تک تک پروژه ها یک سال وقت گذاشته ایم و بررسی اقتصادی دقیقی انجام دادیم تا بتوانیم جذب سرمایه گذار داخلی و بین المللی را داشته باشیم و این تنها به فرودگاه امام مختص نمی شود.
وی در ادامه افزود: تا 10 ماه دیگر ترمینال سلام راه اندازی می شود و خود رئیس جمهور از این موضوع اطلاع ندارد و از همین جا این موضوع را مطلع می شود و فرودگاه کرمان نیز 100 درصد توسط بخش خصوصی در حال راه اندازی است و نمایندگان کرمان به ما افتخار دادند و شروع جذب سرمایه گذاری و راه اندازی در کرمان حضور داشتند و دیدند که چگونه یک ترمینال بزرگ که بیش از 5 برابر ظرفیت فرودگاه کنونی کرمان است 100 درصد توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است فرودگاه بین المللی اهواز، بوشهر، شیراز، اصفهان و چند ترمینال بین المللی دیگر را به اتکا به سرمایه بخش خصوصی آغاز خواهیم کرد و بحث وابستگی بودجه عمومی وزارت راه به دولت را به کمترین رقم کاهش خواهیم داد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: رسیدگی به این موضوع نیاز به اندیشه، تمرکز و خلق اعتماد دارد باید برای بخش خصوصی اعتماد خلق کرد تا بخش خصوصی جذب شود .
آخوندی با بیان اینکه نوسازی ناوگان هوایی کشور را در دست داریم گفت: من خدمت شما عرض می کنم که در شرایط تحریم بیش از 12 هواپیمای جدید وارد کشورمان شده است که همه آنها ساختشان به سال 2000 می رسد و عمر ناوگان هواپیمایی کشور 32 ماه کاهش پیدا کرده است و برنامه 114 هواپیمای جدید و یا اجاره به شرط تملیک در اختیار وزارت راه قرار دارد که این هواپیماها بدون واسطه و دلال خریداری شده است و به زودی ملت ایران دارای ناوگانی خواهند شد که شایسته ای ن ناوگان هستند نه اینکه وضعیت نابه سامان موجود را تحمل کنند و این کار نیاز به تامل دارد.
وی با اشاره به ماده 161 قانون برنامه پنجم گفت: از کارشناسان صنعت هوایی سوال کنید چه کسی تاکنون این ماده را اجرایی کرده است این ماده تا سال 1392 اجرایی نشده بود اما در سال 93 به دنبال اجرایی کردن این ماده بودیم.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص بخش خطوط ریلی نیز گفت: دوستانی که با صنعت ریل آشنا هستند می دانند که این دوره دوره رستاخیز صنعت ریلی ایران است و کسی نیست که این را نداند و تمام راه های قدیمی که ده ها سال مورد بازسازی اساسی قرار نگرفته بود بیش از 3 هزار کیلومتر در دست بازسازی بنیادین است که تا این که صنعت راه آهن رشد قابل توجهی داشته باشد و سرعت آنها نیز افزایش یابد و بیش از 2 هزار و 700 کیلومتر ریل دو خطه، سه خطه و چهار خطه داریم و افرادی که با خط راه آهن سفر کرده اند می دانند که برای ورود به تهران یا خروج از آن چند ده دقیقه ای را معطل شده اند تا اجازه عبور بگیرند و تمام خروجی تهران یا سه خطه یا چهار خطه هستند خط ریلی تهران کرج دو خطه شده اند کرج به قزوین پروژه دو خطه ایش در حال اجرا است و قزوین به زنجان نیز در حال مناقصه گذاری است و از تهران به گرمسار نیز تمام خط ها دو خطه هستند حتی به دنبال این هستیم که مسیر ریلی را هوشمندسازی کنیم و تاکنون ما مفهومی به نام ریلی حومه ای نداشته ایم و برای اولین بار در وزارت راه و شهرسازی شرکت راه آهن موضوع حمل و نقل حومه ای را در دست دارند و آقای گرووسی می توانند به خوبی در این زمینه شهادت دهند و 6 قطار قرار است از تهران به کرج از مسیر شهریار و شهر قدس عبور کند و همه این مردم حومه موظف بودند با اتوبوس به محل کار یا تهران بیایند و برای تهران تا قم نیز شش خط عبور قرار داده ایم.
