MS اگرچه داعیه غیرسیاسی دارد و خود را یک شبکه صرفا سرگرمی معرفی می کند، اما عملکرد آن در چند سال گذشته نشان داده که با تبلیغ و ترویج فساد، سعی در ...
به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ شبکه اجتماعی مای اسپیس که به انگلیسی my space و عنوان مخفف MS شناخته می شود در اگوست سال 2003 راه اندازی شد.
محل مرکزی مای اسپیس در نیویورک است که البته این شبکه یک شعبه مرکزی هم در بورلی هیلز کالیفرنیا دارد. ساختمان محل فعالیت های مای اسپیس متعلق به مالک آن یعنی نیوزکورب دیجیتال مدیا است که بخشی از شرکت بزرگ رسانه ای نیوزکورپوریشن با مدیریت روبرت مرداک-یهودی معروف و دارنده بزرگ ترین مجموعه های ترویج و تجارت برنامه های مستهجن است.
اهداف و گرایش موضوعی
متولیان و دست اندرکاران راه اندازی MS از ابتدا تاکنون هدف از فعالیت های این شبکه را آشنایی کاربران با یکدیگر و خصوصا کشف و معرفی هنرمندان گمنام به ویژه در حوزه موسیقی اعلام کرده اند.
موضوعاتی چون موسیقی، عکس، شعر، قصه، گزارش و خبر از جمله گرایشاتی است که MS به آن اهتمام نشان داده و در همین زمینه ها فرصت هایی را فراهم آورده است تا کاربران با ایجاد صفحات مخصوص خود بتوانند دستمایه ها و داشته های هنری و ادبی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
شعار محوری MS در چارچوب هدف گذاری اش این است که:" اگر مایلید استعداد خود را کشف کنید و خواهان شناخت از دیگران هستید به MS بپیوندید" .
MS می گوید : " سال های جوانی یکی از زمانهای حساس برای دوست یابی است. شما در MS شاهدید که جوانان و نوجوانان برای یافتن دوستان مورد علاقه خود تلاش زیادی به خرج می دهند. برای اینکه کاربری موفق باشید و دوستان بیشتری پیدا کنید متن های جذاب تر، عکس های جالب تر و پیغام های مخاطب پسند تر ارسال کنید"
ویژگی ها و جذابیت ها
ویژگی هایی که باعث محبوبیت MS شد، اگرچه در حال حاضر توسط شبکه های دیگر نیز ارائه می شود، در مقطع خودش عامل مهمی در جلب نظر کاربران شد. امکاناتی مانند فرستادن و دریافت پیام، بازی های رایانه ای، وبلاگ نویسی، تالارهای گفتگو و ... اما آنچه MS را از همتایانش متمایز می کند، علاوه بر اشتراک گذاری ویدیوها، فراهم آوردن امکان ضبط ویدئو موزیک ها به صورت رایگان است. امکانی که تاکنون برای MS دردسرهای قضایی در پی داشته است و با شکایت مالکان این موزیک ها، این شبکه مجبور شد 150000 دلار به ازای هر موزیک ویدئویی غیر مجاز خسارت بپردازد.
تعداد کاربران
مای اسپیس پس از تاسیس به زودی محبوبیت یافت تا آنجا که در کمتر از دو سال تعداد کاربرانش به صد میلیون نفر رسید. در بین این جمعیت، بیش از دو میلیون گروه هنری وجود دشت و هشتصد کمدین معروف و صدها فیلمساز بنام دارای صفحاتی در این شبکه بودند. این رقم حتی طی سال های 2006 تا 2008 - با ورود فیس بوک به دنیای مجازی – هم سیر صعودی داشت، اما از این پس، به تدریج نه تنها بر کاربران آن اضافه نشد، بلکه بسیاری از قبلی ها MS را ترک کردند و با گذاشتن متن هایی در صفحات خود گفتند: از این پس ما را در جای دیگری جستجو کنید. در آماری که در فروردین سال 90 اعلام شد MS فقط در یک ماه، 10 میلیون از کاربرانش را از دست داد. یعنی از 73 میلیون به 63 میلیون کاهش یافت.
مطابق اعلام شرکت تحقیقاتی MS ، comscore در اواخر سال 2010 تنها 35 میلیون کاربر داشته است، بنابراین مدیران آن به دست و پا افتادند و با تغییراتی در موضوع و محتوای فعالیت هایشان، با رویکرد موسیقی و به اشتراک گزاری ویدئو و عکس به شکار کاربران جدید پرداختند.
