به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید آرش حسینی میلانی در ارتباط تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» اظهار کرد: قانون هوای پاک ماموریتهایی را برای شهرداری مشخص کرده است که عمدتا از طریق وزارت کشور پیگیری میشوند.
وی به موضوع تعویض کاتالیست تاکسیهای شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری بودجهای را برای تعویض کاتالیست تاکسیهای آلوده کنند در نظر میگیرد که در سالهای گذشته تلاش کرده است در چارچوب بودجهای که شورای شهر تصویب کرده است این مسئولیت را پیگیری کند، اما اخیرا با افزایش نرخ ارز روند اجرای برنامه کند شده است.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به لزوم نوسازی اتوبوسهای فرسوده برای کاهش آلودگی هوا، بیان کرد: شهرداری بودجه محدودی برای نوسازی اتوبوسهای فرسوده دارد، درواقع اعتباری که قرار بود توسط دولت پرداخت شود تامین نشده است.
به گفته میلانی در ۱۰ سال گذشته دولتها سهم خود را در نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهر تهران پرداخت نکرده اند و شهرداری با تامین منابع محدودی موفق شده است ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس را وارد سیستم حمل و نقل کند، این در حالی است که شهر تهران بیش از ۳ هزار اتوبوس فرسوده و نزدیک به ۳ هزار دستگاه، کسری دارد.
وی در پاسخ به سوال مجری رادیو گفتگو مبنی براین که آیا مبلغی که قرار بود از محل فروش نفت به توسعه ناوگان حمل و نقل اختصاص یابد، محقق شده است، گفت: از سال گذشته نشستهای متعددی با مسئولان بانک مرکزی، وزارت نفت و صنایع داشته ایم، اما همواره مشکل انتقال ارز به دلیل تحریمها مطرح بوده است.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران افزود: حتی خود شهرداری برای رایزنی وارد شد و با چین مذاکراتی را انجام داد، اما دشواری و پیچیدگیهای خاصی وجود دارد که سرعت پیشرفت کار را کم میکند.
میلانی اظهار امیداوری کرد با دستور مساعد معاون اول رئیس جمهور تا پایان سال جاری بخشی از این اعتبارات تامین شود.
وی در بخش دیگری از برنامه به بودجه ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در این لایحه راهکارهایی برای تامین منابع مالی در پروژههای محیط زیستی مانند نوسازی ناوگان حمل و نقل، تقویت کنترل ترافیکی و معاینه فنی گنجانده شده است. یکی از منابع تامین مالی، جریمه خودروهاست که بر اساس برآوردهای دولت برای سال آینده ۵ هزار میلیارد تومان است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود این که ۶۰ درصد از مبلغ گفته شده باید به شهرداریها اختصاص یابد، اما در سه سال گذشته تنها ۱۰۰ میلیاردتومان به شهرداری تهران پرداخت شده است که برای سیستمی مانند مترو رقم بسیار ناچیزی است.
میلانی در خاتمه عنوان کرد: متاسفانه در ساختار اجرایی کشور برای پروژه کاهش آلودگی هوا، متولی وجود ندارد. سازمان محیط زیست نقش سنجش و گزارش دهی دارد پس باید نهادهایی در بدنه دولت وجود داشته باشند تا مجری باشند و در عین حال درباره چگونگی عملکرد به مجلس پاسخگو باشند.