به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» از مشهد، پروفسور شارينا در هشتمين همايش «تحقق آرمانهاي امام خميني (ره)» که به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي مشهد برگزار شد، بيان داشت: در طول سالهاي 1976و 1978ميلادي -قبل از انقلاب اسلامي ايران-، دين در دانشگاههاي آمريكا مفقود و دانشگاه ملحدپرور بود و كسي اجازه اظهار دينداري را در صحن عمومي نداشت.
وي افزود: اكنون با گذشت 30 سال، دين شناسي يك بخش مهم در اين دانشگاههاست؛ به طوري كه روساي دانشگاهها اعتقاد دارند دين ميتواند خشونت جوانان را برطرف و اخلاق درست را در آنها پياده كند كه ريشه تمام اين موارد در انقلاب اسلامي ايران است.
استاد دانشگاه ويرجينياي آمريكا در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص رسالت دانشگاههاي كشور خاطرنشان كرد: دانشگاه رسالت خاصي هم از لحاظ روش شناختي و هم به لحاظ محتوايي دارد.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: علوم انساني نيز زيربناي دانشگاه است؛ چرا كه علوم انساني طرز تفكر مردم را عوض ميكند و اگر محتواي درستي از اين علوم تدريس نشود، ديگر علوم به تنهايي فايده اي نخواهند داشت.
پروفسور شارنيا با اشاره به اينکه امام خميني (ره) ما را نسبت به اصالت ايراني بيدار كرد، ادامه داد: نبايد جهان بيني ما تقليدي و وارداتي باشد؛ چرا که امام راحل ميدان جهاد را براي ما باز كرد تا بتوانيم عقيده و اصالت خود را حفظ كنيم.
اين استاد دانشگاه گفت: امام خميني باعث شد تا دوباره مكتب اسلام و اهل بيت شناسايي شود و همچنين با نشان دادن اسلام واقعي به ما عزت نفس بخشيد تا بتوانيم به تحقق آرمانهاي اسلام نزديك شويم.
پروفسور شارنيا در خاتمه تاكيد كرد: هر گروهي كه امروز باني اصلي اين تحولات را فراموش كند، ضرر خواهد كرد؛ چرا که ما موظف هستيم به عنوان يك مسلمان شخصيت امام(ره) را بازشناسي كنيم.
دكتر رحيم پور ازغدي نيز در ادامه هشتمين همايش تحقق آرمانهاي امام در مشهد در خصوص عرفان امام خميني (ره) بيان داشت: امام با رفتار عمومي، نوع موضع گيري و صحبتهاي خود يك كلاس عرفان عملي در سطح جامعه مديريت و فرهنگ معنوي بسيار قوي و ريشه داري را به جامعه تزريق كرد.
وي افزود: مهم ترين ويژگي حضرت امام معنويت و توحيد عملي ايشان بود؛ همچنين موضع گيري سياسي جنگ و صلح ايشان، نظرات اقتصادي و .. از جمله معنويت امام بود.
رحيم پور با اشاره به اينکه اعتماد مردم به امام منشا معرفتي داشت، تصريح كرد: پذيرش امام يعني پذيرش حقانيت شعارها و اصول ايشان و هيچ كس در اين امر ترديدي نداشت؛ چرا كه امام به گفتههاي خود معتقد بودند و قبل از همه خود به آن عمل ميكردند.
وي در بخش ديگر سخنان خود با برشمردن مشخصات معنويت اسلامي و عرفاني امام تصريح كرد: اولين مشخصه امام تعادل ايشان در عرفان بود؛ يعني اعتدال بين رنج و شادي و رياضت؛ چرا که تمام رياضتهاي اسلامي به غير از تعادل، فايده عقلي، دنيوي و اجتماعي نيز دارند.
رحيم پور ازغدي افزود: عرفان امام خدامركز است و تمام دستورات آن نيز وسيله اي براي خدامحوري است كه ما اين مسئله را در تمام تصميمات امام شاهديم.
وي با اشاره به تفاوت عرفان اسلامي امام با عرفانهاي كاذب گفت: عرفان امام به دنبال امت سازي بود نه فرقه سازي و ايجاد حلقههاي محدود و كاذب؛ در حالي كه يكي از ويژگيهاي عرفانهاي قلابي، ناديده انگاشتن مردم است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: نوع مواجهه با الگوهاي الهي و متن وحي و دين يعني اقتدا به الگوهاي ديني، پيامبر و اهل بيت و رشد همه جانبه و نه يك بعدي از ديگر مشخصات معنويت اسلامي و عرفان امام بود.
رحيم پور ازغدي در پايان تاكيد كرد: عرفاني كه امام به آن عمل ميكند شاخص و امكان داوري دارد؛ که شاخص آن قطعيات قرآن، سنت و عقل قطعي است، بنابراين عده اي براي از بين بردن اين دو شاخص، عقل و يا دين و قرآن را تخريب ميكنند./انتهاي پيام/