به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس، در نطق میاندستور خود به انتقاد از نامهای پرداخته که از سوی تشریفات ریاست جمهوری به وزارت امور خارجه ارسال شده است. این نامه در خصوص دریافت ویزای شنگن برای معاون راهبردی ریاست جمهوری بوده و رسایی آن را مورد انتقاد قرار داده است.
اما بررسیهای خبرگزاری دانشجو نشان میدهد که این اقدام، یک رویه مرسوم و پروتکل دیپلماتیک عادی برای مقامات عالیرتبه دولتی محسوب میشود. به دلیل ضرورت انجام سفرهای خارجی متعدد توسط وزرا و معاونان رئیسجمهور، وزارت امور خارجه بهصورت سالانه اقدام به اخذ ویزای کثیرالسفر شنگن برای برخی از مسئولان میکند تا از اتلاف زمان و نیاز به دریافت مکرر ویزا جلوگیری شود.
با داشتن ویزای شنگن، مقامات ایرانی میتوانند به ۲۹ کشور اروپایی عضو این موافقتنامه سفر کنند. نکته قابل توجه این است که انتخاب کشور آلمان برای دریافت ویزا صرفاً به دلیل سهولت در اخذ آن از این سفارتخانه بوده و بههیچوجه به معنای سفر محمدجواد ظریف به این کشور نیست.
در ارتباط با نامه مورد اشاره رسائی، تاریخ این نامه مربوط به پیش از سفر ظریف به سوئیس جهت شرکت در اجلاس داووس است، چرا که پیش بینی می شد که وی جهت مراجعت به ایران به ناچار بایستی از مسیر فرانکفورت به تهران استفاده نماید و نیازمند دریافت ویزای این کشور باشد. با اینحال با در نظر گرفتن مسیر جایگزین دیگر، اساسا سفر ظریف به آلمان منتفی شد و هیچ یادداشتی برای صدور ویزای ظریف خطاب به سفارت آلمان صادر نشده است.
اظهارات حمید رسایی در این زمینه عجیب به نظر میرسد، زیرا در شرایطی که کشور با چالشهای اساسی مواجه است، او بهجای تمرکز بر مسائل کلان، با طرح موضوعی که یک پروتکل عادی و همیشگی محسوب میشود، به دنبال ایجاد حواشی غیرضروری است. این در حالی است که چنین رویههایی در دولتهای پیشین نیز اجرا شده و امری متداول در کشوراست.