به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (شنبه، 18 دی ماه) پارلمان و در ادامه رسیدگی به لایحه برنامه ششم توسعه، ماده 95 این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داده و بدون رأیگیری این ماده را برای رفع برخی ایرادات به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.
در ماده 95 لایحه برنامه ششم توسعه آمده بود: دولت مکلف است به منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی مشتمل بر محورهای زیر اقدام کند به گونهای که آسیبهای اجتماعی در انتهای برنامه به 25% میزان کنونی کاهش یابد:
الف- پیشگیری
1- بسط و گسترش روحیه نشاط، شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی، تعمیق ارزشهای دینی و هنجارهای اجتماعی
2- پیشگیری اولیه از بروز آسیبهای اجتماعی از طریق: اصلاح برنامههای درسی دوره آموزش عمومی و پیشبینی آموزشهای اجتماعی و ارتقای مهارتهای زندگی
3- تهیه و تدوین پیوستهای اجتماعی در طراحی کلیه برنامههای کلان توسعهای، ملی و بومی با توجه به آثار محیطی آنها و بهمنظور کنترل آثار یادشده و پیشگیری از ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی با تصویب شورای عالی اجتماعی کشور
4- «تدوین نظام جامع رصد آسیبهای اجتماعی و معلولیتها» تا پایان سال اول برنامه و استقرار آن از ابتدای سال دوم
5- مداخله بههنگام بهمنظور پیشگیری از تشدید آسیبهای اجتماعی از طریق آموزشهای روانشناختی کاهش تقاضا در حوزه اعتیاد و فوریتهای اجتماعی
6- طراحی و اجرای برنامه های مصون ساز و پیشگیرانه در قبال آسیب های اجتماعی و کاهش مخاطرات ناشی از کاستی ها پریشانی ها جسمی، روحی و خانوادگی برای افراد در معرض خطر و ترمیم جبران خسارات وارده به افراد آسیب پذیر
ب- خدمت رسانی و بازتوانی
1- خدماترسانی بهموقع به افراد در معرض آسیبهای اجتماعی با مشارکت سازمانهای غیردولتی بازتوانی آسیبدیدگان اجتماعی و فراهم نمودن زمینه بازگشت آنها به جامعه
2- ساماندهی و توسعه مشارکتهای مردمی و خدمات داوطلبانه برای حمایت از مؤسسات خیریه و غیردولتی با رویکرد بهبود فعالیت
3- تحت پوشش قرار دادن کلیه مددجویان واجد شرایط پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و لحاظ اعتبار مورد نیاز پرداخت مستمری آنان در بودجههای سنواتی سالیانه
4- توسعه مراکز فوریتهای اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر تا پایان سال اول برنامه و در سایر شهرها به تناسب جمعیت و گستردگی آسیبهای اجتماعی
5- اعمال رویکردهای توان بخشی، مهارت افزایی، توانمندسازی، کارگستری و حمایت ها و مساعدت های اجتماع محور و مبتنی بر تحکیم نهاد خانواده و تقویت همکاری های جمعی
6- ارتقای سطح بهداشت روان، گسترش خدمات مددکاری اجتماعی، تقویت بنیان خانواده و توانمندسازی افراد و گروههای در معرض آسیب
7- طراحی و اجرای برنامه های تبلیغی و فرهنگ سازی توسط سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و برای تبیین و ترویج گفتمان خیرجمعی و تشویق همکاری های جمعی و مشارکتهای گروهی
8- بسط و توسعه نقش مردم و سازمانهای مردم نهاد در حوزه های مشارکت های گروهی و تامین مالی مبتنی بر رویکرد خیر اجتماعی و تلاش در جهت جلب مشارکت بیشتر ذینفعان در تامین منابع مورد نیاز
ج- شناسایی و بهبود نقاط آسیب خیز
1- شناسایی نقاط آسیبخیز و بحرانزای اجتماعی در بافت شهری و حاشیه شهرها و تمرکز بخشیدن حمایتهای اجتماعی، خدمات بهداشتی ـ درمانی، مددکاری، مشاوره اجتماعی و حقوقی و برنامههای اشتغال حمایتشده، با اعمال راهبرد همکاری بینبخشی و سامانه مدیریت آسیبهای اجتماعی در مناطق یادشده
2- بهبود کیفیت زندگی ساکنان سکونتگاههای غیررسمی و ترویج مهاجرت معکوس از طریق آمایش سرزمین، توزیع مناسب جمعیت و منابع و جلوگیری از بروز و تشدید آسیبهای اجتماعی در این مناطق با ایجاد شغل و سکونتگاهی مناسب در روستاها
3- تدوین برنامههای ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با رویکرد توسعه محلی (در سکونتگاههای غیررسمی) و بازنگری و اصلاح سیاستهای اجتماعی بهمنظور پیشگیری از جداییگزینی گروههای فرودست در فضاهای شهری
4- ارائه تسهیلات تشویقی به بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در برنامههای سلامت اجتماعی برای سکونتگاههای رسمی، محلهای و غیررسمی با رویکرد ترویج مسئولیت اجتماعی
5- برنامهریزی برای مدیریت و توزیع متناسب فعالیت، جمعیت و مهاجرت در کشور و ممانعت از توسعه حاشیه نشینی با رویکرد تقویت مبادی مهاجرت، به گونهای که سالانه دهدرصد نسبت به ساماندهی مناطق و کاهش جمعیت حاشیهنشینی اقدام شود.
