کردلو در رادیو گفتگو عنوان کرد: فیلمهایی که در جشنواره اکران میشود بر اساس سلیقه داوران انتخاب شده و مدیران سینمایی تصمیم گیرنده هستند و حذف قاتل وحشی نشان داد شیوه نامه مشخصی برای ورود و اکران فیلم در جشنواره نداریم.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، رضا کردلو (منتقد وکارشناس سینما) در برنامه سودای سیمرغ رادیو گفتگو بیان کرد: مدیران سینمایی فیلمها را بر اساس سلیقه خود برای حضور در جشنواره انتخاب میکنند و انتخاب فیلم اگر بر اساس نظر هیئت انتخاب باشد بهتر است.
وی در ارتباط با ۱۶ فیلمی که برای اکران در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شدند گفت: سالهای گذشته ۳۰ تا ۳۲ فیلم میدیدیم حدود ۲۰ فیلم برای سودای سیمرغ بود ۱۰ فیلم هم نمایش میدادند، اما امسال به ۱۶ فیلم خلاصه شده که به نظرمن کرونا خیلی تاثیر داشته است. با این حال انتظار میرفت برای داوری تعداد بیشتری انتخاب شود.
کردلو ادامه داد: فیلمهای مهمی مثل «بی همه چیز» را داریم که احتمالا فیلم مهمی است درباره «شیشلیک» شاید بتوان حرف زد، «روزهای بد»، «مصلحت»، «منصور» و «یدو» فیلمهایی هستند که اهالی رسانه بیشتر درباره آنها صحبت میکنند.
این منتقد سینما درباره سلیقه متفاوت داوران گفت: در این جشنواره نقصهایی وجود داشت که عمدهترین آن این است که چرا قاتل وحشی را برای هیئت داوران به نمایش در نیاوردند. این مساله بر اساس تصمیم گیری مدیران است فیلمی که پروانه ساخت گرفته نهایتا با ممیزی فرایند توقیف مواجه میشود. با کارگردانی مثل حمید نعمت الله شوک جدید وارد میشود که این فیلم وارد جشنواره نشد. هیچ چیز ما شبیه سینماهای دیگر نیست ما یک فضایی داریم برای سینما، کارگردان فیلم میسازد وارد جشنواره میشود و ترسی که مدیران از بیرون دارند ترس رسانه هاست، پروتکل مشخص برای اینکه فیلم وارد جشنواره بشود یا نشود نیست.
وی افزود: مدیر سینما تصمیم میگیرد چه اثری باشد و چه اثری نباشد، اما اگر هیئت انتخاب باشد بهتر است.