تعداد کارکنان
استقبال رو به گسترش کاربران MS تا سال 2008 عاملی بود که مدیران آن مرتب مبادرت به جذب و استخدام پرسنل جدید می کردند تا بتوانند به آنها سرویس بدهند به طوری که 1600 نفر در این شبکه استخدام شدند. اما پس از فروکش کردن بازدید کنندگان و کاربران شبکه، در هر مقطع تعدادی از کارکنان آن تعدیل شدند. مثلا مطابق گزارش وال استریت ژورنال،MS در ماه ژانویه سال 2011 ، کارکنان خود را به 1000 نفر تقلیل داد که البته در حال حاضر این شبکه فقط 300 نفر کارمند دارد.
درآمد MS در کشورها
کسب محبوبیت MSدرآمد سرشاری را به سوی آن سرازیر کرد تا آنجا که بسیاری به دنبال خرید آن بودند. با اینکه از سال 2006 تا 2009 فیس بوک به تدریج از MS جلو می زد، اما هنوز به لحاظ درآمد از آن عقب بود. مثلا در سال 2008 در حالی فیس بوک 300 میلیون دلار درآمد داشت که رقم سودMS به بیش از یک میلیارد دلار رسیده بود، ولی از سال 2009 به بعد این معادله تا حد ورشکستگی MS تغییر کرد.
ضرر 500 میلیون دلاری مرداک در MS
مای اسپیس در دو سال اول چنان رشدی داشت که هر سرمایه داری را به فکر بلع آن می انداخت. سود سرشار آن و وجود تعداد کاربران نوجوان بسیار، شکارچی معروف، یعنی مرداک را به وسوسه خرید این شبکه واداشت که بالاخره هم در سال 2005 توانست با پرداخت 529 میلیون دلار، صاحب و مالک MS شود، اما افت یکباره کاربران این شبکه ارزش آن را تا حد ضرر و قوانین بازدارنده بعدی از سوی مراجع حکومتی دنیا باعث شد تا مرداک آن را با قیمت پایه 30 میلیون دلار به فروش گذارد.
نفوذ MSدر کشورها
MS در تمامی کشورهای دنیا که با اینترنت سروکار دارند – از جمله ایران- طرفدارانی دارد که متاسفانه نوجوانان هستند، اما در کشورهای امریکا، استرالیا، اسپانیا، سوئیس، فرانسه، انگلستان، آلمان، برزیل و ژاپن، تعداد کاربران آن بیشتر است . اگرچه در برخی از این کشورها مانند آلمان و ژاپن با درک خطر این شبکه مسئولان تمهیداتی را انجام داده اند تا شبکه های محلی اولویت بازدیدکنندگان را تشکیل دهند.
البته MS هم خود برای حفظ موقعیت و به منظور کسترش فعالیت هایش، مبادرت به راه اندازی نمونه های بومی کرده که آخرین اقدام در این راستا، تاسیس نسخه فرانسوی MS است.
سقف سنی کاربران و بازدیدکنندگان
مایل جونز، مدیر عامل کنونی MS ، بارها اعلام کرده: " شبکه ما جایی برای سرگرمی است ". بنابراین اغلب کاربران و بازدیدکنندگان این شبکه را نوجوانان تشکیل می دهند و با وجود اینکه در آیین نامه و طبق قوانین، استفاده از این شبکه برای افراد کمتر از 18 سال ممنوع است و MS باید از جذب و عضویت نوجوانان اجتناب کند، اما در آخرین تحقیقات آماری پیرامون سقف سنی طرفداران MS مشخص شد که میانگین سنی کاربران این شبکه 14 سال – به ویژه دختران – هستند.
رویکرد اروتیک و جنسی
MS در زمینه انتشار و القائات اروتیک و گرایش جنسی شهره عام است تا آنجا که در 20 ژانویه سال 2007 تعداد پنج خانواده به خاطر انحراف فرزندان نابالغ خود از این شبکه شکایت کردند.
خانواده این قربانیان به دادستان گفته بودند که دختران خردسالشان به وسیله مردانی که از طریق این شبکه با آنها آشنا شده بودند مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند.
مطابق گزارش سایت پزشکان بدون مرز، این دادخواست مبنی بر شیادی علیه شبکه پرطرفدار در مالکیت کمپانی "نیوزکورپریشن" متعلق به روبرت مرداک تسلیم دادگاهی در لس آنجلس شده است. این دادخواست به دنبال شکایت مشابه دیگری که توسط یک دختر چهارده ساله آمریکایی در یک سال قبل از این مطرح شده بود، ارائه گشت. به گزارش خبرگزاران این شکایت ها در مواردی مطرح شده است که کودکانی دچار وضع اسف باری شده اند وگرنه اتفاقات بسیاری در زمینه سوء استفاده از کودکان رخ می دهد که به رسانه ها راه پیدا نمیکند.
