به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا فولادگر درباره تصمیم دولت برای خصوصیسازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: ما در مجلس به سه دلیل معتقدیم باید این دو تیم به بخش خصوصی واگذار شوند؛ نخست اینکه از آنجا که این تیمها در کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به صورت باشگاه حرفهای ثبت شدند و باشگاه حرفهای باید خصوصی باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دوم اینکه ماهیت استقلال و پرسپولیس، شرکت است و در اساسنامه به عنوان شرکت تجاری معرفی شدهاند و در قالب یک شرکت ثبت شده اند نه یک موسسه فرهنگی و به همین دلیل هم AFC آنها را پذیرفت.
وی درباره سومین دلیل نیز گفت: در برنامه پنجم توسعه که بعدتر هم در برنامه ششم آمده، دولت از هزینه کردن در ورزش حرفهای منع شده است.
فولادگر که با پایگاه اطلاع رسانی خانه ملت گفت وگو می کرد، درباره کمک کنونی دولت به استقلال و پرسپولیس توضیح داد: درست است که این تیمها اسپانسر دارند و از تبلیغات دور زمین و لباس و امثالهم پول دریافت میکنند و خودشان درآمد دارند، ولی دولت هم کمک میکند و اگر دخل و خرج آن برابر نشود، کسریهایشان را از دولت کمک میگیرند.
** باید فرمول واگذاری استقلال و پرسپولیس به درستی تعریف میشد
وی درباره خروج این دو تیم از جریان مزایده در اولین دوره تصمیم برای خصوصیسازی با مصوبه هیات دولت نیز گفت: دولت این دو تیم را به دلیل فرهنگی بودنشان از لیست واگذاری خارج کرد ولی مجلس در همان زمان روی این مصوبه دولت بحث داشت؛ تصمیم دولت مبنی بر تعریف استقلال و پرسپولیس به عنوان یک موسسه فرهنگی ورزشی برای خارج شدن از شمولات خصوصیسازی، اشتباه بود.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در مجلس درباره فضای کنونی و حساسیتهای موجود برای واگذاری این دو تیم اظهار داشت: دولتها مرتبا اینطور وانمود میکنند که این دو باشگاه آنقدر مهم هستند که واگذاری آنها به این سادگی شدنی نیست؛ در حالی که اینطور نیست و اگر فرمول واگذاری برای آن تعریف شود، به درستی و با کمترین پیامد منفی خصوصی خواهند شد.
** چاره آنکه استقلال و پرسپولیس در اختیار یک فرد نباشند، چیست؟
وی در ادامه به دستهبندی باشگاهها اشاره کرد و گفت: برخی باشگاهها، وابسته به شرکتها هستند مانند سپاهان، فولاد مبارکه، ذوب آهن، مس و تراکتورسازی که غیردولتی محسوب می شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اگر حسیاسیتی روی افراد است و بگویند به دلیل ملی بودن استقلال و پرسپولیس و طرفداران زیاد نمیشود آنها را به یک فرد واگذار کرد، میتوانستند مدل تعریف کنند.
وی درباره نمونه این مدل توضیح داد: مثلا سهمی به پیشکسوتان میدادند، از ظرفیت طرفداران استفاده میشد، شرکت سهام عام تشکیل میدادند و وارد بورس میکردند تا خیل عظیم طرفداران و علاقهمندان این دوباشگاه میتوانستند سهام آن را خریداری کنند تا در تمرکز یک فرد هم نباشد.
رییس کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی با ابراز رضایت از نامه وزیر ورزش برای خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس، افزود: ما موافقیم و حتی حاضریم با دولت همکاری کرده و مدل واگذاری را هم تعریف کنیم؛ مثلا شرکتی تاسیس شود که خود دولت 20 درصد سهم و یک کرسی میگرفت تا نظارتش را هم داشته باشد؛ از آن سو این سهام قابل ارائه به مردم باشد، یعنی سهامی عام شود و مردم و هواداران و پیکشسوتان سهامدار آن شوند.