به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، چندی پیش رئیس بانک مرکزی ژاپن از افزایش چاپ پول در این کشور خبر داد و گفت: برای ایجاد تورم مصنوعی و کمک به رشد اقتصادی ظرف دو سال آینده 1100میلیارد یورو به چرخه اقتصادی این کشور خواهد افزود.
افزایش این میزان پول به اقتصاد ژاپن سبب کاهش ارزش پول این کشور خواهد شد و موجبات افزایش صادرات و کاهش واردات از کشورهای دیگر را فراهم می کند؛ این اقدام کشورها به جنگ ارزی مشهور است و پیش بینی می شود با این اقدام ژاپن جنگ ارزی دیگری آغاز شود.
در نشست سالانه مشترک صندوق بین المللی و بانک جهانی که در شهر واشنگتن آغاز شده است، قدرت های اقتصادی جهان نسبت به اتخاذ این سیاست از سوی ژاپن اعتراض کرند.
آمریکا یکی از کشورهایی است که به این مسئله انتقاد کرده است؛ جیکوب لو، وزیر خزانه داری آمریکا بشدت به این اقدامات واکنش نشان داده و این سیاست ها را محکوم نموده؛ به گفته وی، گروه 20 باید به برنامه های مالی و اقتصادی قبلی پایبند باشد و نباید نرخ مبادلات ارزی را تغییر بدهد.
وزیر دارایی کره جنوبی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ اعلام کرده است که خطر این اقدامات مالی ژاپن برای اقتصاد کره جنوبی بسیار بیشتر از تهدیدهای کره شمالی است.
ژاپن توضیح داده است سیاست پولی که بانک مرکزی این کشور در پیش گرفته هدفی جز تثبیت قیمت ها و فراهم کردن زمینه رشد اقتصادی نداشته است و در نتیجه از همه توافقنامه های مصوب ماه فوریه پیروی می کند.
کشورهای عضو گروه ٢٠ ماه فوریه در پایان نشست خود در مسکو با انتشار بیانیهای اعلام کردند که هرگز برای بالا بردن قدرت و توان رقابت اقتصادی خود، ارزش برابری پولهای خود را کاهش نخواهند داد.
وزیران دارایی گروه 20 نیز روز جمعه بر پایبندی امضاکنندگان توافق ماه فوریه برای وارد نشدن در «جنگ ارزها» از طریق کاهش رقابتی ارزش پول و استفاده ابزاری از نرخ ارزها، تاکید کردند.
صندوق بین المللی پول اعلام کرد، سیاست گشایش پولی بانک مرکزی ژاپن برای مبارزه با کاهش نقدینگی در این کشور لازم است، اما به شرطی که با اصلاحات ساختاری و بازنگری در بودجه ژاپن در طولانی مدت همراه باشد.
اجرای سیاست چاپ پول در ژاپن سبب شده است ارزش واحد پولی ژاپن (ین) به پایین ترین حد در چهار سال گذشته برسد. پایین آمدن ارزش ین به نفع صادرکنندگان ژاپنی است؛ زیرا قیمت تمام شده کالاهای ژاپنی را در رقابت با کالاهای تولیدی در کشورهای دیگر کاهش می دهد و درنتیجه مشتریان، اقبال بیشتری به خرید کالاهای ژاپنی پیدا می کنند.