سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با برپایی مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان داد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در شب بارانی تهران به میزبانی تالار وحدت رقم خورد. جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ الی ۳۰ بهمن ماه برگزار گشت و در آن گروههای موسیقی کشورمان در صحنههای تالار رودکی، تالار وحدت، فرهنگسرای نیاوران، سالن سوره، برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه روی صحنه رفتند و یک به یک با مخاطبان شان دیدار کردند.
این بار زنگهای تالار برای آغاز مراسم اختتامیه این جشنواره به صدا درآمد. مخاطبان بر صندلیهای خود جای گرفتند و پس از آیاتی از کلام الله مجید، کلیپ مخصوص سپهبد شهید قاسم سلیمانی پخش شد. پس از آن ارکستر به رهبری نصیر حیدریان اجرای خود را با سرود جمهوری اسلامی ایران در حالی که جمعیت ایستاده بودند، آغاز کرد. «سرود پیروزی» با آهنگسازی همایون رحیمیان، قطعه «۱۷۶» به یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی با آهنگسازی بهزاد عبدی و قطعه کلاسیک با آهنگسازی آنتونین دورژاک قطعات اجرایی در این بخش بود. ارکستر در انتها مورد تشویق حضار قرار گرفت.
سپس تیزر مخصوص جشنواره پخش شد. سید عباس سجادی به عنوان مجری این برنامه روی صحنه حاضر شد و به حضار خیر مقدم گفت. در ادامه آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر توضیحاتی درباره اقدامات جشنواره در خصوص سیل سیستان و بلوچستان از سوی مجری برنامه ارائه داده شد. بعد از آن گروه «گلداز» سیستان و بلوچستان روی صحنه رفتند. اجرای شاد گروه «گلداز» از سیستان و بلوچستان با دست زدن مرتب حاضران در تالار وحدت برگزار شد. گل محمد بلوچی خواننده، خداداد شکل زهی، نوازنده غیچک، رضوان بادروزه، نوازنده دهلک و نصیر احد ملازهی نوازنده تنبورک از اعضای این گروه بودند.
بعد از آن ویدیویی با محتوای گزارش شاهین فرهت، دبیر جشنواره، هیات انتخاب آثار بر پرده نقش بست.
کلیپ بخش ترانه، پخش شد. مجری روی صحنه حاضر شد و بعد از اعلام برنامه این بخش، قبل از آن که اعضای هیئت داوران را به روی صحنه دعوت کند به حسین منزوی و همچنین حسین آهی که سالها در شورای شعر و ترانه وزارت ارشاد اسلامی منشأ خیر بوده است، ادای احترام کرد. سپس، دکتر اسماعیل امینی به نمایندگی از هیات داوران، بیانیه هیات داوران را چنین قرائت کرد:
بیانیه پایانی هیات داوران نخستین جایزه ترانه فجر
ترانه سرایی در روزگار ما اهمّیّتی ویژه یافته و این جایگاه، مرهون توجّه بیش از پیش مردم خصوصاً نسلهای جوان به موسیقی و ترانه است. در نیم قرن اخیر، ترانه سرایانی بزرگ در کشور ما زیسته و اثر آفریدهاند که سرودههای ایشان، در اذهان مردم نشسته و بر زبانهایشان جاری شده است. شناخت، تحلیل و ترویج آثار برگزیدۀ این گروه، میتواند چراغ راه و الگویی برای نسلهای جدید ترانهسرایان باشد. ترانه های عامیانه در تلفیق با موسیقی و مضمون، هویّت مییابند و هنرمندانی که قادر باشند بهخوبی میان آهنگ (ملودی) و کلام (ترانه/ شعر) پیوند ایجاد کنند، آثاری فاخر و شایسته پدید میآورند که هم میتوانند سرگرمکننده و هم میتوانند آموزنده باشند. سرگرمی و آموزش، از اهداف و غایات یک ترانۀ فاخر میتوانند بود. بیشترین حجم ترانه سرایی در روزگار ما، مربوط به ترانههای عاشقانه است که در دهههای اخیر، متأثّر از بعضی پدیدههای اجتماعی، چهرهای تیره و سمتوسویی تار یافتهاند. در این گونه از ترانهسرایی، باید به سمت امیدآفرینی و ارائ هی تصویرهای روشن و زیبا از روابط عاشقانهی میان فردی و خانوادگی حرکت کرد و چنین مضامینی را توسعه داد. بعضی مضامین در ترانه سرایی تا حدودی مغفول ماندهاند. بیش