7- سامان بخشی مناطق حاشیهنشین تعیین شده توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران از طریق تدوین و اجرای ساز و کارهای حقوقی، مالی و فرهنگی و توانمندسازی ساکنان بافتهای واقع در داخل محدودههای شهری با مشارکت آنها، در چهارچوب«سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیرمجاز» و ایجاد شهرکهای اقماری برای اسکان جمعیت مهاجر
8- وضع مقررات بازدارنده و اعمال ممنوعیت ارائه کلیه خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیرمجاز خارج از محدوده شهرها و روستاها و تخریب آنها با همکاری قوه قضائیه
9- تهیه و اجرای طرح هادی برای روستاهای واقع در حریم کلان شهرها با رویکرد کنترل محدوده روستاهای مذکور در حد رشد طبیعی آنها
10- طراحی و ایجاد کمربند سبز در اطراف مراکز جمعیتی از طریق منابع دولتی توسط شهرداریها
گسترش و ارتقاء خدمات سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و خیریهها در زمینههای توانبخشی مبتنیبر جامع، راهاندازی پایگاه خدمات اجتماعی برنامههای اجتماعمحور، خدمات مددکاری خدمات مددکاری اجتماعی روانشناختی تسهیلات مالی خرد، فوریتهای اجتماعی، برنامه رشد، تکامل و امنیت غذایی کودکان نیازمند به سکونتگاههای غیررسمی با مشارکت سازمانهای محلی و غیردولتی مردمنهاد
د- حمایت از زنان سرپرست خانوار
تهیه و اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط دولت تا پایان برنامه. معاونت امور زنان ریاست جمهوری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای ذیربط تهیه و تصویب برنامه مذکور در هیئت وزیران و نظارت بر اجرائی شدن آن را به عهده دارد.
هـ- مقابله با اعتیاد
1- ستاد مبارزه با مواد مخدر موظف است نسبت به کشف و شناسایی اموال منقول و غیرمنقول و سرمایه های قاچاقچیان و شبکه های تولید، توزیع و ترانزیت مواد مخدر، روان گردان ها و پیش سازهای مرتبط (به ویژه سرباندها و سرشبکه ها) در داخل و خارج از کشور و ضبط این اموال با همکاری دستگاههای اجرایی ذیربط اقدام نماید. وجوه حاصل از فروش این اموال در اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر و اصلاحات و الحاقات بعدی آن برای اجرای تکالیف مندرج در این قانون در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار می گیرد.
2- دستگاههای اجرائی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مکلفند در راستای اجرائی کردن سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر و سیاستهای کلان برنامه توسعه، ضمن اجرای دقیق تکالیف مندرج در سند راهبردی طرح ملی مبارزه همهجانبه با مواد مخدر، روانگردانها و پیشسازها با رویکرد اجتماعی و با محوریت پیشگیری از اعتیاد، درمان، بازتوانی و کاهش آسیب، صیانت و حمایت اجتماعی، مقابله با عرضه مواد مخدر و روانگردانها و پیشسازها و بازنگری در عناوین مجرمانه و مجازاتهای مرتبط اقدام لازم را بهعمل آورند.
3- سازمان بهزیستی مکلف است با همکاری شهرداریها نسبت به بهره برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بیخانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استانها اقدام نماید. اداره این مراکز به عهده سازمان بهزیستی کشور یا شهرداری ها با بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و بخش غیردولتی خواهد بود. نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ حکم قضائی نسبت به جمع آوری این معتادان و تحویل آنها به این مراکز اقدام نماید. ترخیص این افراد از مراکز مورد نظر با تایید سازمان بهزیستی و با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضائی خواهد بود. آئین نامه اجرایی این بند توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب و ابلاغ میگردد.
و- حمایت از بیماران روانی مزمن
تداوم اجرای طرح ساماندهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن با پوشش حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) جمعیت هدف در پایان برنامه
ز- توانبخشی سالمندان
تداوم اجرای طرح ساماندهی و توانبخشی سالمندان با پوشش حداقل بیستو پنج درصد (25%) جمعیت هدف
ح- تأمین مسکن نیازمندان
1- دولت مکلف است به منظور تامین نیاز اقشار آسیب پذیر و گروههای هدف سازمانهای حمایتی به مسکن و رفع فقر سکونتی حداکثر تا پایان سال اول اجرای برنامه نسبت به تدوین و اجرای برنامه تامین مسکن اجتماعی و حمایتی اقدام نماید.
2- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان براساس الگو، فقط برای یک بار معافند.
ط- ساماندهی کودکان خیابانی
ساماندهی وضعیت کودکان کار و خیابانی از طریق سازمان بهزیستی با همکاری سایر دستگاهها بهنحوی که جمعیت کودکان خیابانی تحت حمایت تا پایان برنامه حداقل 25 درصد افزایش یابد.