به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت السلام صدیقی ظهر امروز در مراسم ختم آیت الله عزالدین زنجانی که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، آیت الله عزالدین زنجانی را عالم جامع دینی، سنگر نشین فقاهت، پرچم دار تربیت شریعت و پایگاه فکری و اخلاقی جامعه به خصوص فرهیختگان و دانشجویان دانست و بیان داشت: حق هم این است که دانشگاه برای فقدان چنین عالمی به سوگ بشیند.
وی در ادامه با بیان اینکه علما از دیدگاه قرآن ویژگی خاصی دارند، افزود: علما در دو پایگاه مامورند بندگان خدا را با خدا آشتی دهند؛ یکی پایگاه تولید است که متعلق به گروهی از علمای مولد می باشد، یعنی فرآوردههای علمی را از چشمه استنباط و اشراق الهی تولید میکنند.
امام جمعه موقت تهران پایگاه دوم را صادرات و معرفی علوم تولیدی علما دانست و افزود: مجموع این دو گروه، دعوت الی الله میشود که در واقع همان کار پیامبران است.
اجتهاد یک قوه قدسی و ارتباط الهی است
صدیقی اجتهاد را یک قوه قدسی و ارتباط الهی دانست که اراده حاکم را به مشیت خداوند تبدیل میکند و ادامه داد: مولدین و مجتهدین و کسانی که چشمهاند و میجوشند را قرآن این گونه تعبیر میکند که اگر خلاء داریم، راه را بلد نیستیم و به دنبال کمال هستیم از اهل ذکر بپرسیم.
امام جمعه موقت تهران بیان قرآن را لطیف دانست و تصریح کرد: وقتی قرآن میگوید اهل ذکر آیا منظور درویشان و خانگاه نشیناند که اهل ذکرند؟
وی در ادامه در تبیین حقیقی اهل ذکر با اشاره به آیات قرآن و احادیث گفت: پیامبر می فرمایند «اگر اهل علم، علم را به حق حمل می کردند محبوب خداوند و ملائکه و اهل طاعت میشدند»
صدیقی در مقام قیاس علما و درویشها تصریح کرد: نفوذ علمای شیعه به اعماق قلوب مردم در طول تاریخ قابل کتمان نیست؛ علما ارتش نداشتند؛ اما دلها را در دست میگرفتند، فتوا میدادند و استکبار و سلطه را زمینگیر می کردند.
امام جمعه موقت تهران مرتبه بالاتر را مسلم و تسلیم بودن دعوت کنندگان الی الله دانست و تاکید کرد: کسی که به سوی خداوند دعوت میکند اهل تکبر و خود بینی نیست؛ بلکه تسلیم محض خداوند است.
کسانی از خدا، انقلاب و مردم حرف میزنند؛ اما می خواهند خودشان مطرح شوند!
وی ادامه داد: آیه دیگری است که مضمون آن در مورد کسانی میباشد که تبلیغ رسالت الله میکنند و از خدا، انقلاب و مردم حرف میزنند؛ اما میخواهد خود را مطرح کنند.
صدیقی با بیان اینکه پایگاه تبلیغ متعلق به چنین آدمی نیست، تصریح کرد: ما باید برای اسلام پل باشیم نه اینکه اسلام برای ما پل شود.
امام جمعه موقت تهران با اشاره به تعریف درست پایگاه تولید، مرجعیت و پایگاه تبلیغ دینی گفت: با این تعاریف آیا اهل ذکر کسانی اند که معرفت را از اوراق میگیرند؟ قرآن مطلب را روشن کرده است؛ عالم در فرهنگ قرآنی و وحی کسی است که خشیت خدا را دارد، از خدا میترسد و برای سخن خدا میمیرد.
آیت الله بهجت میگفتند اگر رجبعلی خیاط عالم بود چه میشد
وی چنین کسانی را دارای صفات خداوند دانست که سبقت الله میشوند و افزود: اهل ذکری که اجتهاد و علم ندارد پرواز میکند؛ اما به قله نمیرسد.
شاگرد آیت الله بهجت ادامه داد: در محضر آیت الله بهجت گفتند که اهل ذکر به درس خواندن و ملا شدن نیست، در فلان مجلس درب و دیوار ذکر میگفتند؛ منظورشان امثال رجبعلی خیاط بود؛ اما آیت الله بهجت گفتند اگر اینها عالم میشدند چه میشد.
مقابله جد آیت الله زنجانی با رضاخان از زبان آیت الله بهجت
صدیقی با اشاره به خصلت خشیت الله بودن مولدین و مجتهدین و اینکه از هیچ کس جز خدا نمیترسند، به جد آیت الله عزالدین زنجانی اشاره و تصریح کرد: سید محمود زنجانی جد آیت الله عزالدین زنجانی هستند که آیت الله بهجت در مورد ایشان میگفتند زمان رضاخان سه تن از علما را خواستند که سلطنت رضا خان را امضا کنند، هر سه نفر را پیش او بردند، جز سید محمود همه امضا کردند؛ در مقابل رضاخان ایستادن شوخی نیست.
وی ادامه داد: مثال دیگر را از زبان آیت الله بهجت نقل میکنم؛ زمان مشروطه عدهای پیش آیت الله یزدی، صاحب العروه میروند و میگویند بسیاری از علما مشروطه را امضا کردهاند، شما هم امضا کنید؛ ایشان جواب میدهد که مواظب عمامههایتان باشید که یک روزی آنها را برندارند.
امام جمعه موقت تهران افزود: آیت الله یزدی مشروطه را مقدمه استبداد رضاخان میدانست و بصیرت دینی آینده را پیشبینی کرد.
چرا امروز بعضیها از سازش با آمریکا حرف میزنند؛ این افراد علم و خشیت الهی ندارند
صدیقی با بیان اینکه امام (ره) از شرق و غرب نمیترسید، گفت: چرا امروز بعضیها از سازش با آمریکا حرف میزنند؛ این افراد علم و خشیت الهی ندارند، کسی که از خدا بترسد از هیچ تهدید دیگری نمیترسد.
وی در ادامه خاطراتی از مرحوم آیت الله عزت الدین زنجانی بیان کرد و افزود: در زندان غزل قلعه تهران، شهید مطهری، هاشمینژاد، دستغیب، فلسفی و واعظی با مرحوم زنجانی همزندانی بودند؛ واعظی نقل میکرد که آنجا هرکس حدیث، مطلب فلسفی یا علمی نقل میکرد، هیچ نکتهای مطرح نمیشد مگر اینکه آیت الله عزالدین زنجانی ابعاد مختلف آن را میشناخت؛ این را همان چیزی دانست که رهبری از آن به عنوان دو فنون بودن آیت الله زنجانی یاد کردند.
صدیقی یکی از ویژگی های آیت الله عزت الدین زنجانی را حسن السمع بودن عنوان و خاطرنشان کرد: همه مردم به ویژه جوانان سراغ وی میرفتند و ایشان هم به دقت به حرفهایشان گوش میداد و ضمن امید دادن، راه حل هم ارائه میکرد تا جوانان احساس نکنند بیپناه هستند.