الهیان گفت: "امروز بخشی از توانمندیهای شرکت هلیکوپتری ایران دیده شد که به کمک متخصصین داخلی و با مدیریت دلسوز و جهادی کاپیتان قیاسی بر مشکلات تحریم فائق آمدند و تولیداتی داشتند".
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکتر زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح روز پنجشنبه ششم شهریور بازدید دو ساعتهای از شرکت هلیکوپتری ایران داشت. در این بازدید ایشان ضمن آگاهی از توانمندیها و ظرفیتهای این شرکت خصوصی آن را بخشی از دستاوردهای کلان نظام در گام اول انقلاب نامید که امروزه با نیروی جوان متخصص و با روحیه جهادی در عرصههای مختلف کشور در حال انجام فعالیت است. دکتر الهیان با اشاره به بیانیه گام دوم این دستاوردها را نویدی برای یک گام دوم با قوت و اقتدار دانست و دلیل نگاه همیشه امیدوارانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به آینده را همین گنجینهِی عظیم نیروی مستعد جوان و متخصص که افق خوبی را برای کشور ترسیم میکنند، معرفی کرد.
همچنین او امید و روحیه جهادی را عامل گذر از مشکلات موجود و پیش رو دانست و گفت: "الحمدلله امید و روحیه جهادی در شرکت هلیکوپتری ایران به وضوح دیده میشود و مجلس هم ان شاء الله به وظیفه خود عمل میکند و خلاءهای قانونی و نظارتی را برای تسهیل خدمات شما برطرف میکند".
دکتر الهیان گفت: "امروز بخشی از توانمندیهای شرکت هلیکوپتری ایران دیده شد که به کمک متخصصین داخلی و با مدیریت دلسوز و جهادی کاپیتان قیاسی بر مشکلات تحریم فائق آمدند و تولیداتی داشتند".
او دستاوردهای شرکت را خیلی جدی خواند و در ادامه گفت: "تنها در بحث اورژانس هوایی خدمات شایسته و آمار خوبی در انتقال بیماران و مجروحین حوادث داشته اند که نشانه تعامل خوب این شرکت با سازمان اورژانس هوایی کشور است. نماینده مجلس با توجه به شرایط کشور که دائم در معرض حوادث انسان ساز و طبیعی است، حفظ و تقویت این ظرفیتها را ضروری دانست.
دکتر الهیان طبق گزارشی از وزارت اقتصاد که با شاخصهای معتبر استان تهران را از محرومترین نقاط کشور معرفی کرده بود، تقویت تهران را در زمینههای مختلف لازم و اورژانس هوایی را برای تهران ضروری دانست. او عنوان کرد تلاش و پیگیری خود را برای ایجاد پایگاه اورژانس هوایی در تهران را خواهد داشت.
در ابتدای این بازدید مدیر عامل شرکت هلیکوپتری ایران؛ کاپتیان قیاسی در محل آشیانه تعمیرات بالگردی گزارشاتی در موضوعات خدمات گوناگون شرکت، اثرات تحریم، تلاشهای تعمیراتی و نگهداری ناوگانی و ابداعات شرکت ارائه داد.
کاپتیان قیاسی گفت: "این شرکت فرمان جوان گرایی حضرت آقا را لبیک گفته است و در عین حفظ بزرگان با تجربه در حال حاضر سنین مدیریتی شرکت ۳۷ و ۳۸ سال میباشد".
فواید خدمت رسانیها و ابداعات این شرکت
خدمات این شرکت در زمینههای مختلفی اعم از اورژانس هوایی، صنایع نفت و گاز، زمین شناسی، لرزه نگاری، اکتشاف معادن، اطفاء حریق و سم پاشی هوایی میباشد. در یک سال گذشته بخش با اهمیت فعالیت این شرکت مربوط به پروازهای اورژانس بوده که سعی شده به نحو احسن انجام شود و به گفته مدیر عامل الحمدلله همکاران خیلی موفق بوده اند و پروازهای ایمن و مثمر ثمری داشته اند. در زمینه خدمات زمین شناسی و لرزه نگاری که در دنیا به صورت محدود در ۴ کشور آمریکا، کانادا، استرالیا و ایران توسط شرکتهای هلیکوپتری ارائه میشود، این شرکت دو فروند بالگرد لاما برای این خدمات در چرخه پرواز دارد که سازمان زمین شناسی میتواند از آن بهرهمند شوند. این شرکت در زمینه اطفاء حریق ۶۰ الی ۷۰ ساعت برای حریقهای استان خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس خدمات داشته است.
