وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستانها و مراکز کاردانش اختصاص دادیم تا کیفیت آموزش ارتقاء یابد گفت: در طول این دولت ۳۰۰ پژوهشسرا به ۶۶۵ پژوهشسرا افزایش یافت که نشان میدهد رویکرد ما پژوهش محوری است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن حاجی میرزایی در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر که از شبکه شاد پخش شد با بیان اینکه به گمان من هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که یک بار به چشم انداز سند تحول از مدرسه مورد نظر سند، معلم مورد نظر سند و دانش آموز مورد نظر سند رونمایی کنیم.
وی افزود: گامهای تحول در آموزش و پرورش از سالهای گذشته آغاز شده و به شدت شتاب میگیرد. یک رویکرد این است که انسان را مخزنی تصور کنیم که دانش را در وجود وی انباشته کنیم. در این رویکرد نقش دانش آموز به یک نقش پذیرنده و منفعل و نقش معلم به یک نقش سودهنده، انتقال دهنده، دانای کل و مدرسه به یک کانون بی روح و خسته کننده تبدیل میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در یک رویکرد دیگر دانش آموز را یک مخزن نمیبیند بلکه انسان را عالیترین موجود هستی با بالاترین قدرت پذیرش و پرورش، بالاترین سطح توانایی برای پردازش مفاهیم، اندیشیدین به موضوعات، نگاه خلاقانه به پیرامون میداند اظهار کرد: دانش آموزدریافت کننده صرف نیست. بلکه میتواند پردازش موثری روی دادهها داشته باشد، از توانایی هایش برای مواجهه موثر با حیات اجتماعی بهره مند میشود و توانایی پیوند و برقراری ارتباط با دیگران را کسب میکند.
حاجی میرزایی ادامه داد: نقش معلم نیز در این رویکرد متعالی است و توانمندسازی دانش آموزان برای ارتباط و پیوند با مفاهیم را انجام میدهد. معلم مورد نظر سندتحول، معلم تراز جمهوری اسلامی معلمی است که در پیوستگی و تعامل با دانش آموزان روح آنها را جلاء میدهد و به آنها قدرت تصمیم گیری و انتخاب میدهد. ابزار اندیشیدن را در اختیارشان قرار میدهد و راه را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه معلمی یکی از غنی ترین، پیچیدهترین و با عظمتترین مشاغل هستی است عنوان کرد: محصول تلاش این معلم، دانش آموز پرسشگر و خلاق است. معلمانی که این ظرفیتها را دارند ممتازتر هستند و باید تکریم شوند. یک علت تقدیر از معلمان پژوهنده برتر هم همین است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: برنامه درسی ما باید در خلق موقعیتهای یادگیری به گونهای عمل کند که چنین رویه و پیوندهایی را برقرار و تقویت کند. دانشگاههای شهید رجایی و فرهنگیان باید معلمانی را تربیت کنند که چنین ظرفیتهایی را دارا هستند. امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستانها و مراکز کاردانش اختصاص دادیم. در طول این دولت ۳۰۰ پژوهشسرا به ۶۶۵ پژوهشسرا افزایش یافت و نشان میدهد رویکرد ما پژوهش محوری است.
حاجی میرزایی افزود: آرزو میکنم روزی همه مدارس ما یک پژوهشسرا باشند. برای پیدا کردن پاسخ ابهامات و مسائل نیازمند پژوهشها هستیم. شتاب مستمر تکنولوژیک حرکت جهان، ما را نیازمند پژوهش میکند. با پدیده غیرمنتظرهای مثل کرونا مواجه شدیم که همه جامعه بشری را در برگرفته است، آنهایی که این ظرفیت را دارند از کوران همین مشکل هم راحتتر و سریعتر بیرون میآیند.