منتقد سینمایی کشورمان گفت: ادبیات، سینما و هر مدیوم سینمایی دیگر، قصد انتقال هیچ پیامی را نداشته؛ بلکه ادعای انتقال پیام دارد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، مسعود فراستی در نشست نقد و بررسی فیلم «میگرن» که عصر امروز در سالن بصیرت مجتمع دانشجویی فرهنگی سیزده آبان برگزار شد، گفت: فیلم سینمایی «میگرن» نمایشدهنده سیاهنمایی و فمنیسم نبوده است.
وی افزود: اگر این فیلم نماینده سیاهنمایی بوده است، پس فیلمهای «یک خانواده محترم» و «طنفروش» و فیلمهای قبادی و مخملباف را چه باید نامید.
این منتقد سینمایی کشورمان ادامه داد: مشکل منتقدان ما در نگاه و ساختار فیلم ها است که در جزئیات فیلم بسیار درگیر میشویم.
فراستی اضافه کرد: فیلمنامه «میگرن» اصلا یک جا جمع نشده و تکرار در فیلم نشان دهنده تیزبینی فیلمنامه نویس بوده است.
وی با بیان اینکه بدترین نقش فیلم «میگرن» مربوط به افشین هاشمی است، اظهار کرد: این بازیگر به دلیل بازی اغراقآمیز در هر فیلمی که نقشآفرینی کند، آن را نابود میکند.
این منتقد سینمایی کشورمان خطاب به افشین هاشمی ادامه داد: سینما ادا و اطوار و چشم در آوردن نیاز ندارد و بازی در سینما را همانند بازی روی سن تئاتر تصور نکنید.
فراستی با بیان اینکه فیلمهای جشنوارهای اگزوتیک است، بیان کرد: هاشمی نیز همانند آدم عجیب و غریب آکواریومی یا همان اگزوتیکی عمل میکند.
وی با اشاره به مانلی شجاعیفرد، کارگردان فیلم سینمایی «میگرن» گفت: شما از آن دسته فیلمسازان لوث نیستید و بهعنوان یک ایرانی، ایرانی بودن را دوست دارید و در آینده قویتر از گذشته ظاهر خواهید شد.
این منتقد کشورمان ادامه داد: اگر قرار بر این است که فیلمی در مورد «میگرن» ساخته شود، نباید مردم در آن دچار سردرد شوند.
فراستی با بیان اینکه سینما جای شکنجه نیست، عنوان کرد: براساس تم فیلم، نباید آن را بر مخاطب تحمیل نمود.
این منتقد سینمایی کشورمان یادآور شد: در سینما شادی، ناراحتی، عشق و خستگی به معنای عام وجود ندارد؛ بلکه هرچه که هست به معنای معین به کار میرود.
فراستی خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی میگرن از فیلم «به همینسادگی» که همین موضوع را بیان میکند، بسیار بهتر ظاهر شده است.
وی شخصیتهای فیلم «میگرن» را افرادی دانشت که به دور خود میچرخند و با موضوع خستگی و روزمرگی جامعه، فیلمسازی را بسیار کار سختی معرفی کرد.
این منتقد هنری جامعه خطاب به کارگردان فیلم خاطرنشان کرد: به دنبال تعریف های منتقدان از فیلم نباشید که از تکذیبها استفاده کنیم و همچنین راه نجات سینمای ما قصه است که باید به این سمت حرکت کنید.
فراستی گفت: سینما همانند نانوایی است و کارگردان در آن نقش نانوا را دارد که باید با وضوح دل احترام و احساس به مردم نان تحویل دهد.
وی با بیان اینکه هر فیلم را باید براساس ساختار و تفکر به وجود آورد، اضافه کرد: سکانسهای پاککردن سبزی، تمیزی خانه که اجزایی فیلم را میسازد، همه تمیز هستند و هیچ کثیفی در فیلم به کار نرفته است.
منتقد سینمایی کشورمان عنوان کرد: سینما، ادبیات و هر مدیوم هنری دیگر قصد انتقال هیچ پیامی را نداشته و هیچ پیامی را منتقل نمیکند؛ بلکه ادعای انتقال پیام را دارد.
فراستی ادامه داد: هر اثری، هر برشی، هر لحظهای، همان نگاه فردی بر پدیدهها است؛ به این معنا که زبان پیام، زبان آدمیزاد است و خود سینما نیز همان پیام است.
این منتقد سینمایی کشورمان در پایان اظهار کرد: با فیلمهای خود هیچگونه پیامی ندهید و هدایتی انجام ندهید؛ بلکه توسط آنها شخصیت پردازی کرده، محتوا را انتقال دهید و افراد متخصص تربیت کنید.