جسارت به نوآوري و خلاقيت از ويژگيهاي بازر كارهاي دانشجويان در جشنواره چهاردهم عروسكي است كه ...
گروه فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»؛ چهاردهمين جشنواره عروسكي تهران – مبارك در حالي به كار خود پايان داد كه نمي توان حضور دانشجويان و فارغ التحصيلان اين رشته در كنار پيشكسوتان را ناديده گرفت؛ دانشجويان جواني كه توانستند قابليتهاي خود را بار ديگر نشان دهند.
حضور پررنگ دانشجويان در دورههاي پيشين باعث شد رياست جشنواره، بخش دانشگاهي را به آن اضافه كند، اما به دلايل مختلف تنها چهار اثر دانشگاهي به جشنواره راه يافت كه يك اثر از اين چهار اثر در بخش صحنهاي حضور يافت.
دانشجويان به دليل ديده نشدن اين بخش، به حضور در بخش اصلي تمايل دارند كه البته موفق نيز بودهاند؛ جسارت به نوآوري و خلاقيت از ويژگيهاي بازر كارهاي دانشجو در جشنواره چهاردهم است.
اين در حالي است كه آثار پيشكسوتان اين رشته با هنرمندان شناخته شده تئاتر عروسكي با مشكلات كارگرداني و نويسندگي مواجه بود.
شايد با نبود اسم بر روي اجراها هيچگاه نميتوانستيم تشخيص دهيم كه كارگردان اثر تجربه 30 ساله دارد و حضور در چندين جشنواره خارجي را در كارنامه خود داشته يا دانشجويي است كه با تمام ذوق و شوق خود براي حضور در جشنواره تلاش كرده است.
مشكل اصلي آثار پيشكسوتان تئاتر عروسكي در دوره چهاردهم متن اجرايي است؛ اين همان مسئلهاي است كه سياستگذاري جشنواره روي آن تاكيد داشت و ما بر اساس اين تاكيد در انتظار متنهايي با شاخصهاي زيبا و قصههاي بومي و ايراني بوديم كه نه تنها چنين نبود، بلكه به بدترين شكل اسطورههاي ايراني بدون تحليل به بازي گرفته شدند تا آنجا كه ديگر نام فريدون و كاوه را با تصويري بر دار و يا در جعبهاي شيشهاي در كنار ضحاك يكسان يادآور شويم و آزادي را از گرگ بياموزيم، از حافظ تنها اشعار عاشقانهاش را ببينيم و از نمايش سنتي ايراني جز پرداختن به طنزهاي عوامانه چيزي نبينيم و به پاس يادبود استاد پيشكسوت تئاتر عروسكي در سالن اصلي تئاتر شهر به او اهانت كنيم.
كاش شوراي بازخواني در جشنواره حضور داشتند و متوني را كه به هر دليل انتخاب شده بودند را در اجراي جشنواره و با حضور تماشاگران ميديدند كه البته به دلايل نامشخص حضور نيافتند.
كاش شوراي بازبيني در جشنواره حضور داشتند و اجراهايي كه مورد پذيرش آنها بود را ميديدند كه چگونه در سالنهاي تئاتر مرگ اسطورهها و نمايش ضدهنر كار ميشود.
تماشاگر بيچاره به ناچار بايد از اين همه آشفتگي در اجرا و متن و كارگرداني به دنبال دليلي باشد؛ كه البته تكرار شدن يك اثر هنري در قالبهاي ديده، از امتياز مهم تئاتر حرفهاي عروسكي در دوران معاصر ماست
جشنواره چهاردهم عروسكي تهران – مبارك را بايد سوگوارهاي براي پيشكسوتان تئاتر عروسكي دانست و فستيوالي رنجآور و در عين حال جذاب براي دانشجويان و جوانان خلاق به حساب آورد.
حمايت از گروههاي جوان به علت شناخته نبودن در وضعيت مناسبي قرار نداشت
در بخش خياباني، شاهد دلخوريهاي بسياري به دليل نبود رابط در فضاهاي اجرايي بوديم، در بخش صحنهاي عدم همكاري مسئولان سالن جهت ارائه خدمات و خواستههاي نامربوط از گروهها جهت دادن امكانات و دريافت كمترين كمك هزينهها اما عشق به ذات هنر است كه هنوز براي دانشجويان و جوانان به عشق و خودنمايي و منافع شخصي تبديل نشده، از اين رو با داشتن همه منافع، داراي ذهني خلاق و نو هستند و بعد از ديدن آثار اساتيد خود تنها سكوتي بر لبانشان جاري است كه استاد چرا با داشتن همه عوامل فني و مالي نتوانست موفق باشد و از اين جهت است كه سوالها در ذهن شكل ميگيرد.
يكي از سختترين و در عين حال جذابترين جشنوارههاي كشورمان جشنواره عروسكي تهران – مبارك مي باشد كه اين جشنواره در هر دوره خود شاهد شكوفايي جوانان بوده است.
جشنواره تهران – مبارك به خاطر اختلافات بسيار و عديده اساتيد اين رشته - با وجود انگشتشمار بودن آنها - با دبير، موانع بسيار مواجه است؛ البته بهتر است همه پشتصحنههاي چهاردهمين جشنواره عروسكي تهران – مبارك را به صندوق خيمهشب بازي بسپاريم و به همه كساني كه در نيمه راه دلخور شدند، استعفا دادند و انتظاراتشان برآورده نشد، بگوييم به جشنواره نگاه شخصي نداشته باشند و به منافع شخصي خود فكر نكنند؛ و به دكتر ارشيد صالحپور، دبير جشنواره خسته نباشيد بگوييم كه همه ميدانند براي جمع كردن خانواده عروسكي و هنرمندان در اين يك هفته زحمت بسياري كشيده است.
به دبير دوره پانزدهم هم ميگوييم از آوردن بازخوانهايي كه مرگ اسطورهها را ميخواهند، اجتناب كند؛ به وي ميگويم كه ارزش ايراني بودن به انقلاب و اسلام در جهان شناخته شده است.
حذف قصص قرآني ضربهاي است جبرانناپذير به جشنواره
دبير پانزدهم عزيز نخهاي جشنواره را به هر كسي واگذار مكن كه هر كس به سمت خود خواهد كشيد و آن وقت با جشنواره تكه تكه روبرو خواهي شد.
دبير پانزدهم عزيز نگذار با هزينه انقلاب ارزشهاي انقلاب به بازي گرفته شود.
دبير پانزدهم عزيز از بزرگان تئاتر دعوت كن همچون سالهاي گذشته در جشنواره حضور يابند و در صورت امكان، بخش كودك را از بزرگان جدا كن و آن را در سالن هاي مخصوص كودكان برگزار گردان و بخش دانشگاهي را پررونقتر در دانشگاه و با همكاري دانشجويان فعال برپا كن.