از آنچه امروز رایج است، باید به سرودن و آفریدن ترانه های نوین کودکانه، اجتماعی، شغلی، وطنی، مذهبی و ... پرداخت. این موضوعات نیز مخاطبانی ارزشمند دارند که نباید نادیده گرفته شوند. زبان ترانه در عین مردمی بودن و سادگی، باید سالم باشد. استفاده از زبان شکسته در ترانهها تابع قواعد و ضوابطی است که در جای خود، تبیین شده است. حفظ سلامت زبان، با رعایت قواعد نحوی و استفاده از واژگان درست و متنوّع و نیز پرهیز از بهکاربردن غیر اصولیِ واژگان دخیل یا عبارات و کنایات مبتذل، سست و رکیک، محقّق خواهد شد. هیئت داوران نخستین دورهی جایزه ترانه فجر، ضمن تجلیل از استادان گرانقدر و پیشکسوتان عرصه ترانه سرایی، از میان انبوه آثاری که در زمان مقرّر از شورای شعر، ترانه و کلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوّز کردهاند، سه اثر را با اتّفاق آرا شایستۀ تقدیر دانست. امید است که فعّالان عرصه موسیقی و ترانه سرایی با صرف وقت و ارتقای سطح فنّی و کیفیت آثار، بر تعداد ترانههای فاخر و سالم بیفزایند و جامعهی جوان و هنردوست ایران، شاهد و مستمع ترانههایی متنوّعتر و ارزشمندتر در گونه های مختلف باشد.
اسماعیل امینی، محمدعلی بهمنی، مجید افشاری، مسلم نادعلی زاده، محمود اکرامی فر و ناصر فیض گروه اهدا کننده جوایز بودند که پس اعلام برگزیدگان توسط مجری، جوایز را در میان تشویق حاضران به آنها دادند. رو تخت تو هنوزم جنگه با موضوع جانبازان (امید صباغ نو)، تو دور میشی (حسین غیاثی)، تقویم کهنه (بنیامین دیلم کتولی) برگزیدگان بخش ترانه بودند که حسین غیاثی و بنیامین دیلم کتولی حضور نداشتند و امید صباغ نو به نمایندگی از حسین غیاثی جایزه وی را نیز دریافت کرد.
مجری برنامه قبل از اجرای گروه نواساز (کوارتت تار) از زحمات شاهین فرهت، محمد الهیاری و امین مردانه تشکر کرد و از حاضران خواست این مسئولان را تشویق کنند. در ادامه گروه موسیقی نواساز (کوارتت تار) به سرپرستی علی اصغر عربشاهی روی صحنه دعوت شدند. علی اصغر عربشاهی و مسعود آزین و آناهیتا رمضانی، تار، سهیل کاکاوند، بم تار نواختند.
پس از اتمام اجرای موسیقی بخش دستگاهی این گروه، دومین بخش گزارش تصویری امور جشنواره پخش شد. در این گزارش صحبتهای معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سید محمد مجتبی حسینی) و رئیس جشنواره (محمد اله یاری) شنیده شد. در این گزارش هر دو مسئول تاکید کردند سعی شده سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین نامهای که تدوین شده است، برگزار شود.
تصاویری از بزرگان موسیقی ایران که شامل هوشنگ ظریف، افلیا پرتو، نادر مشایخی و عاشیق حسن اسکندری بود، در کلیپ بزرگداشت، پخش شد. در طول اجرای سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، چهار ویدئو مستند از چهار هنرمند بزرگ ایران اکران شد. در آیین اختتامیه مختصری از این چهار ویدئو برای حاضران در تالار وحدت به نمایش درآمد تا از این هنرمندان تجلیل شود. بعد از آن مجری از وزیر ارشاد اسلامی، محمد اله یاری و شاهین فرهت برای اهدا هدایا دعوت کرد. در این بخش از استاد هوشنگ ظریف، استاد افلیا پرتو، استاد حسن اسکندری و استاد نادر مشایخی تقدیر به عمل آمد.
مجری از پروین صالح همسر استاد هوشنگ ظریف درخواست کرد که به صحنه بیاید، اما به دلیل اینکه او نتوانسته بود در مراسم حاضر شود، از خدیر رفعتی خواست تا به نیابت از پروین صالح تندیس هوشنگ ظریف را دریافت کند. هنرمند بعدی افلیا پرتو بود که به همراه همسرش روی صحنه رفت و تجلیل شد. عاشیق حسن اسکندری هنرمندی بعدی بود که با لباس آذری به صحنه رفت و تجلیل شد. آخرین هنرمندی که مورد تقدیر قرار گرفت، نادر مشایخی بود که در بخش بزرگداشت هنرمندان به همراه حمید قبادی روی صحنه رفت.