کاپیتان قیاسی در ادامه درباره اثرات تحریم بر شرکت گفت کنگره آمریکا با بیش از ۲۰ دستورالعمل تحریمی علیه صنعت هوانوردی بیشترین تحریمها را در این صنعت داشته است. او گفت اگر تحریمها را در دو قسمت تامین و تعمیر قطعات در نظر بگیریم در شرایط تحریمی اخیر در هر دو قسمت ما با سختی مواجه شدیم، ولی به اتکاء نیروهای جوان که بالاترین سطح بین المللی تخصص تعمیرات را دارند، الان در تعمیرات خود کفا هستیم. توان تعمیرات بالگردی را در ایران فقط این شرکت و شرکت پنها دارند.
از دیگر خدمات شایسته تعمیراتی این شرکت، اورهال موتور بالگردهای اورژانس بود که اگر تحریمها نبود این شرکت میتوانست خدماتی در اورهال موتورها به همسایگان کشور ارائه کند. بخاطر تحریمهای فرانسه بالگردهای اورژانس در انبار بوده و تعدادی هم عمرشان در حال اتمام است. پرسنل فنی شرکت با سازمان هواپیمایی کشور بحثهای علمی اش را انجام دادند و قرار گذاشتند با حضور ناظر در مرحله اول یک موتور اورهال شود بعد روی زمین تست شود و نهایتا مجوز اورهال موتور را بدهند. الان حدود ۱۰ روز است شرکت هلیکوپتری ایران مجوز اورهال موتورهای بالگردی را از سازمان هواپیمایی کشور گرفته است. هر موتور تعمیری زمان مشخصی عمر میگیرد و هر ساعتی ۵/۳۷ دلار ارزش دارد که برای آن مبلغی معادل یک میلیون و صد و بیست و پنج میلیون دلار صرفه اقتصادی ایجاد میکند.
شرکت هلیکوپتری ایران دارای بالگرد رابینسون میباشد که بسیار صرفه اقتصادی شان خوب و در کشور تنها در این شرکت وجود دارد. تعدادی از این بالگرد با توان مهندسی شرکت فعال نگه داشته شده و یک فروند منتظر تامین قطعه میباشد.
این شرکت ابداعاتی هم در راستای خدمات خود داشته است. سبد اطفاء حریق یکی از آنهاست که در مرکز کردان توسط مهندسان شرکت به کمتر از ۱/۰ قیمت خارجی با کاربردی بسیار بیشتر از نمونه خارجی ساخته شد. این نمونه ابداعی برای حریقهای شهر تهران میتواند بسیار مفید باشد به دلیل اینکه در تهران بخاطر تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی که اطراف حریق وجود دارد نیاز است پخش آب به صورت متمرکز باشد که این قابلیت در سبد ابداعی هست. از ابداعات دیگر این شرکت طراحی و ساخت سم پاشهای هوایی برای بالگردها بوده است تا در بعضی ارتفاعات و شیارهای که هواپیما نمیتواند سم پاشی کند با بالگرد این کار را انجام دهند. نمونه دیگر از ابداعات این شرکت بومی سازی دستگاههای اسکای ترکس هست. این دستگاهی است که روی وسیله پرنده نصب میشود و سمت، سرعت و ارتفاع را به مرکز ارسال میکند. در گذشته این دستگاه توسط کاناداییها برای این شرکت تامین میشد که به راحتی به اطلاعات پروازی دسترسی داشتند و میتوانستند رصد کنند. این دستگاه که با هزینه دو میلیون و پانصد هزار تومان ساخته شد از نمونه خارجی خود که هزینه ماهیانه آن ده هزار یورو بود بهتر کار میکند. شرکت هلیکوپتری ایران قرار است این دستگاه را برای سایر شرکتها هم تامین کند.
در این بازدید دکتر سرور رییس اورژانس هوایی کشور هم حضور داشت و در صحبتهای خود بر اساس آمارهایی خدمات بالگردی و اورژانس هوایی را ابزار موثری برای به موقع رسیدن فوریتهای پزشکی و به موقع رساندن افراد به مراکز تخصصی معرفی کرد. او گفت متاسفانه کشور در خدمات بالگرد غیر نظامی خیلی فقیر هست، ولی در این شرایط شرکت هلیکوپتری ایران همکاری بسیار تنگاتنگ و بسیار پرثمری با اورژانس داشته است. این درحالی است که ما چالشهایی در پرداخت معوقات و بدهی هایمان به این شرکت داریم، ولی باز هم همکاری دوستانه و خوبی دارند تا ملخ این بالگردها بچرخد و مردم از اقسار نقاط کشور به مراکز درمانی برسند.