آخوندی در ادامه تصریح کرد: بحث راه حل حومه ای که راهکار اساسی کلانشهرهای ایران است موضوعی است که فقط در همین دو سال پایه گذاری شده است و امیدوارم بتوانیم این موضوع را ایجاد کنیم و از این وضعیت فلاکت بار در تهران، شیراز، اهواز، قم و دیگر کلانشهرهای کشور خارج شویم و فقط تهران به کرج روزانه بیش از 100 خودرو عبور می کند و این باید در مسیر ریل حومه ای قرار گیرد و اگر این عبور و مرورها به راه آهن حومه ای منتقل شود می توانیم بگوییم در منابع و مصارف انرژی صرفه جویی کرده ایم.
وی در ادامه به بخش شوفه ای راه های کشور اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تمام راه های شوفه ای کشور را در جهت افزایش صادرات به راه های بین المللی متصل کنیم و این در راستای اقتصاد مقاومتی است و تمام کریدورهای عبوری شمال و جنوب و شرق و غرب از ایران می گذرد و بزرگترین مزیت نسبی و رقابتی در ایران وجود دارد و باید از این مزیت حداکثر استفاده را بنمایم و لازمه رسیدن به این امر این است که بتوانیم بزرگراه های کشور را به 5 هزار کیلومتر افزایش دهیم تا بتوانیم به شبکه راه های آسیایی و اروپایی متصل شویم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: تنها در سال گذشته 1500 کیلومتر آزادراه با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح شد که هر کیلومتر آن میانگینش 10 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و برای این 1500 آزاد راه 15 هزار میلیارد هزینه کرده ایم و این یعنی این که ما به اقتصاد مقاومتی توجه کرده ایم و این حرف ها شعار نیست و سند این حرف نیز آزاد راه هایی است که در دست ساخت است و یکی یکی افتتاح خواهند شد.
آخوندی اظهار داشت: در این مدت در بحث بهسازی راه های ایران در سال 92 رشد بسیار زیادی نسبت به سال های گذشته خود داشته است و 5 میلیون تن آسفالت انجام شده و در سال 93 این میزان به 10 میلیون تن و امسال به امید خدا 15 میلیون تن آسفالت خواهیم کرد. کدام نماینده وجود دارد که جاده اش مرمت و ترمیم نشده باشدو اتفاق بزرگی در بحث نگه داری راه ها صورت گرفته است.
وی گفت: در جهت خدمت دهی و کیفیت راه ها تمام خدمات بین راهی در تلاشیم تا از طریق مناقصه به بخش خصوصی واگذار کنیم و چند صد مجتمع خدماتی رفاهی در جاده ها عرضه شده است جهت سرمایه گذاری و ما این امر در واقع پشتوانه صنعت گردشگری به حساب می آید.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از من سوال می کنند که روستا را تا چه اندازه می شناسم اما در یک جمله به شما می گویم من ادعایی ندارم و خاک پای مردم ایران هستم و من حدودا 4 سال در اوایل انقلاب عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی بودم و دوستان جهاد سازندگی در اینجا خدمتشان هستیم که مرا می شناسند و بعد از آن من شش سال رئیس مسکن انقلاب اسلامی بودم و کار ما تنها روستا بود و در خصوص بخش روستایی در سال گذشته برای راه روستایی یک ریال نیز اعتبار نداشتیم اما 3 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی احداث کرده ایم و در دوره من 6500 کیلومتر راه روستایی ایجاد شده است و تنها در دولت جدید چندین هزار کیلومتر راه روستایی افتتاح کردیم و 2 هزار و 400 روستایی جدید را روکش کرده ایم.
آخوندی گفت: عرض من این است اگر به هر دلیلی می خواهید مرا استیضاح کنید این را حق قانونی شما می دانم و ما باید پاسخگو باشیم و باید با انصاف رای دهید.
