به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، انتقادات به تخصیص سوخت هواپیما بالا گرفته است و به طور میانگین روزانه حدود ۴ الی ۴.۵ میلیون لیتر سوخت جت در هواپیماهای مسافری مصرف میشود که معادل سالانه رقم ۱.۶۵ میلیارد لیتر است.
در حال حاضر قیمت سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است درحالی که طبق آمار بورس انرژی، سوخت جت با میانگین قیمت لیتری ۱۳,۴۰۰ تومان قیمتگذاری و صادر میشود.
در نتیجه طبق محاسبات سالانه رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان، یارانه سوخت جت به ۴ درصد از پردرآمدهای جامعه داده میشود که از ناوگان هوایی برای سفرهای کاری و تفریحی خود استفاده میکنند در حالی که اقشار متوسط و ضعیف چندان بهرهای از این یارانه ندارند.
هر چند «محمد محمدی بخش» درباره موضوع چرایی اختصاص یارانه سوخت به هواپیماهای مسافری و اختصاص سوخت لیتری ۶۰۰ تومان به هواپیماها که به ادعای برخی موجب پرداخت یارانه ۲۰ هزار میلیاردی به شرکتهای هواپیمایی میشود؟، گفته است: درصد و عدد و رقمی که اعلام میشود، صحیح نیست و این را میتوان از تعداد هواپیماهای فعال و میزان مصرف دقیق اعلام کرد تا مشخص شود چه درصدی از سبد هزینه دولت را در برگرفته است.
رئیس سازمان هواپیمایی توضیح داد: دلایل متعددی وجود دارد که در نهایت کلان نظام به این نتیجه رسیده است که یارانه سوخت هواپیماها قطع نشود.
به گفته وی، اکنون سوخت بالگردها و هواپیماهای کارگو آزاد حساب میشود و فقط بخش مسافری است که دولت مجدد پرداخت یارانه به آن را مصوب کرده است.
بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان میدهد که هدفمندی و هوشمندسازی یارانهها از مهمترین سیاستهایی است که توسط دولتمردان پیگیری میشود. اصلاح قیمت حاملهای انرژی علاوه بر واقعیسازی اقتصاد بنگاهها و حرکت آنها به سمت ارتقا و بهینهسازی مصرف سوخت، بستری برای بازتوزیع عادلانه یارانه انرژی را نیز فراهم میکند.
اما ملاحظات اجتماعی و درهمتنیدگی معیشت مردم با سوخت یارانهای عمدتاً دست دولتها را برای اصلاح قیمت سوخت میبندد، ضمن اینکه تجربه تلخ آبانماه سال ۹۸ نیز ملاحظات و حساسیتهای اصلاح قیمت در این حوزه را دوچندان کرده است.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با دانشجو،درباره میزان منطقی بودن اعطای سوخته یارانهای به هواپیماها گفت: اینکه یارانه به سوخت هواپیما اعطا شود و برای سفرهای خارجی استفاده شود، خیلی توجیهی ندارد.
قادری در ادامه بیان کرد: اگر قرار است یارانه برای سوخت هواپیما پرداخت شود باید به سفرهای داخلی پرداخت شود چه دلیلی دارد که به این سفرها یارانه پرداخت شود. البته این سفرهای داخلی هم برای سفرهای زیارتی باید باشد نه اینکه برای سفرهای تفریحی و سفرهایی که به قصد مبادلات تجاری شخصی انجام می شود، یارانه پرداخت کنیم، این موضوع توجیهه ندارد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: بیشتر اقشار مرفه از پروازهای هواپیمایی برای تردد استفاده می کنند و اقشار ضعیف و متوسط و پایین جامعه از این یارانه بی بهره اند و در واقع این یارانه به جیب به مرفهین جامعه واریز میشود، در صورتی که اصل پرداخت یارانه کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: کاملا توجیه پذیر است که یارانه پرداختی به سوخت هواپیما مخصوصاً برای سفرهای خارجی حذف شود.