وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ تحولی اتفاق نمیافتاد اگر معلم نخواهد یا نتواند؛ شاید یکی از دلایلی که بعد از انقلاب، تغییرات برای تحول نتوانسته به اهدافش دست یابد همین باشد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی در مراسم سپاس معلم که در دبیرستان شهدای هفتم تیر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و شهید مطهری، اظهار داشت: هر زمان صحبت از عاقبت به خیری و روشنی در آینده میشود، آموزش و پرورش مورد توجه قرار میگیرد؛ اگر میخواهم به آینده مطلوب برسیم چارهای جز توجه به آموزش و پرورش نیست.
وی با بیان اینکه معلم مهمترین رکن و تأثیرگذارترین عامل برای تحول است، گفت: صاحبنظران تعلیم و تربیت و علوم اجتماعی همواره میگویند آینده را از وضعیت فعلی آموزش و پرورش میتوانیم پیش بینی کنیم.
بطحایی با بیان اینکه تحول در آموزش و پرورش به عنوان ضرورت در افق آموزش مطرح است، گفت: یکی ازضرورتها این است که آموزش و پرورش را با نیازها و شرایط جدید انطباق دهد و در این میان معلم تأثیرگذارترین عامل است.
وی ادمه داد: هیچ تحولی اتفاق نمیافتاد اگر معلم نخواهد یا نتواند؛ شاید یکی از دلایلی که بعد از انقلاب، تغییرات برای تحول نتوانسته به اهدافش دست یابد همین باشد؛ باید نقطه عطف تحول معلم باشد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین چالشهای معلم در سر کلاس، بر قراری انضباط و کنترل رفتارهای ناهنجار در کلاس است.
وی تصریح کرد: گاهی توهین به معلم و ورود ناشیانه به حریم معلم دیده میشود که ضربه هولناکی به آموزش و پرش وارد میکند.
بطحایی تأکید کرد: خط قرمز در آموزش و پرورش حفظ حریم و حرمت معلم است و اگر این حریم بشکند حرمت یک میلیون معلم و حرمت آموزش و پرورش شکسته است و مهمترین مسئولیتم صیانت از این حریم و حرمت است.
وی گفت: امروز روز سپاس معلمی نامگرفته که ایام هفته را برای تدریس باید دور از خانواده باشد؛ امروز روز سپاس معلمی نام گرفته است که در کلاس پرتراکم، نگاه پرورش به همه دانش آموزان است.