دکتر سرور در ادامه گفت از شروع طرح تحول سلامت ۲۲ هزار ماموریت هوایی و ۳۲ هزار نجات بیمار و مجروح بدحال داشته ایم که نشانهی همکاری خوب این شرکت با اورژانس بوده، در حالی که خدمات اورژانس هوایی گران قیمت هست و نیاز واقعی کشور سالانه ۳۲ هزار ماموریت هوایی است و این گریزی ندارد مگر اینکه قانون گذاران محترم اعتباراتی را در این مسیر قرار دهند تا شرکتهای هلیکوپتری بتوانند در حوزه غیرنظامی قدرت و توانمندی خود را ارتقا دهند و وزارت بهداشت و مردم هم از خدمات آنها بهره ببرند.
او در بیان اثرگذاری مفید شرکت هلیکوپتری ایران گفت: از زمانی که در الیگودرز بالگرد این شرکت مستقر شده به گزارش دانشگاه علوم پزشکی لرستان مرگ مادران باردار در ۳ سال اخیر به صفر رسیده است. مادرانی که با اولین برفهای زمستانی راههای مواصلاتی شان به مراکز بسته میشود و نگاه شان به بالگردهای امدادی است. همچنین در کهگیلویه و بویراحمد دو بالگرد این شرکت در یاسوج و گچساران مستقر شدند و به افرادی که با خطر مواجه میشوند در نقاط دور افتاده و صعب العبور کمک رسانی میکنند.
در گزارش دکتر سرور بیان شد باید سرمایه گزاریها در خصوص اورژانس هوایی به سمت بخش غیرنظامی برود تا خدمت رسانی بهتر شود. از ۴۵ پایگاه اورژانس هوایی که در سراسر کشور ایجاد شده است ۲۰ فروند از حوزه غیرنظامی کمک گرفته شده و بقیه خدمات از نیروهای نظامی گرفته میشود.
او ضمن قدردانی و تشکر از ستاد کل نیروهای مسلح، هوانیروز و هواناجا بابت این همکاری بیان کرد: خدمات اورژانس هوایی در حوزه غیرنظامی میتواند روز به روز کیفیتر شود، چون بالگردهای نظامی برای این کار طراحی نشده اند و ما هم نمیتوانیم تغییر چندانی در موقع استفاده در آنها ایجاد کنیم و همچنین بالگردهای نظامی گاها بابت ماموریتهای خودشان نمیتوانند به موقع در اختیار ما قرار گیرند.
دکتر سرور گفت: در تمام وقایع و حوادث زمان طلایی که حداکثر یک ساعت میباشد بسیار اهمیت دارد که باید بیمار به مراکز تخصصی برسد. پس در حل مشکلات فوریتهای پزشکی بحث اورژانس هوایی و خدمات بالگردی بسیار مهم است و پاشنه آشیل نظام سلامت میباشد.
وی افزود: طبق آمارها ایران به عنوان نوزدهمین کشور پهناور جهان مشکلات بسیاری در خدمات فوریتهای پزشکی دارد. در حوزه حوادث ترافیکی جزء ۵ کشور اول دنیا هستیم و سالانه ۱۷ هزار کشته و ۶۲۰ هزار مجروح جادهای داریم و ۶ درصد از درآمد ناخالص ملی در این حوزه از بین میرود. دهمین کشور دنیا در حوادث غیر مترقبه و ششمین آن در آسیا هستیم. مطالعاتی در دانشگاه مشهد توسط دکتر آیتی مدیر گروه اقتصاد سلامت انجام شده که ثابت کرده هر ایرانی که در حوادث ترافیکی از بین میرود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان فقط عوارض و خسارت مستقیمی هست که به اقتصاد کشور وارد میشود.
در انتهای بازدید نشست خبری با حضور نماینده مجلس دکتر الهیان و مدیر عامل شرکت هلیکوپتری ایران کاپیتان قیاسی برگزار شد که مشروح آن در ادامه آمده است.
