معاون حمل ونقل و ترافیک تهران با اشاره به رایزنی شهرداری تهران با دولت به خرید اتوبوس از موافقت دولت جهت تامین و خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بنا به اعلام روابط عمومی معاونت حمل ونقل و ترافیک؛ «سید مناف هاشمی» روز گذشته در بازدید از کارخانه واگن سازی تهران و خط تولید اولین رام قطار متروی ملی که با حضور «پیروز حناچی» شهردار تهران، «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و «حمیدرضا طیبی» رئیس جهاد دانشگاهی تهران برگزار شد گفت: برابر رایزنیهای صورت گرفته به منظور تامین مالی قرارداد ساخت ۲۱۰ واگن به نتایجی رسیده ایم و امیدواریم این ظرفیت به زودی فعال شود.
وی با اشاره به اینکه تهران به بیش از ۴ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد گفت: در زمینه ساخت اتوبوس هم طی مکاتباتی که شهردار تهران با دولت داشت، دولت تاکنون با خرید سه هزار دستگاه اتوبوس موافقت کرده است و آنجا هم به دنبال راههایی برای تامین مالی این خرید هستیم.
به گفتهی هاشمی در ایران حدود یازده کارخانه تولید اتوبوس وجود دارد که در این سالها همه تعطیل شده اند به نظر من نیاز داخل به اتوبوس فرصتی است که میتوان با آن تمامی کارخانهها را فعال کرد.
برای ساخت ۲ هزار واگن در کارخانه واگن سازی برنامه ریزی شود
در این بازدید همچنین علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با بیان اینکه فعالیتی که در این کارخانه شده است بسیار مهم و با ارزش استتصریح کرد: یکی از ابعاد جهش تولید «تولید در عمق» است در حالی که اگر به اقتصاد ایران نگاه کنیم میبینیم که این اتفاق کمتر افتاده است و اقتصاد ایران بیشتر شاخ و برگ دارد و میوه چینی میکند و ریشهها در داخل نیست.
وی با اشاره به اینکه کارخانهی واگن سازی تهران فعالیتی ریشهای و اصولی داشته است گفت: این کارخانه ظرفیت تولید ۲ هزار واگن را داشته از اینرو معتقدم باید برای ساخت دو هزار واگن در این کارخانه برنامه ریزی کرد.
عضو تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد داد: مسئولان ذیربط جلسهای را برای بررسی روند اجرای کار و همچنین راههای تامین مالی این کار بگذارند.
آقا محمدی با انتقاد از تعلل چین برای عقد قرارداد ساخت واگن گفت: اگر چین خبر دار شود این اتفاق در ایران در حال وقوع است آنها هم به سرعت پای کار خواهند آمد.
همچنین حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم گفت: یکی از مزیتهای مهم در کشور ما تولید بر حسب سفارش است و در زمینه تولید واگن مترو هم همین اتفاق افتاده است.
او ادامه داد: معتقدم در دانشگاههای ما نیروی انسانی خوبی تربیت میشود، اما به آنها اعتماد نمیکنیم که بتوانند خود را اثبات کند.
رییس جهاد دانشگاهی افزود: در دهه هفتاد برای تولید واگن مترو مذاکراتی با شرکتی شده بود که ضمن خرید واگن، انتقال تکنولوژی هم صورت پذیرد، اما آن روند متوقف شد. من معتقدم برای ساخت واگن باید گروهی دور هم جمع شوند هیچ بخشی فکر نکند که میتواند به تنهایی این کار را انجام دهد. جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد در این پروژه فعال شود همچنان که تا کنون فعال بوده و بخشهای هایتک این واگنها را نیز توانسته است تولید کند.