مثال دیگر آماری است که در سال 1386 اعلام شد. در این افشاگری گفته شده بود که تعداد مجرمان جنسی استفاده کننده از خدمات MS چهار برابر اولیه شده است. به دنبال انتشار این خبر، اعتراض خانواده ها بالا گرفت تا آنجا که مسئولین این شبکه را واداشت تا در اقدامی که رسانه ای شد هزاران آزارگر جنسی را اخراج کنند.
بعد از این نیز مخالفان و ناراضیان عضویت فرزندانشان در MS از مقامات آمریکایی خواستند تا با وضع قوانینی محیط چنین شبکه های را برای کودکان، حداقل امن تر کنند.
MS و پنتاگون
نظامیان آمریکایی که در مقطع اشغال عراق و افغانستان نیازمند ذهنیت سازی و جذب سربازان جدید بودند با توجه به گسترش اینترنت و محبوبیت یافتن شبکه های اجتماعی از جمله MS مبادرت به باز کردن صفحات دوست یابی در این شبکه کردند. براساس گزارش آسوشیتدپرس در ماه جولای 2006 ، فقط 430 نفر خواستار استخدام شدند. همچنین 170 نفر متقاضی شرکت در آزمون های پذیرش شدند. ژنرال برایان مادتس، مدیر بخش روابط استراتژیک نیروی دریایی، گفته است : " برای ایجاد ارتباط با زنان و مردان امروز، ما نیازمند آن هستیم که در حلقه ی آنان حضور یابیم ". و بدین سان نیروی دریایی در سپتامبر سال 2006 با جذب 21000 دوست، مقام سوم دوست یابی در MS را بدست آورد.
MS و جاسوسی
هر چه بر سابقه فعالیت شبکه های اجتماعی افزوده می شود اخبار و اطلاعات مختلفی هم دال بر کارکرد جاسوسی آنها منتشر می گردد. MS نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علاوه بر اینکه بارها متهم به نقض حریم خصوصی کاربرانش شده فروش اطلاعات افراد و جریان های ثالث از سوی این شبکه هم رسانه ای گشته است.
مطابق گزارش بیزینس ویک، MS به علت بی توجهی به حریم شخصی کاربرانش موظف به اعمال تغییراتی در این زمینه شده است.
در عین حال بیزینس ویک می افزاید که بررسی کمیسیون فدرال ارتباطات در امریکا نشان می دهد که MS در زمینه نحوه انتقال اطلاعات شخصی کاربران خود به اشخاص و شرکت های ثالث مسئولانه عمل نکرده است. ضمنا پلیس فدرال امریکا با استفاده از نرم افزاری قادر است هر آنچه از اطلاعات بخواهد از طریق MS به دست آورد. FBI این اقدام خود را در راستای نظارت و کنترل این شبکه اعلام کرده است حال آنکه گفته می شود این عمل پلیس به منظور سوء استفاده از اطلاعات کاربران صورت می گیرد.
در هر حال، پس از فشارهایی در این زمینه، مسئولان MS ، تعهد داده اند که برنامه ای را در یک بازه زمانی بیست ساله اجرا خواهند کرد تا از اطلاعات کاربران سوء استفاده نشود.
MS و ایران
MS اگرچه داعیه غیرسیاسی دارد و خود را یک شبکه صرفا سرگرمی معرفی می کند، اما عملکرد آن در چند سال گذشته نشان داده که با تبلیغ و ترویج فساد، سعی در از هم پاشیدگی خانواده های ایرانی دارد. هویت زدایی و جلب نظر کاربران به فرهنگ و ارزش های غرب – خصوصا امریکا- حداقل فعالیت های MS در راستای سیاست های بیگانگان را تشکیل می دهد. MS در موضوع فتنه های گذشته با جذب و ثبت و انتشار تصاویر تحریک کننده از وقایع و ... کارکردی سیاسی داشته است. با این حال به خاطر توزیع هزاران فیلتر شکن از سوی جریانات برانداز، چنانکه باید و شاید این شبکه از دست رسی نوجوانان و جوانان ایرانی دور نیست، بنابراین بر خانواده هاست تا در کنار فعالیت های مقامات و دستگاه ها مبنی بر بازدارندگی استفاده از این شبکه، کودکان خود را نسبت به خطراتMS آگاه کنند. به خصوص که MS با رویکرد جدید خود به موسیقی و بازی های رایانه ای سعی در پیدا کردن جایگاه جدید در میان کودکان و نوجوانان ایرانی دارد.