وی در ادامه به بحث ترانزیت اشاره کرد و گفت: در اقتصاد مقاومتی به این بخش توجه ویژه شده است در تمام بخش ها چه ریل، چه دریا، چه هوا ترانزیت رشد حداکثری داشته است و نمودارهای این رشد را در مانتیتور مجلس می توان نشان داد و بیش از 12درصد رشد در بخش ترانزیت داشته ایم و امیدواریم از این مزیت نسبی حداکثر استفاده را بکنیم
وزیر راه و شهرسازی گفت: مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که به نیروی انسانی توجه کنیم و ما به مهندسان جوان توجه ویژه کرده ایم و شما خواهید دید که در انتخابات نظام مهندسی که به زودی برگزار خواهد شد اتفاق بزرگی در ایران رخ خواهد داد و این مشارکت را می توانید با انتخابات گذشته مقایسه کنید.
آخوندی افزود: در وزارت راه و شهرسازی سامانه ای را احداث کرده ایم که هر کسی مشکلی دارد و به ما برمی گردد به این سامانه مراجعه کند و مشکلاتش را مستقیما با ما در میان بگذارد و یک اتفاق بزرگ در بحث دولت الکترونیک ایجاد شده است که این امر به یقین می توانم بگویم در تمام ایران بی سابقه است و سامانه ای ایجاد کردیم که تمام آمارهای راه و شهرسازی در اختیار مردم قرار گیرد و تمام شهروندان می توانند به این سامانه مراجعه و اطلاعات را به دست آورند و هر کسی در وزارتخانه راه و شهرسازی پروژه ای را در دست بگیرد در سامانه نامش قید می شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه دفاع از خود در صحن علنی پیش از ظهر امروز گفت: در حوزه مسکن مهر بیش از سه بار در صحن علنی صحبت هایی را مطرح کردم و در صدا و سیما نظرات خود را ارائه داده ام در روز اول خودم را متعهد به تمام قراردادها دانسته و می دانم و امروز هم خدمت همه شما متعهد هستم که این واحدها را به اتمام برسانم و تاکنون از تعهد خود سرپیچی نکرده ام من نه تنها به تعهدهای مسکن بلکه به تمام تعهداتی که مربوط به وزارت راه و شهرسازی بوده است نیز پایبندم و تاکنون برای اجرای آنها تلاش کرده ام و برای مهر ماه امسال 151 واحد مدرسه را افتتاح کردیم تا دانش آموزان با مشکل مدرسه مواجه نشوند و چندین مسجد و درمانگاه نیز در دست ساخت وزارت راه قرار دارد.
وی افزود: همچنین وزارت راه و شهرسازی ساخت چندین پاسگاه نیروی انتظامی را در دست ساخت دارد و در خصوص تاسیسات زیربنایی نیز تمام تاسیسات زیربنایی را مدنظر قرار دادم و مساکن مهر را بدون تاسیسات زیربنایی در اختیار کسی قرار ندادم و بارها این را گفته ام و به آن معتقدم که خود را جای فردی می گذارم که می خواهد در این مساکن زندگی کند و ملزم میدانم خودم را که تمام خدمات زیربنای مساکن مهر برای زندگی باید مهیا باشد.