سید عباس صالحی، وزیر ارشاد اسلامی روی صحنه دعوت شد و چنین سخنرانی خود را آغاز کرد: من قصد سخنرانی ندارم و فقط چند کلمهای صحبت میکنم. موسیقی در همه جوامع انسانی دارای جایگاه خاصی است و به عنوان سند هویت ملتها، نقشهای بسیاری از جمله لذت متای انسان و نقشی در زبان ارتباطی کلامی ملتها دارد. اما نقش موسیقی برای ما ایرانیان علاوه بر نقشهایی که برای ملتها دارد، نقشهای دیگری نیز دارد. از یکسو ایران عزیز به رنگین کمان اقوام شناخته میشود. بخش قابل توجهی از این خط و رنگین کمان آوایی ایران با زبان موسیقی همراه است، یعنی هم زبان ارتباط و هم زبان تنوع ملت ایران است و ما با این نگاه موسیقی را در تاریخ چند هزار ساله خودمان میشناسیم.
او در ادامه صحبتهای خود افزود: موسیقی در تاریخ ملت ما، حافظه ادبیات بزرگ ایران بوده است. بخش قابل توجهی که در ذهن و روان ما از ادبیات فاخر ایران باقی میماند، در فضای موسیقی شکل گرفته است. ما با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمره مان را میگذرانیم. آمارهای جاری نشان میدهد موسیقی در زندگیها نقش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق آخرین آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۸، ۹۲% مردم ایران موسیقی گوش میدهند. همچنین میانگین مصرف روزانه مردم ایران در سن ۱۵ تا ۲۲ سال، ۹۲% است. مردم ایران روزانه یک ساعت و دوازده دقیقه و در سن ۱۵ تا ۲۹ سال دو ساعت به موسیقی گوش میدهند. در واقع زندگی ما به گونهای با موسیقی عجین شده است و این گونه نیست که مصرف موسیقی شامل حال طبقه خاصی باشد. موسیقی دارد در تار و پود وجود ما راه پیدا میکند و هر روز بیشتر از گذشته بر اهمیت آن افزوده میشود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دیگر مصرف موسیقی حاشیه نیست و همین موارد موجب میشود به رویدادهایی که به موسیقی تعلق دارد بیش از گذشته توجه بیشتر نشان دهیم. جشنواره فجر فرصتی است که هر سال بهتر از سال قبل به آن بپردازیم. من از دست اندرکاران جشنواره سپاسگزارم، زیرا جشنواره امسال با نوآوریهایی همراه بوده است. اما ما با راهی که رفته ایم و راهی که باید برویم، فاصله بسیاری داریم. به همت شما اساتید و جوانان این مرز و بوم، این راه را طی خواهیم کرد.
مجری برنامه بخش موسیقی و رسانه را اعلام کرد، سپس کلیپ مختص به آن پخش شد. سجادی از مسعود کوثری در خواست کرد به روی صحنه بیاید و بیانیه هیات داوران بخش موسیقی و رسانه که متشکل از مسعود کوثری، علیاکبر قاضیزاده، فریدون صدیقی، امیرعباس ستایشگر، علیرضا میرعلینقی بوده است، را قرائت کند.
کوارتت زهی «خلیج فارس» به سرپرستی امین غفاری، روی صحنه آمدند. امین غفاری، ویولن اول، فرشاد شیرانی، ویولن دوم، مهدی منادی، ویولا و کوروش کشاورز، ویولنسل نواختند و هماهنگ با یکدیگر قطعات این گروه را به اجرا درآوردند.
اجرای موسیقی بخش کلاسیک و کوارتت زهی خلیج فارس این آیین اختتامیه را به پایان برد.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله یاری مدیر کل دفتر موسیقی، هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، همایون امیرزاده رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید قبادی مشاور اجرایی معاونت هنری، امین مؤیدی مشاور برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری، علی ثابتنیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، حسن ناهید، رازمیک اوحانیان، محمد سریر، محمدعلی بهمنی، فرزام شکاری، محمد جلیل عندلیبی، حسن ریاحی، صدیق تعریف، داود گنجهای، اسماعیل کوثری، علیرضا میرعلی نقی، امیر عباس ستایشگر، قاسم افشار، هادی آذر، محمد طباطبایی و … از جمله مهمانان و مسئولان حاضر در مراسم جشنواره بودند.