ابتدا سوالاتی از نماینده محترم مجلس دکتر زهره الهیان داشته باشیم، دکتر الهیان طی بازدید امروز خود، شرکت هلیکوپتری ایران را چگونه ارزیابی کردید؟ به دعوت کاپیتان قیاسی در مجموعه حضور پیدا کردیم و توانمندیها و ظرفیتهای موجود را مشاهده شد که جای تبریک دارد به پرسنل و مدیریت محترم که با وجود تحریمها و به ویژه تحریم صنعت هوانوردی اینگونه ظرفیتها و توانمندیها را تجمیع کردهاند و مسیر خدمترسانی تعطیل نشده است. آنچه دیدیم حاصل تلاش شبانهروزی پرسنل و به ویژه کاپیتان قیاسی با امکانات داخلی و بدون نگاه به خارج است و این اراده را داشتهاند که تحریمها را رفع کنند و با نیروهای متخصص و با دانش خوب در زمینه تعمیر بالگردهای بلا استفاده قدمهای بزرگی را برداشتهاند. در گزارشات، خدمت رسانی در عرصههای متنوعی از جمله اورژانس هوایی، اطفاء حریق، نقشه برداری، سمپاشی هوایی و ... شنیده و دیده شد. کشوری هستیم که دائم در معرض حوادث و بلایا قرار داریم و باید آمادگی لازم را داشته باشیم و این شرکت آمادگی و ظرفیت لازم را دارد. ما در مجلس و از طریق کمیسیون امنیت ملی باید این ظرفیتها را حمایت و تقویت کنیم تا نیازی به خارج نداشته و توان داخلی را به کار گیریم. از دوستان خواستیم تعاملات شان را با سایر دستگاههای مربوطه مخصوصا وزارت دفاع گسترش دهند و ظرفیت خود را به سایرین بشناسانند.
دکتر با توجه به تجارب ناموفق خصوصی سازیهای اخیر، مجلس برای بالفعل کردن پتانسیلهای موجود در شرکتهای خصوصی که ظرفیتهای بالایی دارند چه برنامهای دارد؟ متاسفانه تجربیات تلخی در خصوصی سازیهای چند سال گذشته داشته ایم که موجب تعطیلیها و سختی معیشت کارکنان و کارگران شده است. متاسفانه انتخابها بر اساس شایسته سالاری و لیاقت و توان مدیریت افراد صورت نگرفته و مدیرانی با تفکر جهادی و انقلابی بر سر مجموعهها قرار نگرفتند و این انتخابهای نادرست، رانتها و مافیای موجود باعث شده که ظرفیتهای ملی به دست ناشایستگان بیفتد. ولی شرکت هلیکوپتری ایران یک مورد موفق خصوصیسازی بوده است که به واسطه مدیریت لایق و شایسته کاپیتان قیاسی این ظرفیت به خوبی احیا شده و رو به گسترش است و برای سایر موارد خصوصی سازی الگوی خوبی میباشد.
مجلس در مقام قانونگذاری و نظارت بر اجرای قوانین چه کمکی میتواند برای استفاده بهتر از ظرفیت این شرکت در سطح کشور و یا حتی خارج از کشور داشته باشد؟ در بحث اورژانس هوایی کشور، در صدد تقویت آن هستیم و سعی میکنیم ظرفیت این شرکت به سایر دستگاهها برای استفاده هرچه بهتر معرفی کنیم. در صورت مشکلات موردی هم میتوانیم پیگیریهای لازم را جهت رفع مشکلات داشته باشیم.
در مقام نظارت بر اجراییات دولت چه اقدامات لازمی را جهت کمک به شرکتهای خصوصی و از جمله شرکت هلیکوپتری ایران میتوانید انجام دهید؟ وقتی دستگاهی شامل خصوصیسازی میشود نباید به این معنا باشد که دولت و مجلس به طور کل آن را رها کنند. در درجه اول دولت باید رصد و نظارت بر پیشرفت مجموعهها داشته باشد و بعد مجلس در صورت مشکل و معضل باید از وزیران توضیح بخواهد. البته در این فعالیتها مجلس باید حمایتهایی را به عنوان حمایت از تولید داشته باشد. در زمینه تخلفاتی که در تغییر کاربری شرکتهای خصوصی به خاطر ورشکستگی ایجاد میشود قوه قضاییه هم باید ورود کنند.
در ادامه در خدمت کاپیتان قیاسی هستیم مدیر عامل محترم شرکت هلیکوپتری ایران، کاپیتان ظرفیت موجود در شرکت شما با توجه به نیازها و تقاضاهایی که در این زمینه برای کشور هست را چطور میبینید؟ در بحث اورژانس هوایی هنوز جای خالی زیاد است و باید کمک شود، ولی ما تمام توان مان را به کار بردیم و با اولویت بحث اورژانس هوایی هلیکوپترهای در چرخهمان همه فعال هستند. در بحث زمین شناسی جای کار بیشتری است، ولی ما دو فروند داریم که همان هم فعال است. در بحث آموزش هم در کشور جای کار بیشتری هست ما تنها مرکزی هستیم که آموزش خلبانی بالگردی داردای کاش مراکز دیگر هم بودند که رقابتی انجام میشد و سطح خدمات در رقابت بالاتر میرفت. در زمینه نفت و گاز شرکتهای دیگری هم منشأ خدمات هستند و ما هم در حال سعی خود هستیم. تقاضاها در زمینههای مختلف خیلی بیشتر از تعداد وسایل پرنده ماست شرکت ما و دیگر شرکتها اگر تعداد پرنده را افزایش دهند جای کار بسیار است.