وی افزود: برای خدمات زیربنایی مسکن مهر 5600 میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است در حالی که این اعتبار صفر مطلق بوده است ولی ما اینها را چه از منبع داخلی و چه از منابعی که در طرح جدید آن را در وزارتخانه تعریف کرده ایم تامین کرده ایم و برای شهر جدید پردیس 2000 میلیارد تومان خارج از منابع دولت هزینه کرده ایم تا بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم و از جهت پیشرفت کار نیز عرض می کنم که از 2150 واحد مسکن مهر یک میلیون و 600 واحد را تحویل داده ایم و 230 هزار واحد مسکونی اتمام رسیده اما تحویل داده نشده و آن هم به دلیل اینکه با مشکلات آب و برق مواجه است و این تعداد را می خواهم بعد از تامین آب و برق به افراد واگذار کنم و ما نمی خواهیم مردم را مسخره کنیم و مردم در زمان اسکان متوجه شوند که نه برق دارند و نه آب و نه فاضلاب درستی و ما اینها را متعهد هستیم و آنچه را که من به دنبال آن هستم دستگیری در سطح برنامه ملی است و در برنامه ریزی ملی می خواهیم ببینیم که آیا می شود کاری را انجام دهیم بدون اینکه به خدمات و زیر بنای آن توجه کند و بحث من در خصوص مسکن مهر در خصوص برنامه ریزی ملی است نه در خصوص خود مسکن مهر متعهد هستم و تا آخرین لحظه تمام مساکن مهر را با تمام خدماتش را در اختیار مردم قرار دهم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: من در جلسه قبلی که حضور شما بودم بیان کردم که مساکن مهر را مهر تحویل می دهم این کار را کردم و در سال آینده در مهر باز مدرسه تحویل می دهم و تمام مساکن مهر تمام مدارسش و مساجدش را تکمیل می کنیم و من به سهم خودم اجازه نمی دهم که کوچکترین مشکلی برای مردم به وجود آید. باید در سطح کلان مواظب این باشید که وزیری در آینده نیاید که ایجاد مشکل کند.
وی در خصوص نظام مهندسی نیز گفت: من معتقدم و شما با تمام نظام مهندسی حوزه های خود تماس گرفته اید و می دانید چه کار بزرگی انجام شده است و داستان نظام مهندسی این بود که یک عده ای می آمدند و در شهرداری می نشستند و بعد می رفتند کار را می گرفتند و ظهر کار را امضا می کردند و به امضای خود را تایید می کردند و این قانون خلاف بود و نباید چنین کاری رخ می داد و ما کار عجیب و غریبی در این خصوص نکرده ایم و این امر با استقبال فوق العاده جامعه مهندسین صورت گرفت و بخشی اعظمی از نمایندگان در این خصوص از من تشکر کردند که جلوی کار فساد را گرفته ام. چرا باید در خصوص مهندسان ایرانی بگویند که عده ای از مهندسان امضا فروشان هستند و این جفا به مهندسان است که یک عده ای بخواهند پشت میز بنشینند و نام یک هزار مهندس زحمتکش در این کشور را بدنام کنند و دو طرف میز نباید یک نفر بنشیند بلکه باید هر دو طرف معامله وجود داشته باشند و این از اقدامات پسندیده است و حتی دوستان در این خصوص دیوان عدالت اداری شکایت کردند و دیوان عدالت اداری نیز رای وزارت راه و شهرسازی را تایید کرد.
وی تصریح کرد: اگر کوچکترین مشکلی وجود دارد خواهش می کنم اگر کسی مسئله ای راجع به یک قرارداد دارد به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه به هر کجا که خواست مراجعه کند و قراردادهای آلوده را پاک کرده ایم و قراردادهایی که در آن چندین میلیارد دلار اختلاف بود چگونه آن را تصحیح کرده ایم اگر می شد به شما نشان می دادم که از این قراردادها چندین میلیارد دلار به نفع کشور کار کرده ام و این وظیفه من است و شما نیز مرا برای همین کار منصوب کرده اید.
آخوندی گفت: من قضاوت را برعهده شما می گذارم اگر مصحلت دیدید که من در خدمت شما باشم با کمال افتخار در خدمت شما هستم و اگر هم مصلحت ندیدید که من در کرسی وزارت بنشینم باز در خدمت جمهوری اسلامی هستم چرا که من در گذشته جهت پیشبرد انقلاب در جهاد سازندگی بوده ام و بار دیگر نیز به مردم کمک خواهم کرد.
لاریجانی نیز در پایان صحبت های آخوندی گفت: از مخالفین و موافقین استیضاح کمال تشکر را داریم و همچنین از نظرات عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تشکر می کنم همچنین جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دیگر نمایندگان دولت که امروز در مجلس خدمت آنها بودیم و خطاب به نمایندگان مجلس گفت امروز شما خسته شدید و موقع نماز است و با توجه به اینکه برخی دوستان امکان دارد که سفری داشته باشند بهتر است در جای خود بنشینید و رای دهید تا کارت ها میان شما توزیع شده و رای داده شود.