به گزارش خبرنگار فرهنگي «شبكه خبر دانشجو»، آيت الله هاشمي رفسنجاني در مراسم افتتاحيه همايش «15 خرداد 1342 زمينهها و بسترها» كه هم اكنون در تالار انديشه حوزه هنري در حال برگزاري است، بيان داشت: مساله 15 خرداد داراي نكات زيادي در مسائل سياسي، فرهنگي و اجتماعي است و اين حادثه از لحاظ ميداني جزو اولين تبلور استراتژي نهضت امام راحل در دوره معاصر است و اين استراتژي چه در زمان خود و چه امروز به خوبي جواب داده و ما بايد كمال بهره را از آن ببريم.
هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: امام (ره) از صدر مشروطه تا زمان رحلت، به تحليل كامل و جامع تاريخ ايران و جهان پرداخت و راه صحيح نجات كشور در ديدگاه امام (ره) كنار هم قرار داشتن دو موضوع محوريت اسلام و حضور مردم در صحنه است كه ميتواند موجب حل مشكلات شود، البته در استراتژي امام(ره) زير شاخههاي زيادي در هر يك از موضوعات وجود دارد، اما به طور كلي در اين دو موضوع خلاصه ميشود.
وي يادآور شد: پس از تبعيد رضا خان و روي كارآمدن محمدرضا، حاكميت پهلوي در ايران تضعيف شد و خشونت اعمال شده از سوي رضاخان ديگر عملياتي نبود و سلطه بيگانگان در كشور و كم تجربگي محمدرضا كه حتي تصميمات اساسي كشور نيز توسط دول خارجي اتخاذ مي شد منجر به خشم مردم و شكل گيري و رشد برخي گروههاي سياسي در ايران شد كه اوج اين حرکت در اواخر دهه 20 با تشكيل جبهه ملي و كابينه دكتر مصدق بود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: پس از رفتن دكتر مصدق و جبهه ملي، رژيم دربار با حمايت آمريكا و انگليس به تدريج همچون اختاپوسي بر تمام شريانهاي كشور دست اندازي كرد و با تاسيس ساواك و به كار گيري ابزارهاي خطرناكي كه در اختيار داشت بر سر نيروهاي رژيم، شرايط خوبي را به نفع شاه از سال 33 تا 40 حاكم كرد.
هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: پس از دهه 40 دكتر اميني وارد عرصه شد و از آنجا كه حد فاصلي بين خواستههاي مردم و رژيم شاه بود، به زودي از كار بركنار شد و در اين ميان، روحانيت در حال شكل گيري بود و آيت الله بروجردي به خوبي موفق به شكل دادن جريان روحانيت شد و آيت الله كاشاني نيز در اين عرصه تاثير و نقش بسزايي داشت.
وي بيان داشت: حوزه علميه توسط آيت الله بروجردي ساخته شد و امام راحل هم در فلسله، عرفان، اخلاق و ساير مسائل ديني به خوبي موفق به گرد هم آوردن روحانيون شد، اما در زمان آيت الله بروجردي، امام خميني، ورود در حوزه را مصلحت نديد و پس از رحلت ايشان حوزه علميه قم را به دست گرفت و با نشان دادن قدرت و نفوذ روحانيت و اسلام در جهان تا 40 روز، قم شاهد دستجات عزاداري از سراسر كشور بود و پس از خفقاني كه تا مدتها بر جامعه حاكم بود، موضوعاتي همچون قدرت و نفوذ و پايگاه روحانيت به جهان شناسانده شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: آيت الله بروجردي داراي مقلدان زيادي در نجف بود و با حركت بزرگ و عظيم روحانيون در قم، رژيم در صدد تضعيف و ايجاد تفرقه بين مراجع قم برآمد، اما امام خميني (ره) زمينه اتحاد بين مراجع را حفظ كرد.
وي ادامه داد: نخستين موفقيت بزرگ روحانيت، تصويب انجمنهاي ايالتي و ولايتي بود كه پيامهاي امام (ره) يك خيزش عمومي را در كشور ايجاد كرد و مسائلي همچون آمادگي بالاي مردم در صحنه، تضعيف رژيم و كاربردي بودن اسلام براي بيداري مردم مشخص و منجر به عقب نشيني رژيم و برگزاري جشن بزرگي توسط مردم كشور شد.