کاپیتان علاوه بر خدمات داخلی چه خدمات خارجی داشتهاید یا خواهید داشت؟ توانمندی خدمات خارجی هست همچنان که در گذشته نه چندان دور این شرکت به کشورهای حوزه خلیج فارس خدمات سکوی نفتی میداده است. ولی در حال حاضر به خاطر تحریمها آنها از خدمات ما محروم ماندند. در بحث تعمیرات ما مجوزهای بین المللی داریم که در کشورهای همسایه وجود ندارد، ولی باز به خاطر تحریمها آنها از خدمات ما محروم ماندند و برای آنها با قیمت سنگینتر تمام میشود و مجبورند موتورهای خود را به اروپا برای تعمیر ارسال کنند.
از ظرفیت دانشگاهها و رشتههای مرتبط بخصوص هواوفضا و همچنین شرکتهای دانش بنیان در زمینه خدمات تان چقدر استفاده کردهاید یا برنامهای برای آینده در این زمینه دارید؟ ما پیرو فرمایش حضرت آقا جوانگرایی را در این شرکت انجام دادیم و تمام متخصصان فنی ما هم گواهینامههای بین المللی و هم مدارک دانشگاهی مرتبط دارند. در بحث ساخت قطعات که شرکتهای دانشبنیان فعالیت دارند تا مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشور نداشته باشند نمیتوانیم از محصولات شان استفاده کنیم، ولی از دانششان استفاده میکنیم.
در کلیه خدماتی که ارائه میکنید موانع و معضلات قانونی هم وجود دارد که شما از نمایندگان مجلس انتظار بررسی آن را داشته باشید؟ در صنعت هوانوردی قوانین جامع و کاملی وجود دارد و سازمان هواپیمایی کشور متصدی این امور است. اما هر جایی که ما با مشکل مواجه شویم ابتدا با آن سازمان هماهنگ میکنیم و آن سازمان هم متخصصان لازم در این زمینه را برای پیگیری دارد. مواقعی هم که مشکلی به وجود آید با مسئولیت خودشان مسائل را حل میکنند و در مواقعی هم که حل نمیشود آن سازمان است که مراجعه به مجلس میکند و تعامل خواهد داشت.
در ماجرای حریقهای اخیر در جنگلهای کشور چقدر از ظرفیتهای این شرکت استفاده شد؟ ما در بحثهای حریق در راستای بازدیدی که سال گذشته وزیر کشور از این شرکت داشتند به ما مسئولیت دادند که سبدهای اطفاء حریق هوایی را تهیه کنیم و این کار انجام شد. در همین مرکز دوستان آزمایشات لازم را انجام دادند و در حریقهای استانهای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس فعالیتهایی در حدود ۶۰ الی ۷۰ ساعت داشتیم.
رقابتهای موجود میان شرکت شما و شرکتهای خصوصی دیگری که در زمینه خدمات بالگردی فعالیت دارند چگونه است؟ مزیت رقابتی شرکت شما نسبت به بقیه رقبا چیست؟ شرکت ما به عنوان قدیمیترین شرکت هلیکوپتری و با بیشترین تعداد ناوگان بالگردی در سطح کشور بیشترین خدمات را به کشور ارائه میدهد. در بحث اورژانس تعداد بالگردی که ما درگیر فعالیت کردیم از شرکت بعدی ما ۲ برابر بیشتر است. در زمینههای دیگر هم آنقدر کار هست که رقابت آنچنانی صورت نمیگیرد. مزیت رقابتی ما قدمت و ریشه ایست که از قدمت ما ناشی شده میباشد و همچنین نیروهای توانمند، معتقد و جوان، متخصصان فنی و خلبانانی که بی نظیرند. اکثر پرسنل شرکتهای دیگر در گذشته نه چندان دور پرسنل این شرکت بوده اند.
در حال حاضر چند پایگاه در سطح کشور دارید و از این تعداد چند پایگاه فعال هست؟ تمام پایگاههای ما فعال هستند. ۱۲ الی ۱۴ پایگاه در سیستم اورژانسی کشور داریم، پایگاه دریایی، زمین شناسی، نقشه برداری، هر پایگاهی که داریم فعال است مگر این که بالگرد آن با مشکل مواجه شده بتشد که با انتقال به مرکز شیراز یا تهران تعمیرات آن انجام میشود.