هاشمي رفسنجاني گفت: رژيم دربار با شكستي كه توسط روحانيون حوزه خورده بود سعي كرد تا با حركت عميق تري يعني انقلاب سفيد و حضور مستقيم شاه در ميدان به سركوب روحانيت بپردازد و شاه نيز با اتخاذ تمهيداتي همچون رفراندوم، جذب اقشار مختلف مستعد انقلاب همچون كارگران و دانشجويان و اهانتهاي مختلف به روحانيون به اهداف پليد خود برسد، اما امام خميني (ره) همانند رهبري آشنا به اقيانوس مشکلات مردم، وارد ميدان شد و از طريق بيانيه و سخنراني به تمام حرفهاي نادرست شاه، پاسخي مناسب داد.
وي افز ود: با آغاز سال 42 مشاجرات به درگيريهاي ميداني و خونين تبديل شد و اولين حادثه در آغاز سال در مدرسه فيضيه يعني كانون جهاد رخ داد كه امام (ره) نيز بيانيه اي صارد كرد و پس از گذشت 20 روز از اين حادثه به دليل تعطيلي حوزه علميه، روحانيون در سراسر كشور به تبليغ مباحث ديني و عزاخواني اين حادثه بزرگ پرداختند تا اينكه حادثه عظيم 15 خرداد 42 در 12 محرم رخ داد و پس از باطل كردن معافيت خدمت روحانيون، من نيز همراه جمعي ديگري از طلاب در باغ شاه به خدمت سربازي گرفته شده بودم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه كرد: صبح روز 15 خرداد سر و صداي مردم به داخل باغ شاه در حالي كه روحانيون به روضه خواني براي سربازان پرداخته بودند، رسيد و كم كم نيروهاي ارتش در خيابانها حضور يافتند و به ويژه در نقاط اصلي از قبيل ميدان حسن آباد، سرچشمه و غيره به كشتار خونين مردم پرداختند و اين چنين بود كه قيام 15 خرداد و قيام مردمي با حضور خودجوش مردم در صحنه شکل گرفت و ظرف چند ساعت در بسياري از شهرهاي ايران نيز مردم به خيابانها ريخته و در مقابل رژيم شاه به قيام برخاستند و شهداي زيادي را نثار كردند.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: حادثه 15 خرداد همان استراتژي امام (ره) براي حضور مستقيم مردم در عرصه بود كه البته توقع چنين كشتار فجيعانه اي توسط رژيم شاه نبود و رژيم شاه با اين اقدام، در صدد ايجاد خفقان همچون سالهاي دوره دكتر مصدق برآمد و تا سال 56 به دليل هوشياري رژيم و برخوردهاي شديد آن با مردم، ديگر صحنه اي به عظمت 15 خرداد اتفاق نيفتاد.
وی خاطرنشان كرد: در سال 56 همان انسانهاي پيشتاز در قيام 15 خرداد، گروهي به صورت شبكههاي زير زميني به مبارزه با رژيم پرداخته و گروهي نيز از طريق افشاگري و اطلاع رساني و خنثي كردن تبليغات رژيم و آگاه سازي مردم در محور ديني و اسلامي برآمدند كه من نيز در گروه افشاگران رژيم بودم و امام راحل طي اين دوران طولاني پس از آزادي از زندان و تبعيد، رابطه كمتري با مردم داشتند و اين ارتباط بيشتر از طريق شاگردان امام (ره) محقق ميشد تا اينكه در نهايت عدم صلاحيت رژيم بر مردم روشن و عمق اسلام به مردم معرفي شد و با اولين فرصت، افكار عمومي خود را نشان داد و انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: امام (ره) تا رحلت خود هميشه با مردم و در كنار آنان بود، اما مسئله مهم اين است كه افكار امام بايد تداوم يابد و اگر زماني نظام و انقلاب فكر كنند كه با ابزارهاي نظامي و سياسي ميتوانند كار خود را پيش ببرند، اشتباه بزرگي مرتكب شده اند، زيرا استراتژي اداره حاكميت اسلامي تنها با حضور و اتكاي به مردم محقق ميشود و هر نظامي كه خارج از اين حركت كند، در ابعاد انساني و اسلامي موفق نخواهد شد./انتهاي پيام/